Rustige trainingen in de openlucht of indoorsessies op de rollen: dat is het devies in tijden van 'lockdown'. Begint het je stilaan te vervelen om in je eentje op pad te gaan of jezelf in het zweet te werken op een zolderkamertje? Geen nood! De specialisten van Energy Lab vertellen hoe je fun, structuur en variatie kan aanbrengen in jouw coronatrainingen!

Wim Van Hoolst (Energy Lab): "Hou je trainingen leuk en interessant. Altijd dezelfde ritjes doen, zal je lichaam na verloop van tijd niet meer prikkelen. Het is zelfs antitraining. Zoek veel variatie in je fietstraining - dat is een algemeen bekend trainingsprincipe. Daarmee bedoelen we niet dat je constant moet 'spelen', want je moet wel degelijk wat structuur hebben. Doe dus niet zomaar iets, en ga niet elke nieuwe training op Zwift uitproberen. Kies een bepaalde trainingsvorm en blijf die aanhouden."

 

ZWIFT MET MATE(N)

"Je kan ook regelmatig afwisselen tussen mountainbike en wegfiets. Haal je verschillende fietsen maar van stal! Dat is een raad die ik ook geef aan onze profrenners. Varieer eveneens met trainingen op rollen. Heb je losse rollen staan, dan kan je daar bijvoorbeeld gemakkelijk korte nuchtere trainingen op uitvoeren (en tegelijk wat evenwicht trainen, red.). De vaste rollen zijn dan weer ideaal voor krachttraining. Dit laatste doe je één tot twee keer per week, waarbij je telkens opbouwt en de blokjes langer en intensiever maakt. Op Zwift (en andere trainingsapps) kan je dergelijke trainingen gecontroleerd uitvoeren om wat variatie in te bouwen.

Een half uur virtueel racen kan ook eens deugd doen, maar je moet geen drie keer per week een uur lang koersen, want dan ondermijn je jouw weerstand én basisconditie. Het is enkel goed als je zo'n race combineert met rustige trainingen. Dat competitiemoment biedt niet alleen veel fun (zeker als je het doet met collega's of vrienden, red.), maar activeert ook je anaerobe vermogen. Structuur en opbouw blijven echter noodzakelijk. Verstandig trainen heeft nu eenmaal veel meer voordelen."

Lees het volledige artikel in het meinummer van cycling.be magazine, nu in de winkel of te bestellen via onze webshop! Abonneer je hier en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het julinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en daarin kunnen we eindelijk concreet vooruitblikken op koers! Dat doen we met Tiesj Benoot, Primoz Roglic, Tim Declercq, vader Wim en zoon Mauri Vansevenant, en Andy Schleck. Om te weten hoe renners de coronaperiode zijn doorgekomen, spraken we trainers van Lotto Soudal en Deceuninck - Quick-Step, en wie zelf iets geks wil doen, krijgt tips van Paul Van Den Bosch over ultracycling. Verder: 10 formidabele fietsroutes in België, een fietstest van de nieuwe Cannondale Scalpel, de beste upgrades voor je racefiets, fietsen in Overijssel, alles over 'intermittent fasting', waarom ook je kind een topfiets verdient en hoe je hem of haar kan leren fietsen, en veel meer!