De coronaperiode heeft alvast één bijwerking: heel wat mensen zijn op zoek naar een eerste racefiets, maar die zoektocht is niet eenvoudig? Waarop let je best als beginner? En, niet onbelangrijk, wat moet je verstaan onder 'een goede prijs'? We zochten het uit met een fietsliefhebber zonder fiets.

Om een miskoop te vermijden, informeer ik me bij verschillende kenners, zo begint onze startende fietsster. Het aanbod is ruim, al vallen er natuurlijk al een heleboel opties weg als ik vermeld geen duizenden euro's over te hebben voor een recreatieve racefiets. Met een budget van 1.300 euro zou ik een degelijke fiets hebben ... Maar wat houdt een degelijke of goede fiets nu exact in? De vraagtekens zijn nog steeds aanwezig, maar bij de fietsspeciaalzaak Ciclist in Schilde vind ik mijn antwoorden. De betekenis van een 'goede fiets' krijgt hier een duidelijke invulling, want al snel blijkt dat er heel wat meer bij komt kijken dan enkel een frame met twee wielen eronder. Na een kleine drie uur in de speciaalzaak stap ik buiten met één zekerheid: ik heb mijn perfecte fiets gevonden.

Met meer dan twintig jaar ervaring weet eigenaar Guy De Meyer waarover hij spreekt. Zijn zaak beschikt over een ruim aanbod Specializedfietsen én, wel handig, het is een Shimano Service Center. Naast het werkatelier vind je midden in de winkel ook een labo, waar een racefiets of mountainbike op jouw maat wordt afgesteld. Die service is hier in de prijs inbegrepen als je een fiets koopt. Ik kreeg al de raad om me eerst te laten opmeten bij Energy Lab, zodat ik zou weten welke modellen van welk merk geschikt zouden zijn voor mij. Dat sluit al meteen uit dat je een fiets koopt die uiteindelijk niet bij jou blijkt te passen.

PIJN HOORT NIET BIJ HET FIETSEN

Hoe belangrijk het is om goed op de fiets te zitten, legt Guy me kort uit: "Ik verkoop geen fiets zonder hem af te stellen op maat van de persoon in kwestie. Sommigen denken dat het normaal is om pijn te ervaren tijdens een fietstocht, maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Op basis van iemands lichaamsmaten en -profiel maken we een fiets 'custom'."

Met mijn 163 cm ben ik uiteraard niet bij de grootsten en heb ik allicht een kadermaat van 49 of 52. Vermits ik klein van gestalte en een absoluut lichtgewicht ben - en een relatief beperkt budget heb - komen we uit op het Allez Elite-model van Specialized, een fiets met een licht frame die beschouwd wordt als een van de populairste fietsen onder de starters. De carbon voorvork en het voor mij aangepaste, naar boven gebogen koersstuur garanderen nog net dat beetje meer comfort en functionaliteit. De Allez Elite is uitgerust met Shimano 105, een groepset die bestempeld wordt als de 'ideale middenklasser'. Met de 2x11-versnellingen beschikt de groep over voldoende mogelijkheden om even makkelijk bergop als bergaf te fietsen. Met 'makkelijk' doel ik op de vlotheid van het schakelen - mijn intrinsieke klim- en daalcapaciteiten laat ik in dit geval even buiten beschouwing.

Null

DAT WORDT WENNEN!

Om geen vervelende zadelpijn te ondervinden na een uurtje fietsen, moet ik even plaatsnemen op een stoel waarin een apparaat van Specialized vervat zit. Daarna verschijnt op het computerscherm wat mijn aanbevolen zadels zijn. Volgens de computer heb ik een match met de Toupé, Power Arc en Power Mimic. Rekening houdend met mijn lichaamsprofiel opteert Guy voor de Power Arc Expert: een licht en iets korter model met een 'Body Geometry Channel' (lees: een kuipje) om ongemakken op de intiemere plekken te voorkomen. En, zoals het hoort, krijgen mijn schoenen correct gepositioneerde schoenplaatjes: belangrijk voor de krachtoverdracht en het stabiliseren van de knieën.

Tot slot zijn ook het stuur en het zadel belangrijke contactpunten in de zoektocht naar een optimale fietspositie. Onder het toeziend oog van de kenner kruip ik op de vaste fiets in het labo om te checken of het frame en de ingestelde hoogtes comfortabel aanvoelen. Na wat onhandig geklungel met mijn klikpedaal en de wijze beslissing van Guy om de veer van het pedaal toch maar wat losser te zetten, neem ik mijn fietshouding in. Naast de tip om thuis tegen een muur te oefenen op het inklikken in de pedalen krijg ik ook een goedkeurende blik. Mijn positie is goed: het juiste frame en zadel, de gepaste schoenen, de ideale stuur- en zadelhoogte ... Mijn fiets is helemaal klaar.

