Er zijn voldoende fietsers die gewoon op een duidelijke manier willen navigeren met hun fiets-gps zonder daar ingewikkelde extra's, zoals hartslag en cadans, aan toe te voegen. Naar dat marktsegment richt Mio zich met deze nieuwe Cyclo Discover-reeks.

Die nieuwe lijn bestaat uit de gewone Discover met meer basic kleurenscherm, lichtere batterij en een minder gesofisticeerde waterdichtheid. Wij probeerden de Discover Plus. Die heeft een groot kleurenscherm van 360x600 pixels, een IPX7-waterbestendigheid (een half uur volledig onderdompelen op één meter diepte is geen probleem), en een Wifi- en Bluetooth-signaal. Die voorlaatste dient om voor en na de rit alle gegevens te synchroniseren, die laatste om waarschuwingen van binnenkomende telefoongesprekken en -berichten op je fietscomputer te krijgen.

De batterij moet volgens Mio tot 15 uur meegaan. Dat lijkt ons wat positief, maar het zit er ook niet mijlenver vanaf. We merkten namelijk dat we meerdere lange ritten na elkaar konden rijden zonder tussendoor de batterij te moeten opladen. Zet je de schermhelderheid hoger, dan zal de batterij natuurlijk sneller leegtrekken, want het grote en duidelijke kleurenscherm slorpt natuurlijk veel energie op.

De Mio houdt de navigatie erg simpel en dat werkt voor veel fietsers uitstekend. Je kan gewoon een adres ingeven zoals bij een auto-gps, maar je kan je ook laten verrassen met de Surprise Me-functie: gewoon het gewenste aantal kilometers ingeven en de Mio stelt drie routes voor. Vooral voor de racefiets (je kan het fietstype instellen) zijn de routes vaak leuke ontdekkingen, zelfs in de thuisregio.

Het eerste wat we hebben veranderd in de instellingen is het geluid. Moet je even omrijden of mis je een afslag, dan protesteert de Mio nogal luidruchtig en dat kan frustrerend werken.

Positief is de duidelijke lijn en richting van de route. Die is nauwelijks te missen. We gaven de Discover Plus ook aan andere fietsers die normaal geen fiets-gps gebruiken en zij vonden de aanwijzingen eveneens duidelijk en overzichtelijk. Daar scoort Mio goede punten mee.

Een van onze voornaamste bemerkingen bij vorige Cyclo-generaties was de traagheid waarmee het toestel reageerde. Dat is bij dit nieuwe toestel ietsje beter. Het is nog altijd geen snelheidsduivel, maar de pauzes bij het overgaan van het ene naar het andere scherm zijn toch al een stuk korter.

Mio laat bij de Discover-serie de connectie toe met Komoot en RouteYou. Daardoor krijg je toegang tot veel meer routes en kan je vlot gebruikmaken van de mogelijkheden van die route-apps. De verbinding met RouteYou kregen we na enkele minuten proberen op gang, maar die met Komoot bleek onmogelijk. We konden niet achterhalen wat het probleem was, zelfs nadat we enkele keren de autorisatie en de verbinding met Komoot opnieuw hadden ingesteld. Dat is uiteraard jammer, maar zou eenvoudig moeten kunnen worden verholpen in een update.

CONCLUSIE

De Mio Cyclo Discover Plus (339 euro) houdt fietsnavigatie eenvoudig en overzichtelijk. Daardoor zal dit toestel niet geschikt zijn voor de groep van ambitieuze trainingsfreaks, maar aan de andere kant is de kans ook klein dat die een groot toestel van 177 gram op hun stuur zouden monteren. Die stuursteun is trouwens van Barfly en dat betekent dat de kwaliteit uitstekend is.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Een Tourgids in augustus? In 2020 kan alles! Je vindt hem apart in de rekken ofwel bij het septembernummer, nu in de winkel en onze webshop! Jurgen Van den Broeck analyseert de ritten en favorieten, Tom Dumoulin rekent af met rotjaar 2019, Dylan Teuns vertelt alles over zijn zege op La Planche des Belles Filles, we blikken vooruit op de strijd tussen Ineos en Jumbo-Visma, gaan fietsen met Steff Cras, verkennen de koninginnenrit, verklappen de geheimen achter hoogtestages en nog veel meer! In het gewone septembernummer vind je Victor Campenaerts, Annemiek van Vleuten, een vooruitblik op het BK en de BinckBank Tour met Sep Vanmarcke en Jasper Stuyven, Bernard Hinault, belofte Ward Vanhoof die zich kon meten met de grote jongens in de eerste koers op Belgische bodem, fietstests van de Specialized Tarmac SL7 en BMC Teammachine, Heuvelland met de MTB, tips voor een perfecte traptechniek, en nog veel meer!