Worstel je met een basissnelheid die je na ettelijke trainingskilometers maar niet omhoog krijgt? Dan is de kans groot dat je de foute aanpak hanteert. Wij vroegen een Energy Lab-coach hoe je hier op een verantwoorde manier aan kan werken.

Eerst en vooral blijft het verhaal van een goede basisconditie belangrijk. Om die te verkrijgen, dien je kilometers te malen aan een rustig tempo en een lage hartslag. Je moet kunnen praten tijdens de training en het gevoel hebben dat je die tred lang kan volhouden. Een 'lage hartslag' is echter een individueel gegeven dat van persoon tot persoon verschilt. Een hartslag van 150 à 160 bpm kan voor de ene losrijden zijn, terwijl iemand anders misschien in het rood gaat bij die waarde. Daarom adviseren we om eens een conditietest te doen. Op basis daarvan krijg je een idee van je huidige conditie en jouw correcte, individuele trainingszones. Als je jezelf steeds 'kapotrijdt' op training om toch maar een algemeen schema vanop het internet te volgen, zal je geen stappen vooruit zetten. Integendeel: het is zelfs nefast voor je basisconditie.

MEER INTENSIEVE TRAINING NA BASIS

Wanneer je basisconditie in orde is, kan je overschakelen op intensievere trainingen. Denk bijvoorbeeld aan krachtblokken en intervaltrainingen. Die mogen wel maar een beperkt aandeel van je trainingsprogramma beslaan - maximaal 15 % van het totale trainingsvolume. Voor de meeste recreanten beperkt dit zich dus tot slechts één keer per week. Als het echt goed begint te vlotten, kunnen ook HIIT-sessies interessant zijn. Bij deze intervaltrainingen aan hoge intensiteit worden zware sessies met forse inspanningen afgewisseld met korte rustperiodes aan een lagere intensiteit. Al is het noodzakelijk om over een goede basisconditie te beschikken om hier de vruchten van te kunnen plukken.

Lees het volledige artikel in het februarinummer van cycling.be magazine, nu in de winkel of te bestellen via onze webshop! Abonneer je HIER en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het aprilnummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en gaat uiteraard de allesoverheersende crisis niet uit de weg. Mathieu van der Poel verlegt zijn focus naar de mountainbikedoelen, Flandriens Lampaert, Van Avermaet, Naesen, Teuns & Wellens staan op non-actief, kameraden Jasper Stuyven en Mads Pedersen over vriendschap in de koers, Fabian Cancellara over zijn Ronde van Vlaanderen 2010, de dames van Boels-Dolmans, wielerbelofte Ward Vanhoof dompelt ons onder in het koersgevoel, Elke Vanhoof op haar BMX naar Tokio ... De actieve wielerfanaat krijgt minstens evenveel relevante info: de grote raceschoenentest, de ultieme tips om indoor te trainen, review van de Scott Addict RC, mountainbiken in het verrassende Genk, de veiligheid van voedingssupplementen, fietsen in de Bourgogne, Do's & Don'ts over darmparasieten en sauna's, en veel meer!