PRAKTISCHE TIPS

Voor ik de winkel uitfiets, krijg ik eerst nog enkele nuttige tips mee om zo lang mogelijk van mijn nieuwe ros te genieten. Een lesje 'fietsonderhoud voor beginners' hoort er natuurlijk bij: "De ketting smeer je best volledig droog voordat je gaat fietsen. Inwendig moeten alle radertjes van je ketting gesmeerd zijn, maar uitwendig houd je je ketting best zo proper als ze nu is. Afhankelijk van hoe vaak je de fiets gebruikt, smeer je je ketting zo'n één à twee keer per week volledig in", raadt Guy aan. "Na een tocht was je de fiets het best met een bikewash van Shimano of een autowasmiddel. Een goedkopere ontvetter die je binnenshuis gebruikt, gebruik je best ook enkel binnenshuis." 

En zoals ik ondertussen geleerd heb, is ook de bandendruk niet altijd identiek en hangt hij af van het paar wielen en de persoon die met de fiets rijdt: "De ideale druk voor deze 25 millimeter brede Espoir-banden ligt tussen de 6 en 8,5 bar. In jouw geval zou ik 7 bar aanraden. Laat je de bandendruk te veel zakken, dan maak je meer kans op lekke banden. Al is de kans op lekke banden kleiner doordat je niet veel weegt", stelt Guy vast. Maar goed, als fietser moet je natuurlijk een band kunnen vervangen, dus krijg ik die info ook mee. Na nog enkele technische tips over hoe ik moet schakelen, zijn mijn fiets en ik volledig klaar om de zaak te verlaten en de Vlaamse fietsweggetjes samen te verkennen. Die mythische cols zijn nog niet meteen aan de orde, maar dankzij mijn nieuwe aanwinst worden ze nu wel een realistischer doel ...

Null

DE EERSTE KENNISMAKING

Het is typisch Belgisch weer, maar tussen de regenbuien door haal ik mijn fiets van stal voor een eerste ritje. Het wordt voornamelijk een korte testrit om de klikpedalen en versnellingen onder de knie te krijgen. But first things first: mijn outfit. Naast fietsen heeft Specialized ook een breed gamma aan kleding, helmen en schoenen. Ik ben nogal een koukleum, waardoor de water- en windbestendige Element-vest van Specialized in deze temperaturen geen overbodige luxe is. En uiteraard is een kwaliteitsvolle helm dat al helemaal niet. Vermits ik nog niet veel rijervaring heb, kies ik voor een helm die een groot gevoel van veiligheid geeft dankzij de MIPS-hersenbescherming en het ANGi-systeem. Ook voor renners die er vaak alleen op uit trekken, vind ik het ANGi-systeem, met een live tracker, een crashdetector en een veiligheidsbaken, een waardevolle uitvinding. Je contacten worden bij een crash meteen op de hoogte gebracht en krijgen jouw locatie doorgestuurd.

Voor mijn schoenen reken ik op de Torch 2.0. Samen met mijn aangepaste zooltjes zorgt dit model voor meer comfort, een kleiner risico op blessures en betere prestaties. Zo moet ik meer kracht kunnen zetten en efficiënter kunenn rijden dankzij de 'Body Geometry'-zoolconstructie. In Ciclist werden de montagepunten voor mijn klikpedalen reeds ingesteld, waardoor ik helemaal klaar ben om te vertrekken.

Tijdens mijn eerste meters is het nog even zoeken om de schoenen vanaf de eerste keer in de klikpedalen te krijgen, maar bij het uitrijden van mijn straat heb ik het nieuwe systeem beet. Een aspect dat iets meer tijd vraagt, is het schakelen. Na tien minuutjes fietsen, rijd ik een brug op. Ik wil lichter schakelen, maar van plateau veranderen was iets te extreem. Zo steil was die brug nu ook weer niet ... Ik trap even ter plaatse verder tot ik opnieuw in de juiste versnelling zit en boven geraak. Het schakelen is duidelijk nog geen automatisme, maar eens in de juiste versnelling trap ik de pedalen vlotjes rond. Bij het bergop rijden komt het lichte gewicht van de Allez Elite ook meteen tot uiting. Daarnaast valt de soepelheid van het versnellingsapparaat me op. Met een klein duwtje springt de ketting vlotjes van het ene naar het andere tandwiel en in de juiste versnelling. Op het einde van het testritje vergis ik me niet meer en heb ik al een beter idee wanneer en hoe ik juist moet schakelen. Het zal uiteraard nog wat meer ervaring vragen voor ik alle technieken onder de knie heb, maar voorlopig ben ik best trots op mezelf. Na een halfuurtje verlies ik de technische aspecten wat uit het oog en focus ik me op het gevoel. Op een recht stuk heb ik wind mee en trek ik even door. Dat voelt best goed en ik vraag me af waarom ik nu pas echt werk heb gemaakt van die racefiets. Van de pijn die sommige renners op een fiets ervaren, merk ik alvast niets. Jouw fietsmaat en -houding laten bepalen, raad ik vanaf nu dan ook iedereen aan: of je nu al even rijdt of nog maar net start. Je moet plezier beleven en enkel afzien omdat je te hard rijdt, niet omdat je slecht op je fiets zit. En dat plezier heb ik helemaal.

