Om een lichte binnenband te maken heb je geen rubber nodig. Schwalbe maakt zijn nieuwe bandjes van het doorzichtige Aerothan en een exemplaar voor de racefiets weegt amper 41 gram, terwijl de rolweerstand lager en lekbestendigheid hoger ligt.

De nieuwe binnenband van Schwalbe, gemaakt van Aerothan, bereikt volgens de Duitse fabrikant ongekende topwaarden op het gebied van elasticiteit, gewicht en lekbestendigheid - en doet dat geheel zonder rubber.

Op twee racefietswielen bespaar je met een setje Aerothan-binnenbanden 100 gram gewicht, terwijl toerfietsers eerder zullen kicken op de lekbestendigheid en MTB'ers blij zullen zijn dat bandenspanning rond een bar mogelijk is zonder het risico op lekrijden te vergroten. Aerothan-bandjes zouden veel robuuster en resistenter zijn dan butyl, latex of andere plastic binnenbanden.

De transparante Arothan-tube die slechts 41 gram weegt, bevat dan ook wat innovaties: "Al meer dan vijf jaar hebben we het materiaal in samenwerking met BASF tot in het kleinste detail geperfectioneerd en baanbrekend verbeterd. Dit is de enige manier waarop we de schijnbare tegenstellingen van minimaal gewicht en maximale lekbestendigheid konden combineren ", zegt Felix Schäfermeier, Schwalbe Product Manager. "Het resultaat overtreft al onze verwachtingen!" Het materiaal, een thermoplastisch polyester-polyurethaan, maakt indruk met zijn uitstekende fysieke eigenschappen: hoge veerkracht, unieke treksterkte, uitstekende demping, extreme hittebestendigheid en maximale slijtvastheid. En natuurlijk zijn de Aerothan-tubes ook recycleerbaar.

Null

De effecten van deze eigenschappen in de Aerothan Tube worden aangetoond door de vergelijkingstests met andere modellen. De plunjertest simuleert de penetratie van een klein voorwerp, zoals granulaat. Dat is exact wat in de praktijk veel lekke banden veroorzaakt. Hier houdt Aerothan twee keer zo lang stand als andere materialen: 47 Newton is nodig om de Aerothan-tube te doorboren - meer dan twee keer zoveel als bij andere materialen. Zelfs in de snakebite-test met een guillotine kan de nieuwe binnenband van Schwalbe aanzienlijk grotere valhoogtes aan dan butyl, latex of andere plastic binnenbanden. Ook is zijn hittebestendigheid uitstekend: hij is getest bij temperaturen van meer dan 150 ° C bij 78 km/u in een speciaal ontwikkeld proces.

Als het op gewicht aankomt, scoort Aerothan ook, van 41 gram voor racefietsen tot 61 gram voor allround rijders tot 81 gram voor MTB. In de rolweerstandstest komen de resultaten overeen met de traditioneel snelle latex binnenbanden en tubeless systemen.

De buitengewone maatvastheid van het materiaal biedt nog meer voordelen. Aerothan-binnenbanden barsten niet plotseling, maar de lucht ontsnapt bij een defect langzaam. Zelfs met een extreem lage luchtdruk blijven de vorm en de stabiliteit van rijden stabiel - lekke banden of burping maken hierdoor minder kans. Zelfs de montage zou eenvoudiger zijn: de binnenband glijdt niet weg en kan niet bekneld raken.

"Ondanks de hoge oppervlaktespanning is de reset-eigenschap uitstekend en zorgt voor een zachte en tegelijkertijd dynamische en precieze rijervaring die ik nog nooit eerder heb meegemaakt", zegt Felix Schäfermeier, zelf voormalig profrenner, over de rijervaring. De binnenband sluit zo soepel en nauwsluitend aan op de band, alsof hij er deel van uitmaakt. Zoals alle producten van Schwalbe is de nieuwe binnenband niet alleen in het laboratorium gemaakt, maar ook door duizenden testritten geperfectioneerd. Profrenners, triatleten, WK-mountainbikers en wereldfietsers gaven waardevolle feedback voor de ontwikkelaars.

Onder hen ook Patrick Lange, Ironman Hawaii Wereldkampioen 2017 en 2018. Zijn conclusie: "Aerothan is mijn eerste keuze. Enerzijds omdat er in vergelijking met conventionele binnenbanden 100 gram per set banden kan worden bespaard. Aan de andere kant ben ik enthousiast over de lagere rolweerstand: het verschil is vooral merkbaar bij het accelereren."

Aanbevolen prijs zit tussen 27,90 en 29,90 euro per binnenbandje. We hebben de Aerothan-binnenbanden in verschillende maten in test en berichten binnenkort over onze ervaringen. Hou website en magazine in het oog!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer ligt nu in de winkel en je krijgt er zomaar de Crossgids bij. Daarin vind je alle renners, alle topcrossen en een analyse van de kalenderwijzigingen, Sven & Thibau Nys, Ceylin del Carmen Alvarado, Denise Betsema, Tormans CX met Quinten Hermans en Corné van Kessel, Masterclass crosstubes, en fietstests van de gravelbikes van crossexperts Canyon, Stevens & Ridley. In het gewone nummer ligt de focus dan weer enerzijds op de voorjaarsklassiekers die in het najaar worden verreden (met Greg Van Avermaet) en anderzijds de Giro (met Steven Kruijswijk), tips hoe je het herstel kan bevorderen, de mirakelzege van Johan Museeuw in Roubaix, en veel meer!