Met wat vertraging zijn Thomas De Gendt en Tim Wellens zaterdag voor het tweede jaar op rij begonnen aan hun fietsavontuur om het seizoen af te sluiten. In deze Final Breakaway 2 wilden ze de Montañas Vacías doorkruisen met de gravelfiets. En dat liep niet van een leien dakje...

Tim Wellens en Thomas De Gendt hadden normaal vorige donderdag aan hun avontuur moeten beginnen, maar ze moesten hun Final Breakaway 2 met twee dagen uitstellen omdat enerzijds De Gendt na zijn Aziatische koersen last had van hoofdpijn en anderzijds de fiets van Wellens de vliegreis naar Spanje niet had overleefd. Ze hoopten bovendien vanaf zaterdag de sneeuw te vermijden, maar dat bleek ijdele hoop. Er kwam zelfs wat wandelen aan te pas en de wagen van de VRT die hen volgde, had het eveneens moeilijk. De Montañas Vacías (lege bergen) hadden nog wat in petto voor de twee renners.

Ze volgden een alternatieve route dan de originele, 679 kilometer lange route met 12.841 hoogtemeters. Hun opzet om vooral gravelpaden te volgen met hun aangepaste fiets met tassen en alle benodigdheden voor een avontuur van een week bleef wel intact. De eerste etappe van Teruel naar Beamud werd al meteen heroïsch. Meer dan 100 kilometer lag daar op hen te wachten, maar ze deden er uiteindelijk meer dan zes uur over en moesten een kwartier door de sneeuw wandelen omdat het te gevaarlijk werd. De caféstop in het mooie, historische stadje Albarracin maakte veel goed.

De 95 kilometer tussen Beamud en Torrebaja was dan weer zwaar vanwege een strook van 30 kilometer met veel modder en rotsen in een desolaat landschap. De filmpjes op sociale media van het duo lieten intussen zien hoe zwaar de beklimmingen waren. Dag drie tussen Torrebaja en Mora de Rubielos was dan maar ongeveer 65 kilometer, maar door de lastige klim van de Javalambre deden ze wel vier uur over 45 kilometer en moesten ze de laatste kilometers in het donker afleggen. De volgeladen, 25 kilo zware fiets hielp daarbij niet echt. Bovendien dacht Tim Wellens dat hij een shortcut had gevonden, maar dat eindigde in een koprol in de sneeuw... Die val was trouwens beter dan het alternatief, want anderhalve meter verder was er een drie meter diepe afgrond, liet De Gendt weten.

Normaal wacht hen nu nog één laatste etappe terug naar Teruel.





Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat kan uitpakken met een exclusieve blik achter de revalidatie van Wout van Aert. Verder: Zdenek Stybar, Yara Kastelijn, Ruben Apers over Bjorg Lambrecht en de veiligheidsproblemen, Erik Dekker, talentdetectie bij Telenet Baloise Lions, bikefitting voor rugpatiënten, De Streekrenner in Noord-Limburg, verantwoord snoepen en energiedips vermijden, een test van drie gravelbikes …