Vanuit Spanje zagen we al foto's van fietsers die op de bon worden geslingerd, want daar mag je niet meer buiten komen, maar hier in België mag je nog gewoon genieten van de buitenlucht. Maar hoe moet je die fysieke activiteit beleven? We zetten alles op een rijtje!

In het begin waren de officiële richtlijnen dat de georganiseerde trainingen en ritten verboden waren maar dat kleine groepen nog altijd mogelijk waren. Vanaf woensdagmiddag 18 maart tot 5 april geldt een samenscholingsverbod, dus groepsritten zijn nu expliciet verboden. Premier Wilmès raadt wel expliciet aan om fysiek actief te blijven in de buitenlucht, maar daarbij moet je wel een aantal regels in acht nemen.

Hou ermee rekening dat je niet met de auto naar een verder gelegen startplek mag rijden. Je moet vertrekken vanuit je eigen huis en in je eigen regio blijven. Je mag maximaal met één vriend of gezinslid samen rijden (want ook wie geen symptomen heeft, kan drager zijn, dus moet het risico worden beperkt!). Hou daarbij wat afstand en rij alleen samen als iedereen helemaal gezond is. Begin je te hoesten of niezen, spreek dan al zeker niet af met je fietspartner. Heb je koorts, dan mag je sowieso niet sporten - een gezondheidsregel die altijd van tel is. Los van de coronaproblematiek vergroot sporten bij koorts het risico op hartfalen. Graaf niet te diep in je reserves om je weerstand niet aan te tasten.

Rij je samen met iemand, hou dan deze etiquette in gedachten. Niet zomaar hoesten of niezen als je naast of voor je compagnon rijdt, maar doe dat in je elleboog. Spuwen en snot wegblazen doe je uiteraard ook niet in het pad van je fietskameraad.

Het veiligste is uiteraard alleen fietsen op rustige wegen waar je weinig kans hebt om andere mensen te ontmoeten. Ga dan ook niet in het wiel zitten bij iemand die je onderweg tegenkomt, want je weet nooit dat die net alleen fietst omdat hij wat ziekteverschijnselen heeft. Beperk ook de risico's die je neemt: heb je een beperkte behendigheid, ga dan nu niet mountainbiken op een moeilijk parcours, want je wil de ziekenhuizen nu niet belasten met je gebroken sleutelbeen; snijd de bochten niet op volle snelheid aan en gebruik je verstand in het verkeer, maar geniet bovenal van de gezonde buitenlucht en de eventuele zonnestralen, want die doen niet alleen mentaal maar ook fysiek deugd. De fiets is uiteraard ook een uitstekend alternatief voor de auto of het openbaar vervoer bij functionele ritten.

Belangrijk: deze tips zijn maar van toepassing tot het moment dat de maatregelen vanuit de overheden worden aangepast. Wanneer ook buiten fietsen wordt afgeraden of verboden, dan zijn er nog altijd Zwift, Rouvy of RGT Cycling - online trainingsgames die werken met interactieve indoortrainers. Heb je geen dergelijke trainer, dan kan je nog altijd op je traditionele rollen rijden met een goed muziekje of een serie of film op de achtergrond. Ben je de rollen beu, probeer dan wat alternatieve trainingen, zoals rompstabiliteit of zelfs yoga.

Of met de woorden van Sven Nys:
Dit bericht bekijken op Instagram

Oproep aan de hele bevolking!

Een bericht gedeeld door Sven Nys (@svennys) op

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het aprilnummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en gaat uiteraard de allesoverheersende crisis niet uit de weg. Mathieu van der Poel verlegt zijn focus naar de mountainbikedoelen, Flandriens Lampaert, Van Avermaet, Naesen, Teuns & Wellens staan op non-actief, kameraden Jasper Stuyven en Mads Pedersen over vriendschap in de koers, Fabian Cancellara over zijn Ronde van Vlaanderen 2010, de dames van Boels-Dolmans, wielerbelofte Ward Vanhoof dompelt ons onder in het koersgevoel, Elke Vanhoof op haar BMX naar Tokio ... De actieve wielerfanaat krijgt minstens evenveel relevante info: de grote raceschoenentest, de ultieme tips om indoor te trainen, review van de Scott Addict RC, mountainbiken in het verrassende Genk, de veiligheid van voedingssupplementen, fietsen in de Bourgogne, Do's & Don'ts over darmparasieten en sauna's, en veel meer!