Sinds hun introductie in 1998 genieten de Bora-wielen een uitstekende reputatie. Campagnolo broedt voortdurend op allerhande innovaties en breidde het gamma onlangs verder uit met Bora WTO 33: veelzijdige carbon aerowielen met een 33 mm-profiel, die beschikbaar zijn in een velg- én schijfremversie.

De Bora WTO 33-wielen vervoegen de bestaande 45-, 60- en 77-varianten in het Campagnolo-aanbod. 'WTO' staat voor 'Wind Tunnel Optimized', wat impliceert dat elk onderdeel geoptimaliseerd is in functie van de aerodynamische performantie. "De WTO 33-wielen scoren dan ook op elk terrein en in alle omstandigheden: van de meest veeleisende sprints tot de steilste finishes bergop. Dankzij hun veelzijdigheid zetten ze een nieuwe standaard in het allroundersegment", aldus de Italiaanse fabrikant.

De WorldTour-profs van UAE Team Emirates kregen de eer en het genoegen om de Bora WTO 33-wielen in primeur te testen. Dit gebeurde onlangs op de teamstage in Spanje, waarbij Campagnolo heel wat positieve feedback ontving. "Dit nieuwe profiel biedt ons meer mogelijkheden wanneer we in de loop van het seizoen geconfronteerd worden met verschillende soorten parcoursen. Ik heb er intussen een heel aantal kilometers mee afgelegd en stel vast dat het zeer veelzijdige wielen zijn", zegt Marco Marcato, die zijn seizoen volgende week aftrapt in de Tour Down Under. "Het lichte gewicht (1.395 gram voor de velgremversie en 1.485 gram voor de discversie) is een extra meerwaarde, dus ik kan niet wachten om ze ook in koers uit te testen!"

De resultaten van de windtunneltests stroken alleszins met Marcato's bevindingen. In vergelijking met een niet-WTO-wiel bieden de Bora WTO 33-wielen een aerodynamisch voordeel van 7,5 watt bij een snelheid van 45 km/u. Ze beschikken over keramische USB-lagers en een geoptimaliseerd G3-spaakpatroon. De 2-Way Fit-technologie maakt de wielen zowel geschikt voor traditionele banden als tubelessbanden - van 23 tot 28 mm dik in velgremversie en zelfs tot 33 mm dik in de discversie (voor cyclocrosstoepassingen). De prijs voor al dit lekkers bedraagt 2.160 euro.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en bevat de Wielerspecial 2020, met alle ploegen, renners, fietsen en analyses voor het nieuwe wegseizoen. Verder lees je twee topinterviews met Tourwinnaar Egan Bernal ('Ik heb geen probleem met trainingstochten van zes à zeven uur. Ik koers gewoon enorm graag'), en een strijdlustige Tom Dumoulin ('Ik heb mijn koersplezier teruggevonden'), Fietsen Met Lucinda Brand, 8 uitdagingen voor Tiesj Benoot, de broers Roodhooft als de architecten achter het succesverhaal van MVDP ... De actieve fietsfanaat komt aan zijn trekken met de meest uitdagende Franse granfondo's, tests van de Specialized Turbo Creo en The Draft Hoba, de mooiste MTB-route rond Pellenberg, Do's & Don'ts over een krakend bracket en hoe je jouw basissnelheid kan opkrikken ...