De gelauwerde Trek Slash kreeg een nog straffere endurogeometrie en meer veerweg, maar ook aan de details werd gedacht.

De eerste Slash met 29-inch wielen werd in 2016 gelanceerd. Vanaf dat moment grossierde de fiets in internationale prijzen. Nu is dit platform met grote wielen terug aan het front met uitgekiende nieuwe details, een geavanceerde vering en is het voortaan nog meer gericht op agressief afdalen. De fonkelnieuwe Slash heeft namelijk zowel aan de voorzijde als achterzijde meer veerweg gekregen. Alle Slash-modellen hebben voortaan 170 mm voorvorken en 160 mm achtervering. Om de langere veerweg beter tot zijn recht te laten komen, heeft Trek de enduro-geometrie van de Slash aangepast met een langere reach, vlakkere balhoofdhoek en een lager bottom bracket, plus een zitbuishoek die twee graden steiler is geworden.

De Slash ziet eruit als een monstertruck, maar rijdt als een limousine, vat Trek het samen. De updates van de geometrie en de vering zorgen voor meer stabiliteit op snelle afdalingen en geven de bike meer mechanische grip op listig terrein en losse ondergrond. Verder gaat het klimmen ook verrassend gemakkelijk op een fiets die feitelijk bedoeld is voor het afdalen van zeer ruige trails.

De complete Slash-serie omvat zowel OCLV Mountain Carbon als aluminium modellen. Zo is het instapmodel, de Slash 7, net geen drieduizend euro. Wil je het neusje van de zalm met je eigen kleurstelling in Project One? Dan moet je net iets meer dan tienduizend euro neertellen. Zowel de alu als de carbon modellen hebben een hele waslijst aan nieuwe frame-eigenschappen waardoor de totale rijervaring aangenamer wordt.

De meeste Slash-modellen zijn afgemonteerd met de nieuwe Super Deluxe Thru Shaft-demper, die de nieuwste technologie van RockShox combineert met het eigen Trek Thru Shaft-demperontwerp. Dit levert volgens Trek een opmerkelijk verfijnde vering op die optimaal aansluit bij de wensen van de meest fanatieke allmountain- en endurorijders, omdat de dempers reageren op de trail en niet op de rijder.

De nieuwe Super Deluxe Thru Shaft-demper heeft een nieuwe low-speed verstelling die de input van de rijder (zoals pedaalslagen) kan elimineren zonder dat de high-speed compressie (die nodig is voor het verwerken van ruwe trails waar deze fiets voor gebouwd is) wordt beïnvloed.

Omdat de Slash gebouwd is voor de zwaarste omstandigheden, is hij voortaan uitgerust met een T47 bottom bracket voorzien van draad, dat robuuster en onderhoudsvriendelijker is. Daarnaast heeft de nieuwe Slash een 34,9 mm zitbuis die geschikt is voor robuustere seatdroppers.

Alle modellen, inclusief de aluminium versies, hebben nu interne opbergruimte in het frame voor het meenemen van gereedschap en andere nuttige spullen. Verder is de onderbuis over de volle lengte voorzien van een deelbare protector die bedoeld is om het frame te beschermen tegen steenslag en schade door shuttle-vervoer.

De Slash is ook voorzien van een nieuwe generatie van de Knock Block, waardoor kabels en leidingen niet kunnen afscheuren bij een crash. Knock Block 2.0 heeft bovendien een aanzienlijk grotere stuurhoek van 72 graden. Maar omdat bij het nieuwe frameontwerp de voorvork de onderbuis niet meer raken, is het zelfs mogelijk de Knock Block in zijn geheel te verwijderen.

De gloednieuwe Slash zet de maatstaf voor enduro- en allmountain prestaties in de categorie long-travel 29ers. Hij daalt net zo hard in een ruige afdaling als een downhill-bike, vliegt even soepel over ruwe trails en is toch sprankelend genoeg om de hele dag bergopwaarts te peddelen.

De nieuwe bike is per direct verkrijgbaar via het wereldwijde Trek-dealernetwerk.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Een Tourgids in augustus? In 2020 kan alles! Je vindt hem apart in de rekken ofwel bij het septembernummer, nu in de winkel en onze webshop! Jurgen Van den Broeck analyseert de ritten en favorieten, Tom Dumoulin rekent af met rotjaar 2019, Dylan Teuns vertelt alles over zijn zege op La Planche des Belles Filles, we blikken vooruit op de strijd tussen Ineos en Jumbo-Visma, gaan fietsen met Steff Cras, verkennen de koninginnenrit, verklappen de geheimen achter hoogtestages en nog veel meer! In het gewone septembernummer vind je Victor Campenaerts, Annemiek van Vleuten, een vooruitblik op het BK en de BinckBank Tour met Sep Vanmarcke en Jasper Stuyven, Bernard Hinault, belofte Ward Vanhoof die zich kon meten met de grote jongens in de eerste koers op Belgische bodem, fietstests van de Specialized Tarmac SL7 en BMC Teammachine, Heuvelland met de MTB, tips voor een perfecte traptechniek, en nog veel meer!