Het weer is niet schitterend en het is nog steeds veel te vroeg donker, dus indoortraining is deze dagen vaste prik. Op zoek naar een kwalitatieve direct-drive trainer? Wij testten onlangs twee opvallende nieuwkomers: de Tacx Neo 2T en de Elite Suito. Welk model voldoet het best aan je verwachtingen?

 

TACX NEO 2T

De Tacx Neo zet al enkele jaren de toon en de vernieuwde modellen namen die taak telkens met verve over. Aangezien er enkel een 'T' aan de naam is toegevoegd, zou je kunnen denken dat er maar weinig veranderd is, maar de aanpassingen zitten deze keer onderhuids. Tacx heeft namelijk een nieuwe motor geïnstalleerd, en dat heeft zo zijn voordelen.

De Neo 2T heeft zowat hetzelfde design als zijn voorganger en heeft dus ook de uitklapbare poten die vastklikken als je ze opent, de futuristische lijnen en de lichtjes die je tonen hoe hard je trapt (van blauw naar rood). Zolang je een Shimano-cassette kan monteren, kan je elke fiets op de trainer plaatsen, want er zijn adapters voor gewone snelspanners en gewone en Boost-steekassen. Heb je een Campagnolo-cassette of een Sram XD, dan moet je een aparte cassettebody kopen.

Om te starten, zet je de gewenste tandwielen op de body met behulp van een kettingzweep (bij een trainer staat er immers geen wiel op de grond om de cassettebody stil te houden) en een cassetteafnemer, plaats je de juiste adapters en zet je jouw fiets vast met de snelspanner of steekas. Zo simpel is het, want je hoeft niet te kalibreren. Om de Neo 2T te laten werken, heb je eigenlijk niet eens een stopcontact nodig, maar om een van de leukste functies - het meedraaien van de motor in een afdaling, zodat je net als in een echte afdaling de benen kan stilhouden - te gebruiken, moet hij wel op het elektriciteitsnet worden aangesloten.

Zwift en Rouvy herkenden de Neo meteen, en dus konden we zonder verpinken nagaan hoe de trainer zich gedraagt. Het opvallendste daarbij is de stilte. Door het binnenwerk van de Neo 2T te hertekenen en trillingen te elimineren, zijn de ingenieurs erin geslaagd om een toestel te maken dat echt muisstil is. Onze ketting en zeker onze ventilator maakten veel meer lawaai dan de Tacx zelf. De wattages kwamen quasi perfect overeen met de SRM die op onze fiets gemonteerd is, zodat de geclaimde accuraatheid van 1 % weleens zou kunnen kloppen.

Nog belangrijker vinden we hoe een trainer reageert bij veranderingen in krachtsontwikkeling. Begin je een helling te beklimmen, dan voelt de Neo echt aan alsof je een helling van dat stijgingspercentage aanvat: niet te abrupt, maar met een duidelijk voelbare verhoging van de weerstand. Dat komt het realiteitsgevoel ten goede als je in een virtuele wereld aan het fietsen bent. Veel trainers krijgen het moeilijk als je op een steile helling start of er traag oprijdt. Deze Neo 2T lijkt daar echter geen last van te hebben. Hij glijdt niet door en maakt het jou gewoon zo lastig als je zou verwachten.

Wil je wat dieper ingaan op jouw trainingsanalyses, dan kan je jouw pedaalslag analyseren of het verschil tussen jouw linker- en rechterbeen bekijken en proberen te verbeteren. De eigen app van Tacx kan je daarbij helpen. Ook leuk aan die software: de mogelijkheid om een gpx te uploaden, zodat je die route kan narijden terwijl je jezelf op de satellietkaart ziet voortbewegen.

Conclusie: de Tacx Neo 2T (1.299 euro) is stiller, krachtiger (hij kan hellingen tot 25 % simuleren - het beste cijfer op de markt) en heel accuraat. Voeg daar de specifieke Neo-eigenschappen zoals het simuleren van kasseien en andere ruwe ondergronden - altijd leuk, die eerste keer dat je voelt dat je op stenen rijdt - aan toe en je krijgt een indoortrainer die helemaal aan de top van de voedselketen staat.

detail

 

ELITE SUITO

Elite zet met de Suito een aanval in op het middensegment van de indoortrainers. Door het installatiegemak, de indrukwekkende specificaties en een adviesprijs die de concurrentie doet blozen (699 euro), is de Suito een evidente keuze voor wie een betaalbare interactieve trainer zoekt.

