De Tarmac SL7 combineert het beste van de SL6 en de Venge met als enige doel: die ene fiets worden die al de rest overheerst. Leuke slogans roepen is één ding, maar ook aan die verwachtingen voldoen is nog iets anders. Lees hier ons volledige testverslag!

Het zat er al een beetje aan te komen. De jongste Venge had een stevige afslankingskuur ondergaan en de Tarmac SL6 had wat aerodynamischere vormen aangenomen. Het was dan ook een kwestie van tijd vooraleer de twee helemaal zouden samensmelten. Met de Tarmac SL7 is dat nu een feit. De Amerikanen noemen hem dan ook 'One bike to rule them all'. Deze fiets heeft geen zwakheden, verzekeren ze ons vanuit Morgan Hill. Aero, stijf en licht: je moet er geen twee meer kiezen, maar krijgt ze meteen alle drie. De gesponsorde profrenners moesten tot voor kort nog kiezen of ze voor de stijve, lichte Tarmac gingen of voor de snelle Venge, maar nu moeten de renners alleen nog kiezen wanneer ze moeten aanvallen. "Kiezen betekent compromissen sluiten en dat wilden we vermijden", meldt Road Product Manager Cameron Piper.

De 'standaard' S-Works weegt 6,7 kg, met een frame van 800 gram - geverfd en al - in maat 56. Dat is bijna 70 gram zwaarder dan de voorganger, maar de SL7 is zomaar even 45 seconden sneller dan de SL6 over 40 kilometer. Er is nog altijd geen apart damesmodel, want dat vinden ze een gedateerde gedachte bij Specialized. Het achterliggende idee is: er zijn meer verschillen tussen twee mannen onderling dan tussen een man en een vrouw. De Tarmac moet bovendien een allemansvriend zijn, want hij is geschikt voor elk type renner.

NIEUWE VORM VAN SNELHEID

"Dit is een nieuwe vorm van snelheid: het aerovoordeel moet niet ten nadele gaan van gewicht of rijkwaliteit", klinkt het bij Specialized. "Het ontwerpproces was een eindeloze herhaling. We zijn eraan begonnen nog voor de SL6 uitkwam. De SL7 combineert de Venge-stijfheid met Tarmac-vinnigheid. De Venge (die vanaf volgend modeljaar enkel nog als losse frameset beschikbaar is, red.) is 2,5 watt sneller, maar toch geloven we dat de Tarmac over het algemeen sneller is door het gewicht, de stuurkwaliteit en het comfort. Deze Tarmac SL7 is trouwens sneller dan de vorige Venge (de ViAS, red.), maar wel pakken lichter."

De ingrepen aan het frame zien we aan de balhoofdbuis, zadelbuis en de laag aangezette achtervork, maar het doel zou wel niet zijn gehaald met gewone onderdelen. Daarom zien we het Aerofly-stuur van de Venge in combinatie met een nieuwe Tarmac-stuurpen die 50 gram lichter is geworden dan die van de Venge, maar waaraan toch gemakkelijk te werken is als er eens een kabel moet worden vervangen. Ook de nieuwe Roval Rapide CLX-wielen - volgens Specialized lichter dan veel klimwielen en toch sneller dan de meeste aerowielen - spelen een belangrijke rol.

Tarmac  

PROEF OP DE SOM

Een uitnodiging om de nieuwe Tarmac te testen in het kantoor in 's-Heerenberg konden we niet aan ons laten voorbijgaan. Toen we daar te horen kregen dat de SL7 zomaar even de plaats innam van zowel de Tarmac SL6 als de Venge trokken we grote ogen, maar een stevige 'lunch ride' bracht de nodige verduidelijking. In een uur tijd deden we het gebruikelijke rondje van de Specialized-medewerkers, met daarin enkele bochtige stukken, lange rechte stroken en enkele klimmetjes.

