Krijgen we dit weekend in Antwerpen een van de spannendste BK's veldrijden van de laatste jaren voorgeschoteld? In het januarinummer laten we de kanshebbers aan het woord - die zelfs techniektips geven - en verkennen we het unieke parcours. Ontdek er hier alles van!

Zonder uitgesproken topfavoriet is het aantal kandidaat-winnaars bij de heren elite amper te tellen. Ja, ook Wout van Aert. "Het zou ons niet verbazen als hij straks wint", klinkt het in koor bij zijn collega-crossers.

TITELVERDEDIGER TOON AERTS: "SPECIAAL GETRAIND OP BEACHVOLLEYBALVELD"

Toon Aerts zette de ambities om zijn nationale titel te verlengen in december wat kracht bij. Vooral de zege in Zonhoven deed deugd met het oog op de passage op het strand van Sint-Anneke tijdens het BK in Antwerpen. "Ik heb altijd graag door het zand gereden, maar het lag me minder dan zware modderomlopen. Ik ging er vroeger van uit dat ik wel snel genoeg door het zand kon lopen, terwijl ik nu extra moeite doe om langer op de fiets te blijven zitten. Zo ben je na de zandstrook sneller weg en verspeel je minder krachten."

De eerste podiumplaats van Aerts in een zandcross zorgde vorig seizoen voor een mentale klik. "Sindsdien gaat het beter. Voordien was ik een slijk- en klimcrosser, nu ben ik een allrounder."
Het BK in Antwerpen was een extra motivatie om dit seizoen meer in het zand te trainen. Het volleybalveld in Rijkevorsel was de vaste trainingsplek. "Een idee van mijn broer Thijs. Een spoor trekken, een chicane leggen, slalommen tussen bidons en paaltjes ? : ideaal om het zandgevoel in de vingers te krijgen."

Aerts geeft zichzelf nog een extra voordeel. "Veel mensen zullen iets van mij verwachten, maar het feit dat ik al een nationale titel op zak heb, zorgt net voor minder druk. Bovendien is het parcours in Antwerpen niet op mijn maat. Was het eentje met meer hoogtemeters, dan zou ik nadrukkelijker getipt worden."

'DEBUTANT' ELI ISERBYT: "ONTGOOCHELD ALS IK NIET OP HET PODIUM STA"

Een echte 'debutant' is Eli Iserbyt niet. De pocketveldrijder staat in Antwerpen voor de vierde keer aan de start van het BK bij de elite. De strijd om de driekleur in de Scheldestad is echter de eerste als volwaardig prof.

"In mijn tweede jaar als belofte heb ik mijn eerste BK bij de profs gereden", herinnert Iserbyt zich. "Spijt van de gemiste kansen bij de beloften heb ik niet. Ik werd twee keer wereldkampioen, en dat was voor mij het hoofddoel. Die kampioenschappen bij de profs waren ook een goede leerschool. Het parcours in Kruibeke was niet op mijn lijf geschreven, maar ik werd wel vierde. Het hoogst haalbare resultaat op die omloop. Die wedstrijd was het bewijs dat ik de top 5 aankon."

In Antwerpen mikt Iserbyt hoger. "Val ik naast het podium, dan is dat een ontgoocheling. Het zand schrikt me niet af, al besef ik wel dat ik daar nog veel progressie in kan boeken. Ik zit nog iets te ver naar voren, terwijl je je gewicht in het zand meer naar achteren moet gooien."

Lees het volledige artikel, met interviews met Laurens Sweeck en Tim Merlier, en met een vooruitblik op de andere categorieën in het januarinummer van cycling.be magazine, nu in de winkel!

HET PARCOURS: RIJDEN OVER HET WATER EN PLOETEREN DOOR HET ZAND

Null

Negen jaar na de enige Belgische titel van Niels Albert is Antwerpen opnieuw gastheer voor het BK veldrijden. Het belooft een straffe editie te worden. "Moeilijker, technischer en zwaarder dan de traditionele Scheldecross", voorspelt parcoursbouwer Kurt Vernimmen.

Het strand van Sint-Anneke. Naar goede gewoonte ligt daar in de jaarlijkse Scheldecross het zwaartepunt van de wedstrijd. Voor de komst van het Belgische kampioenschap kreeg het parcours echter een stevige upgrade. In het spoor van parcoursbouwer Kurt Vernimmen deed cycling.be een eerste verkenning.

1. KLASSIEKE START

Aan de klassieke start van het parcours is niets veranderd. Net zoals tijdens de Scheldecross zullen de renners op 11 en 12 januari op het einde van de Gloriantlaan wachten op de groene lichten. Na een asfaltstrook van zo'n 300 meter passeren ze de finish en duiken ze links de speeltuin aan de Thonetlaan in.

