Lapierre vernieuwde onlangs zijn volledige mountainbikeplatform en daardoor is deze Zesty qua geometrie en specificaties helemaal bij de tijd. Liefhebbers van uitdagende afdalingen kunnen hun hartje ophalen aan de lange reach en de veerweg van 140 millimeter.

De grijs-blauwe kleurstelling mag dan niet onze favoriet zijn, de lijnen van dit frame zijn dat wel. Deze Lapierre ziet er agressief uit, alsof hij de singletracks rauw lust. De bovenbuis duikt in de richting van de zitbuis diep naar beneden, waardoor je altijd vlot kan afstappen als je in de problemen komt, zonder het gevaar te lopen dat je pijnlijk in contact komt met de bovenbuis. Het frame, dat gedeeld wordt met de agressievere Spicy, verbergt nog meer moois. Zo kan je de plastic bescherming ter hoogte van het bracket openen om de opbergruimte te vullen met een binnenbandje - al moet je wel wat friemelen om de 'deur' open te krijgen met de draaiknop. De achterdemper wordt vakkundig beschut tegen opspattend vuil door een soort spatbord en de ketting blijft op het voorblad dankzij een geïntegreerde geleider. De kettingbeschermer op de liggende achtervork voelt dan weer iets te plasticachtig aan.

 

KLAAR OM AF TE DALEN

Wie een fiets als de Zesty uitkiest, is niet het type persoon dat op de KOM's bergop jaagt, maar zoekt zijn plezier eerder in het etaleren van zijn of haar daalkunsten. Het gewicht ligt met 14 kilo niet te hoog voor een fiets uit deze categorie en aan deze prijs, maar het verschil met een crosscountryfiets is onvermijdelijk gigantisch. Ben je echter op zoek naar een partner voor de zwaardere Ardennenhellingen en nog extremere parcoursen, dan ben je bij deze Fransman aan het juiste adres. De prijs voor een fiets uit de allmountaincategorie en met dit onderdelenpakket is bovendien aantrekkelijk.

De SRAM Eagle-onderdelen zijn een wat vreemde mix, maar alles werkt wel mooi samen. Wel hadden we de Guide-remmen wat krachtiger verwacht. De eigen telescopische zadelpen is op deze fiets perfect op zijn plaats en werkte aanvankelijk goed, maar intussen zouden we de afstandsbediening eens moeten nakijken, want die begint tegen te stribbelen. Wil je de fiets wat lichter en vinniger maken, dan kan je beginnen bij de wielen. Deze stevige exemplaren zijn tubeless-ready en hebben een intern velgbed van 30 millimeter breed, maar ze voelen niet meteen superstijf en zijn aan de zware kant. De banden zijn eveneens gemaakt voor het zware werk en bieden grip met hopen.

Lapierre heeft deze Zesty de toevoeging 'Fit' gegeven, en dat slaat op de mogelijkheden die je hebt om de fiets naar jouw wens aan te passen. In plaats van 29"-wielen kan je de kleinere maat monteren die je terugvindt op de twee kleinste framematen. Dan raadt Lapierre wel aan om de geometrie aan te passen met behulp van de excentrische opvulmoer. Voor de 27,5"-fietsen gebruikt Lapierre 150 millimeter veerweg, voor de 29" zakt dat naar 140 millimeter. Daarmee konden we vlot elke afdaling nemen die we kennen en konden we ons uitleven op specifieke parcoursen zoals de terril van Beringen.

 

CONCLUSIE

Lapierre maakte van de Zesty een moderne mountainbike en voegde er enkele leuke snufjes aan toe. Helemaal perfect is hij niet, maar voor deze prijs krijg je wel een capabele allmountainfiets waarmee je meteen op pad kan.


SPECIFICATIES

Frame: Zesty AM Fit Full Carbon Ultimate
Voorvork: RockShox Revelation RC Motion Control 140 mm
Demper: RockShow Deluxe Select + RL
Derailleur: SRAM GX Eagle
Shifter: SRAM NX Eagle
Crankstel: SRAM X1 Carbon 32T
Remmen: SRAM Guide R
Wielen: MACH 1 Trucky 30 / LAPIERRE BY FASTACE DF813 BOOST
Banden: MAXXIS High Roller / Minion DHR 2,4"
Stuur: LP 6061 DB
Stuurpen: LP FULL CNC 0°
Zadel: LAPIERRE BY VELO
Zadelpen: LP 7075 Dropper
Maten: S, M (27"), M, L, XL (29")
Gewicht: 14,3 kg (Excl. pedalen)
Prijs: 3.699 euro
Info: www.cycles-lapierre.fr

Dit artikel verscheen eerder al in cycling.be magazine. Abonneer je HIER, mis geen enkel artikel meer EN krijg er een gratis fietscadeau bovenop!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en bevat de Wielerspecial 2020, met alle ploegen, renners, fietsen en analyses voor het nieuwe wegseizoen. Verder lees je twee topinterviews met Tourwinnaar Egan Bernal ('Ik heb geen probleem met trainingstochten van zes à zeven uur. Ik koers gewoon enorm graag'), en een strijdlustige Tom Dumoulin ('Ik heb mijn koersplezier teruggevonden'), Fietsen Met Lucinda Brand, 8 uitdagingen voor Tiesj Benoot, de broers Roodhooft als de architecten achter het succesverhaal van MVDP ... De actieve fietsfanaat komt aan zijn trekken met de meest uitdagende Franse granfondo's, tests van de Specialized Turbo Creo en The Draft Hoba, de mooiste MTB-route rond Pellenberg, Do's & Don'ts over een krakend bracket en hoe je jouw basissnelheid kan opkrikken ...