De Elite Suito is direct-drive. Je plaatst dus gewoon je fiets zonder achterwiel op de trainer. Je haalt het toestel uit de doos, klapt de poten open, steekt de stekker in het stopcontact, kiest welke dopjes je nodig hebt (voor gewone snelspanner of 12x142 mm-steekas) en zet de fiets erop. Geen gereedschap nodig! Er is vooraf namelijk al een Shimano 105 11-speed-cassette op gemonteerd. Tenzij je die moet vervangen door een ander type kan je dus meteen starten. Elite raadt wel aan om wat lichte olie aan te brengen op de cassette om het lawaai bij de eerste trainingsbeurten te verminderen. Het kan uiteraard ook geen kwaad om een nieuwe ketting op die kersverse cassette te gebruiken, zeker als je huidige ketting al op zijn laatste benen loopt. Ook de voorwielsteun krijg je erbij.

De Suito weegt slechts 14,5 kilo, waardoor hij eenvoudiger te verslepen is dan de zwaardere concurrenten, maar blijft perfect stabiel tijdens sprints dankzij de brede poten met uitdraaibare voetjes. De handgreep is eveneens een handige toevoeging als je de Suito moet verplaatsen, en als je hem wil inklappen, dan maak je hem in een vlotte beweging heel compact en makkelijk opbergbaar.

De Direto X - de update van de immens populaire Direto - en de Drivo II hebben een zeer accurate ingebouwde powermeter, terwijl de Suito het vermogen berekent via een algoritme. Dat verlaagt de nauwkeurigheid tot +/- 2,5 %, wat nog altijd erg goed is. Bij de duurdere apparaten van Elite is dat respectievelijk 1,5 en 0,5 %, en dan bouwen de Italianen nog enige voorzichtigheid in. Ook de andere statistieken van de Suito zijn meer dan uitstekend. Hij kan hellingspercentages tot 15 % simuleren en kan vermogens tot 1.900 watt (bij 40 km/u) aan. Wie het nog zwaarder wil, moet dringend solliciteren voor een profcontract.

Om te kunnen vergelijken met andere trainers, hebben we de Suito getest met Zwift. Je krijgt trouwens een code bijgeleverd voor een gratis proefmaand op de populairste trainingsapp. Verbinden ging vlot en we konden op de veranderende stijgingspercentages merken dat de trainer snel reageert, wat het realiteitsgevoel ten goede komt. Het geluidsniveau ligt hoger dan bij de Tacx Neo 2T, maar het prijsverschil is dan ook navenant. De Suito doet het ongeveer even goed als de concurrentie in de middenklasse. Dat betekent dat je eerder de aandrijving van je fiets hoort dan de trainer. Worden de percentages en wattages de hoogte in gejaagd, dan hoor je dat de Suito wat meer moeite moet doen, maar zelfs dan blijft het lawaai beperkt en kan je hem in de verste verte niet vergelijken met een traditionele trainer met een rol tegen de band.

Als je virtueel 'racet' tegen fietsers uit Maleisië en de VS is het leuk dat jouw wattages waarheidsgetrouw worden weergegeven, en dat is bij de Suito duidelijk het geval. We konden het vermogen, noch de cadans betrappen op rare sprongen of afwijkende waarden.

Conclusie: Voeg het 'plug & play'-gemak bij de uitmuntende prijs-kwaliteitverhouding en je krijgt een toestel dat de verwachtingen helemaal inlost. Het is voldoende stil, heel krachtig en accuraat. Met de Suito heeft Elite zijn greep op het middensegment aanzienlijk verstevigd.

Deze artikels verschenen eerder al in cycling.be magazine. Abonneer je hier, mis geen enkele materiaaltest meer en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en bevat de Wielerspecial 2020, met alle ploegen, renners, fietsen en analyses voor het nieuwe wegseizoen. Verder lees je twee topinterviews met Tourwinnaar Egan Bernal ('Ik heb geen probleem met trainingstochten van zes à zeven uur. Ik koers gewoon enorm graag'), en een strijdlustige Tom Dumoulin ('Ik heb mijn koersplezier teruggevonden'), Fietsen Met Lucinda Brand, 8 uitdagingen voor Tiesj Benoot, de broers Roodhooft als de architecten achter het succesverhaal van MVDP ... De actieve fietsfanaat komt aan zijn trekken met de meest uitdagende Franse granfondo's, tests van de Specialized Turbo Creo en The Draft Hoba, de mooiste MTB-route rond Pellenberg, Do's & Don'ts over een krakend bracket en hoe je jouw basissnelheid kan opkrikken ...