Bij de aankoop van een nieuwe racefiets sta je tegenwoordig automatisch voor de keuze tussen velg- of schijfremmen. Bepaalde merken kiezen voor sommige modellen al uitsluitend voor disc. Wat zijn de voor- en nadelen? Trek weegt alle punten voor je af.

Racefietsen zijn tegenwoordig beter dan ooit en dat komt door een aantal avontuurlijke wegrenners die terrein wilden verkennen dat niet perfect verhard was. Ze gingen meer van een racefiets eisen en dit heeft geleid tot enkele belangrijke technologische verbeteringen waar alle wegrenners baat bij hebben, of ze nu over soepele, verharde wegen of zwaardere paden rijden.

Schijfremmen zijn de meest significante nieuwe technologie voor racefietsen. Schijfremmen zijn al vele jaren in gebruik op mountainbikes, maar tot voor kort werden ze te zwaar bevonden voor montage op racefietsen. Maar de schijfremmen van racefietsen zijn nu lichter en compacter, waardoor ze op de racefiets steeds vaker de voorkeur krijgen.

In tegenstelling tot traditionele velgremmen die het wiel vertragen door direct op de velg met zachte rubberen blokken druk uit te oefenen, zit een schijfrem vast aan de wielnaaf en wordt geremd via remklauwen die direct aan het frame verbonden zitten. Schijfremmen worden gebruikt op auto's, motoren en bijna alle off-road-fietsen en dat zegt genoeg over de veelzijdigheid en remkracht van dergelijke remmen.

Traditionele velgremmen zijn altijd een geweldige optie geweest en Trek biedt ze nog steeds aan op veel van zijn fietsen. Maar nu heeft Trek voor elk raceplatform ook schijfremmen als optie. Velgremmen zijn makkelijk te onderhouden en vragen nauwelijks onderhoud, terwijl schijfremmen uitermate betrouwbaar zijn, maar iets meer onderhoud vergen. Bovendien is het afstellen en onderhouden iets lastiger dan bij velgremmen.

Schijfremmen op racefietsen zijn goed voor alle wielrenners, ook voor wie alleen maar over vlakke, verharde wegen rijdt. Maar ze zijn vooral gunstig voor rijders die in heuvelachtige of natte gebieden wonen, zich op lastigere wegen en gravel wagen, langere tochten maken of plannen hebben om door nattigheid en modder te fietsen.

Waar je ook rijdt, als je veelzijdigheid het belangrijkst vindt, moet je serieus overwegen om te kiezen voor een racefiets met schijfremmen. Dit mag je verwachten:

1. Meer remkracht
Schijfremmen hebben significant meer remkracht dan velgremmen. Het is veel makkelijker om met slechts één vinger af te remmen, waardoor ze ideaal zijn voor lange afdalingen.

2. Verbeterde remmodulatie
Modulatie is de mogelijkheid om met een gevarieerde intensiteit te remmen. Een rem die - zoals een schijfrem - goed moduleert, geeft de rijder de mogelijkheid precies de juiste hoeveelheid remkracht te bieden die nodig is.

3. Meer ruimte voor de banden
De laatste jaren zijn bredere banden ook op racefietsen aan een opmars bezig omdat ze meer grip en comfort bieden. Racefietsen met schijfremmen kunnen beter overweg met bredere banden dan fietsen met velgremmen.

4. Rijden onder alle omstandigheden
De prestaties van velgremmen worden beïnvloed door regen of stof. Schijfremmen werken onder alle weersomstandigheden, ook als ze vuil zijn. Dus als je in onbestendig weer rijdt of veel off-road, dan zijn schijfremmen de beste keuze.

KORT SAMENGEVAT

Schijfremmen zijn relatief nieuw bij racefietsen, maar ze vormen in deze categorie een belangrijke innovatie die niet meer weggaat. Dit is iets om rekening mee te houden als je een nieuwe racefiets gaat kopen.

Als je de lichtste remoptie wil of de voorkeur geeft aan het klassieke uiterlijk en gevoel van een traditionele racefiets, zijn velgremmen het beste. Maar schijfremmen geven je meer mogelijkheden en grotere remkracht onder alle weersomstandigheden. Je kan niet zonder als je van plan bent ruiger terrein te verkennen, zoals gravel of zand.

DE MENING VAN CYCLING.BE

De punten hierboven zijn beschreven door Trek, een grote fabrikant van zowat alle types van fietsen. Racefietsen heeft het Amerikaanse merk in zowel velg- als schijfremsmaak. Zelfs de nieuwe Madone komt in twee uitvoeringen. Ze halen dan ook enkele interessante punten aan over remkracht (al zijn de nieuwste versies velgremmen in combinatie met een aluminium remrand ook enorm krachtig), onderhoud (wat bij schijfremmen toch omslachtiger is), gebruiksgemak en inzetbereik. Het staat buiten kijf dat schijfremmen de toekomst voor zich hebben, maar wie een lichte fiets wil en gemakkelijk en snel aan de remmen wil sleutelen, zit nog altijd goed bij een velgremfiets. Wij zijn vooral blij met de weg die disc-fietsen hebben afgelegd de laatste jaren: de omarming van de 12 millimeter steekassen en de uniforme Flatmount-standaard voor de montage van de remklauwen hebben ervoor gezorgd dat deze nieuwe categorie racefietsen op korte tijd heel wat beter is geworden. Nu na Sram en Shimano ook Campagnolo (uitstekende) schijfremgroepen op de markt heeft gebracht, kan de kwaliteit alleen maar verder verbeteren.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids met complete veldritkalender en vooruitblik van Paul Herygers bovenop! Blikvangers zijn Mathieu van der Poel, het trio Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, de terugkerende Jolien Verschueren, Dylan Teuns, Laurens de Plus, Hennie Kuiper, Ilan Van Wilder,... Voorts gaan we achter de schermen bij Telenet Baloise Lions, zoeken we de crosskampioenen van de toekomst, zetten we een crossfiets van Trek en gravelbike van Canyon naast elkaar, vertellen we over onze tochten in Oostenrijk en Catalonië, gaan we trends spotten op Eurobike, zoeken we waarom de ene persoon meer calorie�n verbrandt dan een andere, en veel meer!