Scott lanceert met de Addict eRide zijn eerste e-racefiets en maakte er duidelijk geen half werk van. De fiets ziet er fantastisch uit dankzij het speciale stuur, de prachtige lak en de gestroomlijnde vormen, maar vooral het gewicht is indrukwekkend.

Dat e-bikes belangrijk zijn voor Scott, merk je aan de cijfertjes: het eRide-gamma ging van 12 modellen in 2014 naar maar liefst 106 in 2021. De reeks e-MTB's vormt de ruimste groep en neemt twee vijfde van het elektrische gamma in, maar nu komt daar dus ook een reeks e-racefietsen bij.

Prestaties en gewicht zijn uitermate belangrijk voor dit model. Het gewicht van 10,75 kilo is dan ook ronduit impressionant. Alles is perfect geïntegreerd, waardoor het er eigenlijk niet meer uitziet als een e-bike. De Addict RC is de WorldTour-fiets en alles draait rond een licht gewicht. Dat verandert niet bij de eRide. De geometrie is wel wat comfortabeler, zodat ook minder ervaren fietsers erop passen. De fiets is wat korter en hoger, maar de proporties van de buizen blijven quasi ongewijzigd. De volledig geïntegreerde kabels zijn volgens Scott een primeur voor een e-racefiets. De Syncros Creston-cockpit is daar natuurlijk essentieel voor. Door de grotere vorkdiameter onderaan, en de kleinere bovenaan is er ruimte om de kabels zonder wrijving naar binnen te leiden. De ergonomie van de cockpit is er gekomen in samenwerking met het befaamde Gebiomized. Bij de meer betaalbare modellen zien we een afzonderlijk stuur en pen, maar ook daar is alles intern.

Null

Het ranke frame weegt 1040 gram en is op bepaalde plekken versterkt, zoals het bracket en de opening waar de batterij kan worden uitgenomen. De batterij is heel compact gehouden, zodat de onderbuis geen plompe vorm aanneemt. Dankzij de motor in de achternaaf, die opgaat in de cassette en de remschijf, vermijd je de duidelijk aanwezige aandrijfeenheid van een middenmotor. Het enige nadeel is dat je het zwaardere achterwiel niet snel eens kan opwippen als je een hindernis tegenkomt.

LEUK MET EN ZONDER ONDERSTEUNING

De Mahle eBikemotion X35-motor biedt een ondersteuning van 40 Nm in de achternaaf, met een vloeiende overgang tussen assistentie en non-assistentie. Zoals elke normale elektrische fiets is de motor begrensd op 25 km/u en slaat hij af wanneer je daarboven gaat. Gelukkig gebeurt dat quasi onmerkbaar. Mede door het lage gewicht en de strakke wielen kan je gemakkelijk sneller rijden, maar het belangrijkste daarvoor is de enorm lage weerstand die je van het motorsysteem krijgt.

Om te testen hoe goed de Addict eRide acteert zonder ondersteuning, reden we een toertocht van 125 kilometer. Veel hoogtemeters waren er niet op het Kempische parcours, maar kasseistroken en wind waren wel van de partij. Stamp je op de pedalen om te starten of te versnellen, dan merk je wat negatieve invloed van het extra gewicht, maar dat verdwijnt wanneer je op snelheid bent. Dan krijg je gewoon een uitstekende racefiets die direct stuurt. Dat is een groot verschil met het logge gevoel dat je krijgt wanneer je met een traditionele, zware e-bike op pad bent.

Uiteraard dient een elektrische fiets om te gebruiken met de ondersteuning ingeschakeld, dus probeerden we het Mahle eBikemotion X35-systeem op verschillende terreinen uit. Je drukt gewoon op het knopje op de bovenbuis en je kan vertrekken. Het batterijniveau lees je af aan de hand van de kleur van het knopje, maar wil je een preciezere aanduiding van de accuduur, dan verbind je het systeem met je fietscomputer of je telefoon (via de app). Daar kan je het percentage van de batterij accuraat aflezen. Je kan ook een extra batterij plaatsen waar normaal de tweede bidonhouder komt. In een speciale houder klik je die vast en zo geniet je van een extra 208 Wh naast de standaard 252 Wh van de interne batterij. Zo kom je tot een mogelijke actieradius van 120 km en 2200 hoogtemeters als je beide batterijen gebruikt. Met alleen de hoofdbatterij kan je 80 km ver geraken. Het duurt daarna drie uur om de batterij volledig op te laden. Heb je ooit een probleem, dan doet Scott alle service gewoon zelf - je moet dus niet gaan aankloppen bij Mahle, de producent van het aandrijfsysteem.

Null

Je kan kiezen tussen drie ondersteuningsniveaus: groen, oranje en rood. Het lichtste niveau is heel subtiel en laat je zelf nog stevig werken als het bergop loopt, terwijl het zwaarste niveau duidelijker voelbaar is, want je merkt wat meer snokken, maar je rijdt er wel pijlsnel mee omhoog.

Er zijn 4 modellen: van de Scott Addict eRide Premium van 9.299 euro (10,75 kg) tot de eRide 20 (12 kg, Shimano 105, alu wielen) van 4.499 euro. Het Contessa-damesmodel heeft net als de eRide 10 (11,6 kg) Ultegra-onderdelen en kost 6.299 euro. Wij hadden de Premium in test en het onderdelenpakket is heel hoogwaardig. De Syncros Capital 1.0-wielen zijn strak en mooi en met een Shimano Dura-Ace Di2 kom je nooit in de problemen. De Schwalbe Pro One-banden zijn 30 mm breed, waardoor ze voor heel wat comfort zorgen. Scott had ze bovendien tubeless gezet, waardoor we van lekke banden geen last hadden.

CONCLUSIE

Scott heeft met de Addict eRide een elektrische racefiets gemaakt die veel lichtvoetiger is dan de meeste andere e-bikes. Het directe stuurgedrag is opvallend, het uiterlijk - met de kleur die afhankelijk van de lichtinval varieert van groen tot paars - is grandioos, en de ondersteuning werkt goed en onopvallend. Dit type e-racefietsen is gemaakt voor een specifieke groep fietsers die wel wat hulp kunnen gebruiken om op gang te komen, maar die toch ook nog graag (ver) boven de limiet van 25 km/u vlammen. Wij kunnen die typische kenmerken in elk geval wel smaken. Dat Scott de prijs aanvaardbaar houdt - tenminste, als je vergelijkt met concurrerende merken - maakt de Addict eRide alleen maar mooier.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Een Tourgids in augustus? In 2020 kan alles! Je vindt hem apart in de rekken ofwel bij het septembernummer, nu in de winkel en onze webshop! Jurgen Van den Broeck analyseert de ritten en favorieten, Tom Dumoulin rekent af met rotjaar 2019, Dylan Teuns vertelt alles over zijn zege op La Planche des Belles Filles, we blikken vooruit op de strijd tussen Ineos en Jumbo-Visma, gaan fietsen met Steff Cras, verkennen de koninginnenrit, verklappen de geheimen achter hoogtestages en nog veel meer! In het gewone septembernummer vind je Victor Campenaerts, Annemiek van Vleuten, een vooruitblik op het BK en de BinckBank Tour met Sep Vanmarcke en Jasper Stuyven, Bernard Hinault, belofte Ward Vanhoof die zich kon meten met de grote jongens in de eerste koers op Belgische bodem, fietstests van de Specialized Tarmac SL7 en BMC Teammachine, Heuvelland met de MTB, tips voor een perfecte traptechniek, en nog veel meer!