Een enkel tandwiel vooraan is heel interessant voor een gravelbike, maar dan moet het versnellingsbereik achteraan wel voldoende zijn. Campagnolo lost dat op met de speciale Ekar-gravelgroep met 1x13 versnellingen en een kleinste kransje van 9 tandjes. Zo krijg je een ruim bereik en kleine sprongen.

Dankzij het 9T-tandwiel levert de Ekar-groep een unieke 1x13-gravelgroep met vlotte, natuurlijk aanvoelende overgangen, zodat je altijd in cadans blijft. Dankzij vier tandwielopties vooraan (38, 40, 42 en 44T) en drie cassettes (9-36, 9-42 en 10-44T) vindt elk type gravelrijder wel zijn gading. Met zijn 2.385 gram is het niet alleen de lichtste gravelgroep, hij is volgens Campagnolo ook betrouwbaar, duurzaam en snel.

Campagnolo heeft zijn nieuwe groep genoemd naar de berg waar hij is bedacht, de Ekar, net zoals de allereerste snelspanner zijn oorsprong vond op een andere Italiaanse berg, de Passo Croce d'Aune. Dicht bij het Campa-hoofdkwartier in Vicenza gaat het asfalt over in grindpaden, wisselen klimmetjes en afdalingen elkaar af, net zoals de ondergrond evolueert naargelang het seizoen en de dag. De Ekar staat dan ook symbool voor het Italiaanse gravelgevoel.

Null

Bij een 1x is de achterderailleur natuurlijk van primordiaal belang en bij de Ekar-groep is net dat onderdeel compleet nieuw ontworpen. Hij bestaat uit meer dan 70 bewegende delen die zijn gemaakt uit carbon, met carbon versterkt polyamide en geanodiseerd 7075 en 6082 aluminium, in combinatie met roestvrijstalen bouten. De derailleur heeft een 'clutch' om de ketting perfect op spanning te houden - een essentiële functie bij een gravelgroep die we uiteraard al kennen van bij de twee andere grote onderdelenfabrikanten - en je kan de derailleur 'vergrendelen' als je het wiel er wil uithalen.

Campa hamert op het belang van het extra kleine tandje op de cassette, waardoor er nu 13 versnellingen achteraan zijn. Daarvoor is wel een nieuwe N3W-cassettebody nodig. De cassette bestaat uit twee delen om de sterkte van staal en het licht gewicht van aluminium te combineren. De ketting is iets smaller geworden, maar blijft sterk en duurzaam. Je kan hem verbinden met een klassiek pennetje of met de C-Link.

De crankset bestaat ook uit twee delen, waarbij de twee halve assen verbonden worden door de nieuwe ProTech-technologie. De as is van staal, de spider uit polyamide-carbon en de traparmen uit mooi, UD Carbon.

De rem- en schakelhendels hebben een gelijkaardige vorm als van de recente 12-speed Disc-groepen, maar ze hebben een opvallend nieuw, groter en gekruld lepeltje aan de binnenkant om af te schakelen. Dat kan trouwens maar één per één, terwijl er wel per drie kransjes kan worden opgeschakeld.

De schijfremmen van Campagnolo waren al enorm goed, dus worden die maar licht aangepast voor de Ekar-groep, wat je vooral ziet aan de vorm van de remklauw.

Null

Net zoals de Ekar-groep is ook de Ekar-kleding- en accessoirecollectie ontworpen om tegen een stootje te kunnen. Ze bestaat uit outfits en fietstassen.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer ligt nu in de winkel en je krijgt er zomaar de Crossgids bij. Daarin vind je alle renners, alle topcrossen en een analyse van de kalenderwijzigingen, Sven & Thibau Nys, Ceylin del Carmen Alvarado, Denise Betsema, Tormans CX met Quinten Hermans en Corné van Kessel, Masterclass crosstubes, en fietstests van de gravelbikes van crossexperts Canyon, Stevens & Ridley. In het gewone nummer ligt de focus dan weer enerzijds op de voorjaarsklassiekers die in het najaar worden verreden (met Greg Van Avermaet) en anderzijds de Giro (met Steven Kruijswijk), tips hoe je het herstel kan bevorderen, de mirakelzege van Johan Museeuw in Roubaix, en veel meer!