Dankzij het hardlopen heb ik een goede conditie, maar aangezien fietsen een totaal andere bewegingsvorm is, schrijf ik me binnenkort in bij een 'startersploegje'. Klaar om mijn kilometers en gemiddelde snelheid op te drijven en een eerste echte fietsuitdaging in m'n agenda te zetten. Met het juiste materiaal heb ik in ieder geval opnieuw de juiste motivatie gevonden om die bucket list in te korten. Twee jaar geleden overwoog ik nog de Mont Ventoux te beklimmen, maar ik realiseerde me al snel dat dat idee niet erg doordacht was: ik wou de berg bedwingen met de mountainbike van mijn broer ... Het verstand was in dat geval toch iets groter dan mijn impulsieve ambities. Maar goed, die legendarische berg staat sindsdien wel bovenaan mijn lijstje. En als liefhebster van Italië prijkt ook die andere bekende col, de Passo Dello Stelvio, op de verlanglijst. Maar eerst hoop ik in het voorjaar alvast onze eigen Vlaamse en Waalse Ardennen met de fiets te ontdekken en mijn eerste duatlon te volbrengen. Met de juiste voorbereiding én het juiste materiaal heb ik er alleszins erg veel zin in!

Null

10 TIPS VOOR DE AANKOOP VAN EEN (EERSTE) FIETS

1. Laat je bijstaan door iemand met kennis van zaken of ga naar een fietsenzaak waarin je vertrouwen hebt.
2. Bepaal vooraf een budget en hou je eraan.
3. Laat je niet overtuigen om een model te kiezen waarin je je niet kan vinden. Jij moet rijden met de fiets, dus de motivatie zal des te groter zijn als je elke keer op het stalen ros van je dromen kan stappen.
4. Een carbon fiets is inderdaad mooi, maar in de lagere prijsklassen blijf je beter bij een betrouwbaar aluminium model. Dan is er meer budgetruimte voor betere onderdelen, terwijl het gewicht van een alu en carbon fiets in die klasse niet al te veel zal verschillen.
5. Begeleidt de winkelier je meteen naar de modellen die hij in voorraad heeft zonder je eerst goed op te meten, dan blijf je best op je hoede. Nog belangrijker dan gewicht, materialen en onderdelen is de juiste maat van een fiets.
6. Niet iedereen past op een standaardfiets. Vaak heb je nood aan een ander zadel, een smaller of breder stuur, een andere stuurpen of zelfs een andere cranklengte. Dat is het domein waarin betere fietsenzaken zich kunnen onderscheiden. Onder meer bij Ciclist kan je dat soort onderdelen kosteloos laten vervangen tijdens de aankoop, zolang je voor dat bepaalde stuk binnen hetzelfde gamma blijft.
7. Als je zelf niet kan sleutelen aan een fiets, is het een goed idee om je nieuwe ros aan te kopen bij een zaak die een goede reputatie op het vlak van herstellingen heeft opgebouwd. Een kwaliteitslabel als 'Shimano Service Center' is al een goed teken.
8. Kijk uit naar testdagen of een opendeurweekend, zodat je in een ongedwongen sfeer al eens een of meerdere fietsen kan testen. Pas dan kan je zelf een mening vormen en komt je te weten wat je eigen voorkeuren zijn. Zo leer je al snel het verschil tussen een klimfiets en een comfortracer kennen.
9. Een goede positie kan het verschil maken tussen jaren zorgeloos fietsplezier of een pijnlijke ervaring vanaf het prille begin. Je kan je ook laten opmeten bij gespecialiseerde centra zoals Energy Lab (www.energylab.be).
10. Om een lijstje met favoriete merken en modellen aan te leggen, kan je uiteraard de fietstests in cycling.be magazine en op betrouwbare websites in de gaten houden.
En na de aankoop is het vooral genieten geblazen!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Een Tourgids in augustus? In 2020 kan alles! Je vindt hem apart in de rekken ofwel bij het septembernummer, nu in de winkel en onze webshop! Jurgen Van den Broeck analyseert de ritten en favorieten, Tom Dumoulin rekent af met rotjaar 2019, Dylan Teuns vertelt alles over zijn zege op La Planche des Belles Filles, we blikken vooruit op de strijd tussen Ineos en Jumbo-Visma, gaan fietsen met Steff Cras, verkennen de koninginnenrit, verklappen de geheimen achter hoogtestages en nog veel meer! In het gewone septembernummer vind je Victor Campenaerts, Annemiek van Vleuten, een vooruitblik op het BK en de BinckBank Tour met Sep Vanmarcke en Jasper Stuyven, Bernard Hinault, belofte Ward Vanhoof die zich kon meten met de grote jongens in de eerste koers op Belgische bodem, fietstests van de Specialized Tarmac SL7 en BMC Teammachine, Heuvelland met de MTB, tips voor een perfecte traptechniek, en nog veel meer!