Als je afdaalt in de prijslijst van een bepaald fietsmodel, merk je dat goedkoper meestal mindere prestaties betekent. Niet zo bij de Canyon Lux: de CF SL kreeg een centimeter extra veerweg, dikkere vorkpoten en agressievere banden in vergelijking met de CF SLX. Daardoor is hij geschikt voor het hardere werk. Toch bleef de vinnigheid van de lichtere Lux, die we vorig jaar konden testen, behouden.

Het frame van de Lux CF SL weegt 190 gram meer dan dat van de CF SLX, maar dat verklaart maar voor een deeltje het hogere totaalgewicht. De CF SL heeft namelijk een nieuwe Fox 34 Step Cast Elite Performance-voorvork in plaats van een 32. De poten zijn dus 2 millimeter dikker, zodat je een steviger geheel krijgt. Samen met de 110 millimeter veerweg in plaats van 100 millimeter zal dat maken dat niet alleen prijsbewuste kopers, maar ook de avontuurlijkere, agressiever rijdende bikers voor de SL zullen kiezen in plaats van voor de SLX.

 

VLOT KLIMMEN EN DALEN

We zullen niet snel vergeten hoe onze eerste rit op de topversie van de Lux aanvoelde: enorm vinnig voor een fully, lichtvoetig en zeer goed voor het zelfvertrouwen in de afdalingen. Deze keer vonden we de betaalbaardere Lux CF SL misschien een tikkeltje minder lichtvoetig, maar qua daalcapaciteiten is hij er nog op vooruitgegaan. Dat is een toegeving die we met plezier doen, want we trekken al eens graag naar de terril van Beringen of de Ardennen, en dan is wat hulp van de techniek zeker welkom. De uitstekende geometrie, met langere bovenbuis en 'luie' balhoofdhoek, was er al en de trailgerichte voorvork doet de rest.

Ondanks een gewicht van net onder de 12 kilo klimt deze crosscountryfully goed. Het voorwiel steigert niet en dreigt ook niet te snel alle kanten uit te gaan, dus is het gewoon een kwestie van de juiste positie te kiezen - vooraan op het zadel en met het hoofd dicht tegen het stuur - en de ketting naar de linkerkant van de cassette te verplaatsen. Dat laatste gaat trouwens erg vlot dankzij de nieuwe Shimano Deore XT 12-speed. Het bereik van 10 tot en met 51 tandjes is ruim, maar het voornaamste is dat hij kan omgaan met druk. Zelfs als je jezelf in de penarie hebt gebracht, kan je bergop toch nog moeiteloos blijven schakelen. Bovendien vind je in deze prijsklasse geen betere remmen dan die van de XT-groep.

 

KWALITATIEVE ONDERDELEN

De achterdemper is horizontaal geplaatst, waardoor er plaats voor twee bidonhouders én bidons van liefst 800 milliliter is gecreëerd - we horen de marathonrijders al juichen. Canyon hamert erop dat het nieuwe linksysteem niet alleen lichter, maar ook stijver en duurzamer is. Diezelfde tactiek om de fiets zo sterk en onfeilbaar mogelijk te maken, zie je toegepast bij de geïntegreerde achtervorkbescherming van 8,2 gram, die klappen van de ketting opvangt, en de kettinggeleider van 4,6 gram, die je gewoon kan draaien om hem te laten sporen met de grootte van je tandwiel. De Impact Protector Unit op de bovenbuis vermijdt contact tussen frame en stuur bij een val.

Net zoals bij de duurdere uitvoering krijg je een dropper zadelpen met een goed werkende stuurbediening, zodat je ongehinderd kan afdalen. Eveneens aan de linkerkant van het stuur vind je de schakelaar om de voor- en achtervering in één keer vast te zetten. Dat is in ieder geval handiger dan wanneer je aan de vork en de demper moet prutsen terwijl je al halfweg in de afdaling zit. We vonden het trouwens alleen op het asfalt nuttig om de vering uit te schakelen, want de werking ervan is zo goed dat je er praktisch geen nadeel van ondervindt tijdens het trappen - integendeel: je krijgt er net meer tractie door op een moeilijke klim.

Canyon scoort niet alleen met een verfijnd carbon frame, goede veerelementen en een uitmuntende onderdelengroep, maar ook met een van de belangrijkste onderdelen voor een efficiënte rijervaring: de wielset. De DT Swiss X1700 heeft geen last van overgewicht en heeft een royale interne velgbreedte van 25 millimeter. Daarmee komen de Maxxis-banden van 2,25 inch goed tot hun recht. De Maxxis Rekon-voorband biedt wat meer grip, de minder agressieve Aspen-achterband rolt dan weer vlot. De stuurpenlengte van 80 millimeter en stuurbreedte van 720 millimeter zijn redelijk traditioneel, maar dat zorgt er wel voor dat je in het bos niet tussen elk paar bomen je meetlat moet bovenhalen om te checken of je kan passeren. Het enige onderdeel waar we geen vriendschapsband mee hebben opgebouwd, is het X1-zadel, maar dat is natuurlijk snel vervangbaar.

 

CONCLUSIE

Canyon heeft van de Lux CF SL niet gewoon een goedkopere versie van zijn XC-fully gemaakt, maar heeft wat verder nagedacht en heeft ervoor gekozen om er meteen een stoerdere fiets van te maken. Daarvan profiteren zowel de allesdurvers, die deze fiets wat hoger in de lucht kunnen laten springen, als de minder grote helden, die meer vertrouwen kunnen krijgen door het stevigere materiaal. Dat deze MTB desondanks blijft schitteren in het klimwerk, is alleen maar een teken van zijn veelzijdigheid.


SPECIFICATIES

Frame: Canyon Lux CF SL carbon
Voorvork: Fox 34 Stepcast Performance Elite 110 mm
Demper: Fox Float DPS Performance Elite
Groep: Shimano Deore XT 1x12 34t, 10-51
Wielen: DT Swiss X1700 Spline 25
Banden: Maxxis Rekon/Aspen 2,25"
Stuur: Race Face Ride Flatbar alu
Stuurpen: Race Face Ride 80 mm
Zadel: Selle Italia X1
Zadelpen: Kind Shock Lev Si
Maten: S, M, L, XL
Gewicht: 11,7 kg (excl. pedalen)
Prijs: 3.299 euro (excl. verzending)
Info: www.canyon.com

Dit artikel verscheen eerder al in de MTB-gids van cycling.be magazine, die te bestellen is via onze webshop! Abonneer je hier, mis geen enkele fietstest meer en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het januarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en met de kampioenschappen in aantocht zijn onze schijnwerpers gericht op de cross, met Ceylin del Carmen Alvarado, het team achter Eli Iserbyt, een nuchtere babbel met Thibau Nys, Vooruitblik naar WK Dübendorf en BK Antwerpen, het waarom achter de Nederlandse veldritsuccessen, en Adrie van der Poel. Verder: het gravelavontuur van Wellens & De Gendt, bikepacking rond Girona, de mooiste offroadroute in Zeebrugge, 5 fietsdoelen voor 2020, trainingstips om je rijklaar te maken voor het nieuwe seizoen, een test van verschillende types fiets-gps'en, ...