Wat gebeurt er als je het Shimano XTR-topmodel vergelijkt met het Deore-instapmodel? Dat zocht downhiller, endurobiker en online presentator Scotty Laughland uit op zijn YouTube-kanaal.

Het is niet onbelangrijk om eerst al mee te geven dat Laughland de vergelijking tussen deze twee groepsets zo eerlijk mogelijk liet verlopen. De twee Scott-fietsen die hij heeft getest, hebben namelijk quasi dezelfde onderdelen. 

Met het weegschaaltje in de hand, vergelijkt hij de gewichten tussen de onderdelen. Door de Hollowtech II-technologie is de volledige XTR-crank ongeveer 230 gram lichter dan die van de Deore. Deze technologie zorgt ook voor extra stijfheid. Beide modellen zijn verkrijgbaar met een traparmlengte van 170 en 175 mm. De XTR-groep biedt hiernaast nog de mogelijkheid om met kortere cranks van 165 mm te rijden. De keuze qua aantal tanden op het voorblad is breder bij het topmodel. Daar kan je van 30 tot 38 tanden gaan. Bij de Deore-groepset kan je enkel kiezen tussen 30 of 32 tanden. 

Het materiaal waaruit de cassette bestaat, verschilt. De stalen Deore-cassette weegt 590,3 gram, terwijl de XTR-cassette maar 377,1 gram weegt. Daarvoor zijn dan ook drie verschillende materialen gebruikt. Beide cassettes beschikken over de Hyperglide+-technologie, wat ervoor zorgt dat je tegelijk kan schakelen en trappen. Bij de XTR-versie is naast de gebruikelijke verhouding van 10-51T, ook de mogelijkheid voorzien om te kiezen voor 10-45T, met als voordeel dat je kleinere sprongen hebt. 

Over de achterderailleur vertelt Scotty dat de derailleurwieltjes van het topmodel iets soepeler draaien. Het gewichtsverschil is hier 80 gram. Door het rubber op de shifters vond Laughland de XTR-versie iets fijner. De remklauw van dit model heeft net iets meer technologie. Door het Ice-Tech-remsysteem koelen de remmen sneller af, wat voor extra remcomfort zorgt. Ook heeft de XTR-versie een schroef waarmee je de hendel dichter en verder van het stuur kan brengen (handig voor mensen met kleine handen), en kan je de 'vrije slag' aanpassen, waarbij je het contactpunt tussen remblok en schijf sneller of trager bereikt als je aan de remmen trekt. 

Bij het rijden merkte Laughland weinig verschil. Beide systemen schakelden en remden perfect. Het enige opmerkelijke verschil was dat je bij het instapmodel maar met één tand per keer kan schakelen. Bij de XTR kan je twee tanden tegelijk schakelen. Hij had op beide fietsen eigenlijk evenveel plezier en raadde jonge renners aan om het instapmodel te kiezen, zodat je het prijsverschil eventueel kan investeren in een coach of een trainingsstage. Een mooie tip! Als je het jezelf kan veroorloven, is het topmodel dan weer wel een echte 'nice to have'. 

Ben je benieuwd naar het volledige filmpje? Bekijk het bovenaan dit artikel!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

De Fietsgids 2021 van cycling.be magazine ligt vanaf nu in de winkel en daarin ontdek je niet minder dan 55 racefietsen, gravelbikes en MTB's, waarvan we er ook nog een aantal hebben getest, zoals de illustere Specialized Aethos, de Tour-winnende Colnago V3Rs, de snelle Canyon Aeroad CFR, comfortabele Look 765 Optimum+, Trek Émonda SL 7, Prorace Randa DSQ ... Daarnaast presenteren we 7 formidabele fietsen om van te dromen, de opvallendste fietstrends voor 2021, de beste race-, gravel- en MTB-accessoires, de diepste geheimen van de Shimano GRX-gravelgroepen, een vergelijking tussen een trainings- en raceband, en tussen een aero- en een gravelwiel.