We hadden graag gemeld dat de Tarmac SL7 steken liet vallen en dat Specialized te veel hooi op de vork heeft genomen door te veel eigenschappen te willen combineren in één fiets, maar dan zouden we liegen. Bochten aansnijden gaat met chirurgische precisie, en even op de trappers staan om aan 50 per uur langs de Rijn de snellere mannen bij te benen gebeurt met een directheid die je alleen bij de stijfste en puurste koersfietsen vindt. Om het comfort accuraat te kunnen beoordelen, zouden we de fiets moeten kunnen proberen op typisch Belgisch wegdek tijdens een lange rit (iets wat we trouwens wel deden met de betaalbaardere Tarmac SL7 Expert en ook die liet geen steken vallen, red.), maar als je door een put, over steentjes en klinkertjes of over wat korrelig asfalt rijdt, merk je dat de Tarmac er soepel over rolt zonder grote klappen door te geven. Ook ons tweede, rustigere ritje door de regio Montferland gaf ons dezelfde indruk: de Tarmac SL7 is een enorm snelle en directe racefiets die desondanks niet té nerveus aanvoelt.

De gewenste stijfheidswaarden zijn dus overduidelijk gehaald en dat zal explosieve types als Alaphilippe en Sagan als muziek in de oren klinken. Net zoals de Venge dat deed, nodigt de SL7 je uit om telkens opnieuw de pees erop te leggen. Het is bijna jammer als je eens even niet het volle pond geeft. Dit type fiets kan ons altijd bekoren en deze Specialized is naar onze mening het summum voor wie een volbloed racefiets wil. Ben jij echter iemand die liever geniet van een lange, comfortabele tocht dan van zo'n rit waarbij je telkens opnieuw de limieten opzoekt, dan ben je waarschijnlijk beter af met de Roubaix. Eén ding is zeker: hou je van snelle fietsen, dan moet je gewoon eens gevoeld hebben hoe zo'n Tarmac rijdt.

MEER DAN EEN FRAME

Het frame levert natuurlijk een belangrijke bijdrage aan dat rijgevoel, maar ook de wielen dragen meer dan hun steentje bij. Specialized monteerde in deze S-Works de nieuwe Roval Rapide CLX-wielen. Die hebben een andere hoogte en breedte vooraan ten opzichte van achteraan. Ze hebben allebei een ruime interne velgbreedte van 21 millimeter, maar de voorvelg is 51 millimeter hoog en 35 breed, terwijl de achtervelg 60 hoog en 30,7 breed is. De lagere, brede velg biedt een uitstekende combinatie van stabiliteit bij zijwind en aerodynamisch voordeel, terwijl er door de turbulentie aan de achterkant andere noden zijn. Daar heeft de zijwind minder invloed en biedt een smaller profiel wat gewichtsvoordeel. Tijdens onze test merkten we duidelijk dat het voorwiel gemakkelijk te controleren was én dat we met een stijve en lichte wielset op pad waren, want ook de acceleraties worden geholpen door het setgewicht van amper 1400 gram.

Kijk je tijdens het fietsen naar beneden, dan valt op dat de velg breder is dan de band. Dat ziet er wat bevreemdend uit, maar het heeft verder geen nadelen - alleen wat opletten als je te dicht langs een stoeprand schuurt ... Even herkenbaar is de hoge rateltoon van de AFD-naaf. Doordat we de wielen zo goed vinden, is het des te meer jammer dat ze niet tubeless compatibel zijn. Specialized was de laatste jaren nochtans bezig om deze technologie te promoten, maar voor deze wielen bleek het net iets te moeilijk om ook dat nog te verenigen met de andere eisen die voor deze Rapide waren vooropgesteld. De Turbo Cotton-bandjes van 26 millimeter zijn trouwens wel schitterend qua rijsensaties en grip. Wil je wat meer comfort, dan kan je bovendien gerust voor breder rubber kiezen, want er is plaats voor banden tot 32 millimeter breed. We zijn er dan ook van overtuigd dat je met wat lagere velgen en bredere banden het comfort nog veel hoger kan opkrikken, mocht je dat nodig vinden.