2. VIJF KEER OVER DE HEUVEL

In de zone aan de speeltuin wacht een eerste wijziging in vergelijking met de jaarlijkse clash in de DVV Verzekeringen Trofee. Tussen de glijbaan en het spinnenweb door gaat het richting de heuvel op het einde van de speeltuin. Na een eerste passage in drie verschillende lussen duiken de renners voor het eerst het zand in, waar een kleine zandbak aan het beachvolleyterrein dienstdoet als extra hindernis. Na de doortocht aan de viptent, waar de (lage) balkjes liggen, volgen nog twee extra lussen over de grote heuvel. "Normaal moeten de renners maar drie keer over de heuvel, terwijl ze nu vijf keer naar boven en naar beneden moeten", aldus Vernimmen.

3. TRAP ALS KUITENBIJTER

Na de passage door de speeltuin krijgt het parcours een echte facelift. De renners zetten opnieuw koers richting de aankomstzone. Een uit de kluiten gewassen brug over de Gloriantlaan kondigt aan dat de speeltijd voorbij is. "Via een dertigtal trappen klimmen de renners naar een hoogte van 5,5 meter", verklapt Vernimmen. "Deze hindernis zal, zeker naar het einde van de wedstrijd toe, stevig in de kuiten bijten."

4. VIA MATERIAALPOST NAAR HET WATER

Na de afdaling duiken de renners in de schaduw van de mobiele studio van de VRT een eerste keer de materiaalpost in. In een nieuwe zone op het parcours gaat het voor het eerst richting de Wandeldijk aan het water. Via een schuine kant maken de crossers zich op voor de eerste passage op het strand. In de verte blinkt het Antwerpse Havenhuis, maar veel tijd om hiervan te genieten zullen de deelnemers niet krijgen.

5. STRAND VAN SINT-ANNEKE

Het rijk is nu helemaal aan de zandklievers. De passage over het strand van Sint-Anneke is in twee stukken gekapt, maar toch moet de Antwerpse Plaasj bijna over de volledige lengte bedwongen worden. "Voor de veiligheid van de renners - er is sprake van springtij tijdens het BK-weekend - blijven we hoog op het strand", aldus Vernimmen. "Dat zorgt er ook voor dat de moeilijkste stroken van het strand gebruikt zullen worden. In een aantal zones zullen de renners moeten overschakelen op lopen. Bovendien is de totale lengte van de zandstroken langer dan tijdens de Scheldecross."

6. RIJDEN OVER HET WATER

Ieder kampioenschap heeft zijn specialleke. Denk maar aan de gigantische brug tijdens het BK in Oostende. In Antwerpen gaan ze straks nog een stapje verder en rijden de renners over het water. En dat mag je best letterlijk nemen. Via drijvende vlotten met een lengte van 70 meter bereiken ze de Berl, een ponton van 50 meter lang en 15 meter breed, dat omzoomd wordt met stalen bruggen, om nadien meteen terug te keren naar het strand.

Spectaculair is het zeker, maar is het ook veilig? Vernimmen verzekert dat er aan het unieke concept geen risico's verbonden zijn. "De drijvende vlotten van het strand naar het ponton zijn tien meter breed. Naast twee berijdbare zones van 3 meter is er aan iedere kant nog een veiligheidsstrook van 2 meter voorzien. Om helemaal geen risico te nemen, houden redders in het water voortdurend een oogje in het zeil."

De introductie van het ponton brengt wel een extra addertje onder het gras met zich mee. Door het verschil tussen hoog- en laagwater zal de omloop er iedere wedstrijd een tikkeltje anders uitzien. "Tijdens de eerste crossen van de dag zullen de renners bij laagwater rijden", legt Vernimmen uit. "Keren ze van het ponton terug richting het strand, dan zullen ze stevig moeten klimmen. In de namiddag zal de klim naar het strand minder steil zijn."

7. VIA SCHUINE KANT RICHTING AANKOMST

Na het ponton wacht er nog een passage over een kleinere brug en een korte zandstrook. Voor de koploper lonkt de Belgische driekleur aan de finish, maar er wacht eerst nog een ommetje naar de nieuwe zone aan de materiaalpost. De technische strook op de schuine kant kan de medaillekansen nog een flinke knauw geven. Gaan we toch sprinten? De lange aankomststrook op de Gloriantlaan is ideaal voor een beklijvende spurt. Na ruim 3,3 kilometer zit het rondje erop. Vernimmen is tevreden: "Het zal allicht een snelle wedstrijd blijven, maar voor een BK hebben we de omloop toch iets moeilijker, technischer en zwaarder gemaakt." De Belgische kampioen zal de titel met andere woorden niet gestolen hebben.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het januarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en met de kampioenschappen in aantocht zijn onze schijnwerpers gericht op de cross, met Ceylin del Carmen Alvarado, het team achter Eli Iserbyt, een nuchtere babbel met Thibau Nys, Vooruitblik naar WK Dübendorf en BK Antwerpen, het waarom achter de Nederlandse veldritsuccessen, en Adrie van der Poel. Verder: het gravelavontuur van Wellens & De Gendt, bikepacking rond Girona, de mooiste offroadroute in Zeebrugge, 5 fietsdoelen voor 2020, trainingstips om je rijklaar te maken voor het nieuwe seizoen, een test van verschillende types fiets-gps'en, ...