Van de bijna 30.000 speedpedelecs die in ons land ingeschreven zijn, is 40 procent een leasefiets. Dat meldt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh. De snelle e-bike doet het voornamelijk goed in Vlaanderen, en dan met name in Antwerpen. Alleen moet de infrastructuur nu nog de trend volgen...

Het aantal inschrijvingen van speedpedelecs - de elektrische fiets met trapondersteuning tot 45 kilometer per uur - neemt elk jaar toe. Vorig jaar kwamen er in Vlaanderen alleen al 12.132 bij. Dat zijn er overigens dubbel zoveel als het aantal elektrische wagens - toen nog met subsidies. Alles samen telt ons land 29.725 speedpedelecs.

Daarvan zijn er 12.037 ingeschreven op naam van een firma. "De talloze inspanningen in 2016 om de aftrekbaarheid van het ter beschikking stellen van speedpedelecs aan werknemers door bedrijven mogelijk te maken, en om de fietsvergoeding open te stellen voor speedpedelecs, hebben duidelijk hun effect niet gemist", zegt Van den Bergh.

De cijfers tonen ook aan dat de speedpedelecs vooral een Vlaams verhaal zijn. De provincies Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant tellen respectievelijk 10.709, 6.292 en 6.577 ingeschreven speedpedelecs. Dat zij er uitspringen, is volgens Van den Bergh geen toeval, omwille van de filedruk. Alle Waalse provincies opgeteld, is sprake van 612 speedpedelecs. Brussel telt er 555.

Om de speedpedelec nog meer als duurzaam alternatief voor de wagen ingang te doen krijgen, zijn er volgens het CD&V-Kamerlid nog inspanningen nodig. Zo is de infrastructuur niet overal geschikt voor een combinatie van rustige en snelle fietsers en is het bovendien niet altijd duidelijk waar speedpedelecs toegelaten zijn. Ook heeft nog niet iedereen met een speedpedelec recht op een fietsvergoeding. Dat probleem stelt zich volgens Van den Bergh voor federale ambtenaren en bij de politie.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en bevat de Wielerspecial 2020, met alle ploegen, renners, fietsen en analyses voor het nieuwe wegseizoen. Verder lees je twee topinterviews met Tourwinnaar Egan Bernal ('Ik heb geen probleem met trainingstochten van zes à zeven uur. Ik koers gewoon enorm graag'), en een strijdlustige Tom Dumoulin ('Ik heb mijn koersplezier teruggevonden'), Fietsen Met Lucinda Brand, 8 uitdagingen voor Tiesj Benoot, de broers Roodhooft als de architecten achter het succesverhaal van MVDP ... De actieve fietsfanaat komt aan zijn trekken met de meest uitdagende Franse granfondo's, tests van de Specialized Turbo Creo en The Draft Hoba, de mooiste MTB-route rond Pellenberg, Do's & Don'ts over een krakend bracket en hoe je jouw basissnelheid kan opkrikken ...