Nu Minister De Crem erover nadenkt om een afstandsbeperking voor fietsritten op te leggen, is het hoog tijd om de (nochtans duidelijke) richtlijnen te overlopen. Wat mag wel en wat niet? We zetten alles op een rijtje!

Minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) is niet gewonnen voor het idee dat uitstapjes in coronatijden binnen een straal van 1 kilometer rond de eigen woning moeten gebeuren. Maar hij sluit niet uit dat de Nationale Veiligheidsraad vrijdag toch een afstandsbeperking oplegt. Dat zegt zijn woordvoerder donderdag aan Belga. 

De voorzitter van de Vaste Commissie van de Lokale Politie, Nicholas Paelinck, bond donderdagochtend de kat de bel aan. Hij vroeg dat de Nationale Veiligheidsraad, die vrijdag opnieuw bijeenkomt, duidelijkere regels zou opleggen over wandelen, lopen en fietsen. Het advies luidt nu dat alles in de nabijheid van je huis moet gebeuren en dat het niet in groep mag, maar volgens Paelinck is dat te vaag. Een beperking zoals in Frankrijk, van 1 uur per dag buitenactiviteit, 1 kilometer rond de woning vindt De Crem geen goed idee. "In bepaalde gebieden is dat misschien wel mogelijk, maar op dichtbevolkte plaatsen is dat net onmogelijk. In woonblokken en appartementsgebouwen wonen soms honderden mensen samen. Als je de afstand van hun verplaatsing beperkt tot 1 kilometer, krijg je net het omgekeerde van wat je wil: het vermijden van contact", zegt de woordvoerder van De Crem. Hij benadrukt dat de maatregel ook niet gesteund wordt door de politie zelf. 

Maar toch sluit De Crem niet uit dat er een afstandsbeperking komt. "Wandelen, lopen, fietsen... We raden dat aan, maar het is nu niet het juiste moment om grote fietstochten te ondernemen. Iemand die in zijn eentje gaat fietsen stelt misschien geen probleem, maar als iedereen dat doet, kan het erg druk worden. Dit gaat bovendien in tegen de geest van de genomen maatregelen, die net tot doel hebben het sociale leven een aantal versnellingen lager te schakelen."

HOE FIETS JE BINNEN DE REGELS?

* Hou ermee rekening dat je niet met de auto naar een verder gelegen startplek mag rijden. Je moet vertrekken vanuit je eigen huis en in je eigen regio blijven. Tip: overdrijf niet qua afstand en probeer ook in een cirkel rond je woonplaats te blijven, wat het gemakkelijker maakt om op eigen initiatief terug thuis te geraken als er toch iets onverwachts voorvalt.
* Je mag maximaal met één vriend of met je onder hetzelfde dak levende gezinsleden samen rijden (want ook wie geen symptomen heeft, kan drager zijn, dus moet het risico worden beperkt!). Sinds 18 maart geldt er een officieel samenscholingsverbod. Fietsen in de buitenlucht is echter niet verboden en wordt zelfs aangeraden.  
* Respecteer de regels van social distancing. Hou steeds 1,5 meter afstand (ook bij het inhalen en kruisen van andere fietsers en wandelaars!) en rij alleen samen als je allebei helemaal gezond bent. Begin je te hoesten of niezen, spreek dan al zeker niet af met je fietspartner. Heb je koorts, dan mag je sowieso niet sporten - een gezondheidsregel die altijd van tel is. Los van de coronaproblematiek vergroot sporten bij koorts het risico op hartfalen. Graaf niet te diep in je reserves om je weerstand niet aan te tasten. 
* Rij je samen met iemand, hou dan deze etiquette in gedachten. Niet zomaar hoesten of niezen als je naast of voor je compagnon rijdt, maar doe dat in je elleboog. Spuwen en snot wegblazen doe je uiteraard ook niet in het pad van je fietskameraad. Ga ook niet in het wiel zitten bij iemand die je onderweg tegenkomt, want je weet nooit dat die net alleen fietst omdat hij wat ziekteverschijnselen heeft. 
* Het veiligste is uiteraard alleen fietsen op rustige wegen waar je weinig kans hebt om andere mensen te ontmoeten. Tip: teken vooraf je route uit en upload die naar je fiets-gps (als je die hebt), zodat je weet dat je de drukste plaatsen vermijdt. Hou cycling.be in de gaten voor extra tips over hoe je de perfecte route uittekent!
* Gebruik je eigen fiets en materiaal om besmetting via deze weg te voorkomen.
* Beperk ook de risico's die je neemt: heb je een beperkte behendigheid, ga dan nu niet mountainbiken op een moeilijk parcours, want je wil de ziekenhuizen nu niet belasten met je gebroken sleutelbeen; snijd de bochten niet op volle snelheid aan en gebruik je verstand in het verkeer, maar geniet bovenal van de gezonde buitenlucht en de eventuele zonnestralen, want die doen niet alleen mentaal maar ook fysiek deugd. De fiets is uiteraard ook een uitstekend alternatief voor de auto of het openbaar vervoer bij functionele ritten.
* Laat ons de bovenstaande richtlijnen en tips 100% respecteren, zodanig dat we met zijn allen mogen blijven buiten fietsen.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het aprilnummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en gaat uiteraard de allesoverheersende crisis niet uit de weg. Mathieu van der Poel verlegt zijn focus naar de mountainbikedoelen, Flandriens Lampaert, Van Avermaet, Naesen, Teuns & Wellens staan op non-actief, kameraden Jasper Stuyven en Mads Pedersen over vriendschap in de koers, Fabian Cancellara over zijn Ronde van Vlaanderen 2010, de dames van Boels-Dolmans, wielerbelofte Ward Vanhoof dompelt ons onder in het koersgevoel, Elke Vanhoof op haar BMX naar Tokio ... De actieve wielerfanaat krijgt minstens evenveel relevante info: de grote raceschoenentest, de ultieme tips om indoor te trainen, review van de Scott Addict RC, mountainbiken in het verrassende Genk, de veiligheid van voedingssupplementen, fietsen in de Bourgogne, Do's & Don'ts over darmparasieten en sauna's, en veel meer!