Zaterdag bestormen de veldrijders de befaamde mijnterril tijdens de eerste Ethias Cross in Beringen, waar ze heel wat hoogtemeters moeten overwinnen. "Een zeer aparte omloop, met onder meer de langste beklimming die een veldrit op het hoogste niveau ooit kende", verklapt Erwin Vervecken.

Op zaterdag 26 oktober staan de grootste modderduivels voor het eerst aan de start van de Ethias Cross in Beringen. Voor organisator Golazo is het een thuismatch, en de gemeente ziet het op zijn beurt als het ideale event om zich te profileren als sportgemeente. "Met de terrils hebben we een goudmijn in handen. Een loodzwaar parcours neerleggen is er niet zo moeilijk, maar anderzijds wilden we ons hoeden voor 'overkill'. Zo zijn we uiteindelijk uitgekomen op een prachtige ronde met veel variatie", verklapt de drievoudige wereldkampioen veldrijden.

600 METER KLIMMEN MET KLEIN VERZET

De nieuwbakken veldrit vindt volledig plaats op en rond be-MINE, de grootste industriële erfgoedsite in Vlaanderen. Als ervaren gids neemt parcoursbouwer Vervecken ons al een keertje mee naar de omloop (je ziet zijn laatste verkenning in het filmpje bovenaan dit artikel, red.). "Achter het winkelcentrum be-MINE Boulevard ligt een serviceweg. Daar starten de renners, waarna ze via een heel klein lusje parallel naar boven rijden. Veel tijd om onder stoom te komen krijgen ze niet, want al snel volgt de klim naar het hoogste punt van het parcours. Die oplopende strook is liefst 600 meter lang, waardoor ze bij mijn weten de langste beklimming ooit is in een cross van het hoogste niveau. De eerste helft is ook echt steil. Daarmee bedoel ik: vooraan op het binnenblad en achteraan op een kroontje met veel tanden. Al zal het verschil vooral gemaakt worden in het tweede gedeelte: een stevige uitloper waar de sterkere crossers een gat kunnen slaan."

TECHNISCHE AFDALING VOOR DURVERS

"Eenmaal boven steken de renners langs de achterkant van de terril door, om zo naar beneden te rijden. Dat gaat over een brede weide, waar ze allicht een voet uit het pedaal moeten klikken. Minder technisch dan in Namen, maar wel wat steiler. Halverwege de beklimming pikken ze opnieuw in en loopt het parcours steil omhoog. Als de crossers zo voor een tweede keer de top ronden, bereiken ze effectief het hoogste punt van de terril. Daarna volgt voor de tweede keer de materiaalpost, die overigens een serieuze uitdaging vormde om in te plannen. Met een proper rijwiel duiken de renners nog eens naar beneden via een technische afzink. Niet al te gevaarlijk, want alle categorieën moeten veilig beneden geraken, maar wel eentje voor durvers. Nadien bollen ze naar de geasfalteerde aankomst aan het winkelcentrum en mogen ze opnieuw aan de bak", besluit de ex-veldrijder.

ZWAARTEPUNTEN VOLGENS VERVECKEN

De afmattende offroadklim van meer dan een halve kilometer is zonder twijfel de voornaamste hindernis van de Ethias Cross in Beringen. "Maar ook de tweede keer bergop wordt lastig omdat het pad er harder stijgt, al is het met een lengte van 250 meter natuurlijk wel een stuk korter", zegt Vervecken. "Net voor deze nijdige helling hebben de renners ook even kunnen recupereren tijdens de afdaling. Als je daar nog fris bent, kan je er bij wijze van spreken met een langgerekte spurt overheen. Dat is totaal niet aan de orde op de 600 meterstrook. Daar moet je een geschikt tempo vinden en jezelf vooral niet opblazen. Eén rondje is slechts 2,5 kilometer lang, dus veel tijd om tussendoor op je effen te komen heb je niet."

