Trek koos de nederige Crockett uit om wereldkundig te maken dat het een nieuwe bracketstandaard zal gebruiken. De compleet vernieuwde aluminium crossfiets heeft echter meer in petto dan enkel dat. Het frame werd namelijk 200 gram lichter en ziet eruit als een carbon exemplaar.

Het frame van de Crockett weegt nu nog amper 1.325 gram, onder meer doordat de verschuifbare achterpatten zijn weggelaten. De buizen zijn zodanig bewerkt en de lasnaden zo goed weggewerkt dat dit wel een carbon kader lijkt. Het lijkt alsof de bovenbuis doorloopt in de balhoofdbuis. Uiterlijke gelijkenissen zijn wel mooi, maar de rijeigenschappen zijn nog belangrijker, en in dat opzicht ontgoochelt de Crockett evenmin. Ondanks de zware wielen en de basic afmontage laat de fiets zich telkens vlot de sporen geven. Het vinnige karakter van een crossfiets vind je hier zeker terug. Je gooit hem vlot door een haarspeldbocht, waarna hij prima reageert op de impulsen van een pittige acceleratie.

Om de prijs te drukken, monteert Trek mechanische in plaats van hydraulische schijfremmen, zoals je die op het duurdere model wel terugvindt. Als je nog nooit met moderne hydraulische schijfremmen hebt gereden, zal je de remkracht van de Tektro's wel oké vinden, maar ze moeten qua kracht, gevoel en moduleerbaarheid toch duidelijk het onderspit delven tegen de hydraulische variant. We moeten er wel bij vermelden dat er een slagje in de voorste remrotor zat, wat de remkwaliteiten zeker niet ten goede zal zijn gekomen.

NIEUWE STANDAARD

Het enkele voorblad is een populaire keuze in de cross. De Praxis-cranks moeten niet onderdoen voor SRAM-cranks. Trek gebruikte bij de Crockett voor het eerst het T47-bracket. Dat is een brede bracketstandaard die de 30 mm-trapassen gemakkelijk de benodigde ruimte kan bieden, maar dan niet met een kraakgevoelig PressFit-bracket. Het is in feite een mix van de PF86.5 en een schroefbracket. Met de hulp van fabrikant Praxis paste Trek de T47-standaard licht aan door de as minder breed te maken aan de binnenkant, maar aan de buitenkant wel een millimeter meer ruimte te geven, zodat er meer plek is om het gereedschap te laten aangrijpen op het onderdeel, waardoor zowel het vastzetten en losdraaien als de assemblage in de fabriek vlotter zouden moeten verlopen. Ondanks de aanpassing kan je wel de bestaande T47-brackets gebruiken die al op de markt zijn. Word je duizelig bij het lezen van al het voorgaande, onthoud dan dit: doordat het bracket in het frame geschroefd is, zou de duurzaamheid hoger moeten liggen dan bij een PressFit-bracket, terwijl je wel profiteert van de extra stijfheid die wordt gecreëerd door het grotere volume van het bracket. Kortom: meer voordelen, minder nadelen.

Minder trefzeker was de achterderailleur. We kregen hem niet precies afgesteld, waardoor schakelen af en toe een frustrerende bezigheid werd. Mocht het onze fiets zijn, we zouden de Crockett meteen onderwerpen aan een upgradebeurt. De frameset is het meer dan waard. Een simpel Shimano 105-groepje met hydraulische schijfremmen zou hier wonderen doen. Een lichtere wielset met soepelere crossbanden zou het volgende zijn dat we installeren, want de standaardset botst in de bochten tegen zijn limieten aan. De interne velgbreedte van 22 millimeter en de tubelesscompatibiliteit passen wel bij de eisen van het veldrijden.

Null

Begrijp ons niet verkeerd: voor 1.500 euro koop je een uitstekende instapfiets of een betrouwbare woonwerkfiets die dankzij zijn mechanische schijfremmen minder onderhoud vergt. Het valt echter zo op dat de frameset van uitstekende kwaliteit is, waardoor je hem met plezier zou aankleden met duurdere spullen.

CONCLUSIE

De nieuwe Trek Crockett is een echte crossfiets, maar dankzij de voorzieningen voor twee bidonhouders en spatbordnokken kan je er even vlot een woonwerk- of winterfiets van maken, waarmee je in het weekend het bos kan induiken. Het gladde uiterlijk heeft veel weg van de duurdere carbonmodellen, waardoor de fiets er duurder uitziet dan hij is. Ook de interne kabeldoorvoer en alle moderne eigenschappen dragen daartoe bij. De Crockett is er ook met Rival 1x11, maar we voorspellen dat de aparte frameset populair zal zijn.

SPECIFICATIES

Frame: 300 Series Alpha Aluminium, Invisible Weld Technology
Voorvork: Trek Cross carbon
Groep: SRAM Apex 1x11
Cranks: Praxis Alba M30 40t
Remmen: Tektro C550 mechanical disc
Wielen: Bontrager Affinity Disc TLR, Formula RX
Banden: Bontrager CX3 Team Issue 32 mm
Stuur: Bontrager Comp VR-C alu
Stuurpen: Bontrager Elite
Zadel: Bontrager Montrose Comp, 138 mm
Zadelpen: Bontrager Approved alu
Maten: 47, 50, 52, 54, 56, 58, 61 cm
Gewicht: 9,2 kg (excl. pedalen)
Prijs: 1.499 euro

Deze test verscheen in het oktobernummer van cycling.be magazine. Abonneer je HIER, mis geen enkele materiaaltest meer én krijg er een gratis en handig fietscadeau bovenop!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat kan uitpakken met een exclusieve blik achter de revalidatie van Wout van Aert. Verder: Zdenek Stybar, Yara Kastelijn, Ruben Apers over Bjorg Lambrecht en de veiligheidsproblemen, Erik Dekker, talentdetectie bij Telenet Baloise Lions, bikefitting voor rugpatiënten, De Streekrenner in Noord-Limburg, verantwoord snoepen en energiedips vermijden, een test van drie gravelbikes …