Het Aerofly-stuur ligt voor ons heel goed in de hand en het is een van de weinige aerosturen waar we gemakkelijk met de handen bovenop het stuur kunnen rijden. De 'puntjes' die je op die bovenkant ziet, bieden wat extra grip en de platte vorm is net niet te breed, waardoor je er vlot (en veilig) met je hand rond kan. Om samen te gaan met de slankere zadelbuis, is ook de zadelpen smaller geworden, en die biedt aan de bovenkant meteen ook plaats aan de Di2-verdeelbox - een mooie oplossing. Het Power-zadel is nog altijd quasi onovertroffen, dus dat is altijd een aanwinst voor gelijk welke fiets.

De nog altijd foutloze Shimano Dura-Ace Di2-groep wordt aangevuld met een dubbelzijdige powermeter die in de Dura-Ace-crankset is verwerkt - een toevoeging die we voor dit prijskaartje wel logisch vinden. Kies je voor de S-Works met Red eTap AXS, dan krijg je overigens een Quarq-powermeter. Zelfs de Tarmac SL7 Pro met Force AXS 1X krijgt een wattagemeter en de CL-versie (i.p.v. CLX) van de Rapide-wielen.

Die 'standaard' versie van de Tarmac SL7, met FACT 10r carbon in de plaats van het illustere 12r carbon, weegt 120 gram meer dan de S-Works, en is niet alleen als complete fiets te krijgen vanaf 4.999 euro, maar net als de S-Works ook als afzonderlijke frameset. Wie die budgetten niet veil heeft voor een racefiets, kan nog altijd kiezen voor de Tarmac SL6, want daar starten de prijzen vanaf 2.199 euro.

Tarmac

CONCLUSIE

Als onze test één zaak heeft duidelijk gemaakt, dan is het dat deze Tarmac SL7 niet gewoon een evolutie is van de SL6, maar een samenvloeiing van de Tarmac en de Venge. Die drang naar snelheid herkenden we duidelijk nog van onze tijd met de Venge, maar het gewicht en het vergrote inzetbereik schreeuwen dan weer 'Tarmac'. Toprenners en snelle recreanten zullen deze fiets alleen maar toejuichen, want hij is uiterst reactief en direct, maar voor wie die kwaliteiten minder genegen is, zal de Tarmac SL7 misschien net iets te overweldigend zijn. Voor wat extra duiding: wij zijn ook geen topatleten en toch zouden we deze SL7 met plezier onderdak geven. Dankzij het welbekende Rider First-principe moet de rijbeleving in elke framemaat gelijk zijn, zowel voor grote jongens met een maat 61 als voor de kleinere fietser met een maatje 44, de nieuwe toevoeging in de matentabel. Wie echt wil opvallen, kiest voor de opvallende kleuren van de S-Works-framesets of voor de Sagan-uitvoering.

SPECIFICATIES
Frame: S-Works Tarmac SL7 FACT 12r Carbon, Rider First Engineered
Vork: S-Works FACT Carbon
Groep: Shimano Dura-Ace Di2 met dubbelzijdige powermeter
Wielen: Roval Rapide CLX
Banden: S-Works Turbo
Stuur: S-Works Aerofly II
Stuurpen: Tarmac integrated
Zadel: Specialized Body Geometry S-Works Power
Zadelpen: 2021 S-Works Tarmac Carbon, 20 mm offset
Maten: 44, 49, 52, 54, 56, 58, 61 cm
Gewicht: 6,7 kg (excl. pedalen)
Prijs: 11.499 euro

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

De Fietsgids 2021 van cycling.be magazine ligt vanaf nu in de winkel en daarin ontdek je niet minder dan 55 racefietsen, gravelbikes en MTB's, waarvan we er ook nog een aantal hebben getest, zoals de illustere Specialized Aethos, de Tour-winnende Colnago V3Rs, de snelle Canyon Aeroad CFR, comfortabele Look 765 Optimum+, Trek Émonda SL 7, Prorace Randa DSQ ... Daarnaast presenteren we 7 formidabele fietsen om van te dromen, de opvallendste fietstrends voor 2021, de beste race-, gravel- en MTB-accessoires, de diepste geheimen van de Shimano GRX-gravelgroepen, een vergelijking tussen een trainings- en raceband, en tussen een aero- en een gravelwiel.