FEEST VOOR RENNERS ÉN SUPPORTERS

Speur je naar favorieten, dan kom je uit bij verschillende kanshebbers. Mathieu van der Poel had in Beringen zeker een parcours kunnen aantreffen waar hij zijn kunstjes kan etaleren, maar ook andere types kunnen er uit de voeten. "Denk bijvoorbeeld aan Toon Aerts en lichtere types à la Michael Vanthourenhout. Bij de dames zie ik vooral mountainbikesters en lichtgewichten uitblinken", aldus Vervecken. Uiteraard krijgen ook supporters en notoire sfeermakers een speeltuin om zich in uit te leven. Boven op de terril plant de organisatie immers een heuse fanzone neer. Daar zie je de renners tweemaal passeren en hoef je dankzij de vele kraampjes allerminst honger en dorst te lijden.

KONINGINNENRIT VAN DE CROSS

De Koppenbergcross en de wedstrijden in Gavere en Namen: het zijn stuk voor stuk klimklassiekers in het veld. Maar de Ethias Cross in Beringen zou zich snel in - of zelfs helemaal bovenaan - dat rijtje kunnen scharen. "In de drie bekende klimcrossen moet je veel hoogteverschil overwinnen, maar een tempo zoeken om langer bergop te rijden is er niet echt aan de orde. In Beringen spreken we over 600 meter - meer dan het dubbele, dus. Ik vergelijk het graag met verschillende ritten in de Tour. Daar vind je kansen voor spurters, etappes voor punchers en echte bergritten met aankomst op een mythische col. Als je veldritten op die manier indeelt, dan wordt de Ethias Cross in Beringen de koninginnenrit", belooft Vervecken. Alle ingrediënten voor een instantklassieker zijn aanwezig, nu is het aan de renners om het spektakel te verzorgen!

4 TIPS VAN PARCOURSBOUWER VERVECKEN

- Durf met minstens 2 bar druk te rijden en kies voor een licht bandenprofiel.
- Wees niet bang voor een ?lekkebandenfestijn? zoals tijdens het WK van 2017 in Bieles.
- Regenweer zal niet zorgen voor een blubbercross. Het steenkoolgruis zal de renners zwart kleuren, maar regen maakt de omloop hooguit iets technischer.
- Poot je driepikkel halverwege de eerste klim neer. Van daaruit kan je de renners gedurende de volledige beklimming volgen. Bovendien zie je ze ook de afdaling nemen en kan je ze nadien nog eens spotten tijdens de tweede afdaling.

ETHIAS CROSS 2019-2020

* 08/09/2019: Eeklo
* 05/10/2019: Meulebeke
* 12/10/2019: Kruibeke

* 26/10/2019: Beringen
* 07/12/2019: Essen
* 30/12/2019: Bredene
* 05/02/2020: Maldegem
* 16/02/2020: Hulst

Alle manches van de Ethias Cross (mannen én vrouwen) worden live uitgezonden op VTM en zijn ook te volgen via een gratis livestream op de website van VTM (in binnen- en buitenland).

Deze voorbeschouwing verscheen in de Veldritgids van cycling.be magazine, nog steeds in de winkel te koop of HIER online te bestellen. Abonneer je HIER en mis geen enkel artikel meer + krijg er een gratis fietscadeau bovenop!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het novembernummer van cycling.be magazine ligt vanaf nu in de winkel en je krijgt er onze MTB-Special bovenop! Daarin vind je tests van mountainbikes en e-MTB's van Trek, Specialized, Canyon en Lapierre, tips om een MTB te kopen, de mooiste winteroutfits, een duurtest van de Shimano Deore XT 12-speed, techniektips van een endurorijder, fietstochten in Swaziland, Marokko en de Vlaamse Ardennen, de mooiste route in Noord-Antwerpen, hoe je jouw MTB-vering moet onderhouden en instellen, hoe je een beenlengteverschil moet opvangen , spatborden, en meer. In het gewone nummer lees je interviews met Toon Aerts, Tim Merlier, Annemarie Worst, Kim Van De Steene, Kenny De Ketele en Steve Bauer. Verder: het wielerjaar 2019 in beeld, wielrennen in Amerika, de hervorming van het baanwielrennen, een vooruitblik naar de Caps Urban Cross in Kortrijk ...