Snel een fiets testen op een perskamp is niet altijd evident, maar Basso gaf ons meer dan voldoende tijd en ruimte om ons te laten kennismaken met de Palta in Barcelona. Die in Italië gebouwde gravelfiets bleek niet alleen maar een mooie snoet te hebben.

Niet minder dan drie stevige ritten schotelde Basso ons voor in Barcelona. Dan kan je een fiets weleens stevig aan de tand voelen. Met verschillende types ondergrond, van los en fijn grind tot dikke stenen, singletracks en technische afdalingen met watergeulen, hadden we voldoende mogelijkheden om het uiterste uit de fiets én onze technische en fysieke bagage te halen. De Basso Palta zag er met dank aan de cleane looks en het perfect uitgekozen kleurenpalet al van bij de eerste aanblik flitsend snel uit, maar hij bleek veelzijdiger dan we vooraf hadden kunnen vermoeden.

De Palta ontleent zijn naam aan het dialectisch woord voor gravel en met ruimte voor banden tot 42 mm breed kan hij die naam ook waarmaken. De wielbasis van 1026 mm voor een maat L vermijdt te veel nervositeit, maar gaat ook niet de extremere richting in het gravelsegment op. Dankzij de lage stack kan je van de Palta gemakkelijk het offroadalternatief van je racefiets maken, want je kan er vlot een redelijk agressieve zitpositie mee creëren. Dankzij de mooi gevormde spacers onder de eigen stuurpen kan je desondanks toch meer rechtop zitten zonder dat je fiets er lelijk gaat uitzien. Zo kozen wij voor één dikke en één smalle spacer in combinatie met een korte stuurpen van 90 mm op een maat Large. Het stuur is compact en ligt goed in de hand, maar om nog meer controle te krijgen in afdalingen, zouden we zelf kiezen voor een exemplaar met lichte 'flare', waarbij de beugels wat naar buiten wijzen. Al kwamen we nooit in de problemen met deze standaardconfiguratie.

Null

Onze kennismaking met de Basso Palta bestond uit één avondrit op de grindpaden boven Barcelona en twee langere ritten met heel wat hoogtemeters. Ons testmodel had de kleur Emerald Green (je hebt ook het donkeroranje Siena Terra en het sublieme paarsachtige Grape) en was uitgerust met de gloednieuwe Shimano GRX RX810, de specifieke gravelgroep op Ultegra-niveau (er is ook nog een Di2-versie, een groep op 105-niveau en eentje op Tiagra-niveau). Deze fiets kan je compleet kopen voor 3520 euro (frameset is 1990 euro), maar dan komt hij wel met Microtech-wielset, WTB Nano 40 mm banden en San Marco GDN-zadel in plaats van onze custom afwerking. Wij waren namelijk verwend met Hunt 4Season Gravel XWide-wielen met een interne velgbreedte van 25 mm in combinatie met 38 mm brede Vittoria Terreno Mix TLR-banden, en een Fi'zi:k Tempo Argo-zadel.

Null

Na een aantal van dit soort gravelintroducties zijn we het wel gewoon dat we over onbekende, vaak adembenemende en steile paden en wegen worden gevoerd. Ook deze keer werden we niet ontgoocheld. Het was soms echt naar boven kruipen, ondanks een verhouding van 42x42. De beloning volgde telkens niet veel later in de vorm van een al dan niet technische afdaling. Barcelona en haar omgeving konden ons continu verrassen. Gezien de bereikbaarheid en de schier oneindige voorraad aan fietsmogelijkheden kunnen we deze streek alleen maar aanraden voor een korte of langere graveltrip. Al wacht je misschien best even tot de politieke situatie wat minder geladen is...

Null

Wie een snelle, behendige en toch capabele gravelfiets zoekt, heeft met de Basso Palta een mooie en betrouwbare optie. De echte Italiaan - Basso maakt zijn carbon frames effectief in Italië en niet in het Verre Oosten - kon ons op drie dagen tijd moeiteloos overtuigen van zijn mogelijkheden. Zelfs zonder speciale ingrepen zoals een elastomeer of demper is hij relatief comfortabel, waarschijnlijk dankzij de dunne poten van de voor- en achtervork in combinatie met de brede velgen, die de banden wat meer 'open' zetten, waardoor je meer demping krijgt. Voor de ruwere stroken uit het parcours zouden we evenwel de maximale bandruimte benutten, zodat we toch nog meer grip zouden krijgen. Voor de meeste gravelsituaties volstaat die 38 millimeter brede band met gemiddeld agressieve noppen natuurlijk wel.

Lees de uitgebreide test binnenkort in het decembernummer van cycling.be magazine! Abonneer je HIER en mis geen enkele fietstest meer + krijg er een gratis, handig fietscadeau bovenop!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat kan uitpakken met een exclusieve blik achter de revalidatie van Wout van Aert. Verder: Zdenek Stybar, Yara Kastelijn, Ruben Apers over Bjorg Lambrecht en de veiligheidsproblemen, Erik Dekker, talentdetectie bij Telenet Baloise Lions, bikefitting voor rugpatiënten, De Streekrenner in Noord-Limburg, verantwoord snoepen en energiedips vermijden, een test van drie gravelbikes …