Dat er een nieuwe Shimano e-MTB-aandrijving zat aan te komen, stond in de sterren geschreven, maar de EP8 beantwoordt aan alle verwachtingen: hij is krachtiger, soepeler, stiller, kleiner, mooier, heeft een grotere actieradius en biedt minder weerstand tijdens het trappen.

Kenmerkend voor de Shimano EP8 zijn de krachtigere, maar lichtere en soepelere pedaaltred die het systeem biedt, de netjes geïntegreerde en geluidsarme aandrijfunit, die ook efficiënter koel blijft en een betere rijluchtweerstand biedt dan zijn voorgangers. Daarnaast bieden de twee vernieuwde mobiele apps - de E-TUBE PROJECT-app en de E-TUBE RIDE-app - fietsers meer displaymogelijkheden en een betere controle over de eigenschappen van hun aandrijfunit.

Het nieuwe systeem volgt de aloude e-bikeprincipes om een natuurlijk gevoel te creëren met een controleerbaar hoog vermogen op de momenten je dat het meest nodig hebt, verpakt in een totaal Shimano-systeempakket. Van de e-bike-aandrijfunit tot de aandrijflijn en de remmen, het is het prestatieniveau dat je verwacht van een merk met een bijna ongeëvenaarde ervaring in het mountainbiken.

De nieuw EP8 aandrijfunit (DU-EP800) is in staat om 85Nm koppel te genereren om ook de zwaarste paden en steilste beklimmingen te overwinnen. Deze toename van het vermogen met 21% ten opzichte van zijn voorganger de Shimano Steps E8000, gaat gepaard met een gewichtsvermindering van 300 gram, tot 2,6 kg (10% vermindering) dankzij een nieuwe magnesium behuizing van de aandrijfunit. Dit lage gewicht en hoge piekvermogen maken hem tot een van de beste aandrijfunits in zijn klasse wat betreft prestatievermogen/gewicht.

De toename van het 'power-to-weight' wordt ook nog aangevuld met een verbetering van het rendement van de accu. De luchtweerstand (de frictie die gepaard gaat met een pedaalrotatie, die vooral merkbaar is bij gebruik van het systeem zonder vermogen) is met 36% verminderd (ten opzichte van E8000) dankzij een vernieuwde afdichtingsstructuur en een geoptimaliseerd ontwerp van de versnellingsbak. Deze wrijvingsreductie zorgt voor een verbeterde efficiëntie van de accu wanneer de aandrijfunit actief is, of voor een soepeler rijgedrag bij het trappen zonder ondersteuning - wanneer de motor is uitgeschakeld of wanneer er boven de 25 km/u wordt gereden. Samen met de wrijvingsreductie zorgt een verbeterd koppelingsmechanisme voor een soepelere uitschakeling bij het trappen boven 25 km/u. Dat moet het rijgevoel natuurlijker maken.

Dat verhoogde koppel gaat ook niet ten koste van het geluid. Integendeel, de nieuwe EP8-aandrijving is stiller en werkt op hetzelfde niveau als de E7000, zodat je je op het parcours kan concentreren. Bij dit alles is de kleinere magnesium aandrijfunit voorzien van verbeterde warmtegeleidende eigenschappen met herziene interne onderdelen (geoptimaliseerde tandwielstructuur en nieuwe EW-SD300-kabels) om de koeling te optimaliseren en de prestaties te bevorderen wanneer je het maximale koppel op lange, steile beklimmingen volledig benut.

De behuizing van de aandrijfunit is ook meer in lijn met de vloeiende lijnen en hoeken van hedendaagse fietsframes, wat de bodemvrijheid verbetert en, samen met de interne accu's, de met Shimano EP8 uitgeruste fietsen mooi gestroomlijnd maakt.

Al deze factoren samen zorgen voor een natuurlijke en verfijnde vermogensafgifte van een lichtere, stillere, compactere en krachtigere motor met minder trapweerstand en een toename van de actieradius met maar liefst 20%. We kunnen de nieuwe aandrijving binnen enkele dagen zelf testen en laten je onze ervaringen meteen weten.

EIGENSCHAPPEN

De EP8 aandrijfunit heeft een Q-factor van 177 mm en wordt geleverd met eigen crankstellen die leverbaar zijn in een nieuwe lengte van 160 mm (naast 165/170/175 mm). Het systeem is standaard uitgerust met de nieuwe Shimano XTR/XT/SLX/Deore-aandrijflijn met 12 versnellingen, met Dynamic Chain Engagement+ (12 versnellingen) en drie kettingbladopties (34T/36T/38T).

DU-EP800 gebruikt hetzelfde patroon voor de montage op het frame als de DU-E8000 en de DU-7000 wat betekent dat fabrikanten hetzelfde framedesign kunnen gebruiken tussen meerdere Shimano-aandrijfunits.

Shimano EP8 is ook compatibel met mechanische schakelsystemen (9/10/11/12-versnellingen), Di2-systemen (11 versnellingen) en interne naafversnellingssystemen (11/8/7/5 versnellingen, zoals de nieuwe Nexus Inter-5). Een nieuwe kettingkast (CD-EM800) is ook leverbaar.

Null

Het systeem kan worden ingeschakeld via knoppen op de computer, de accu of een in-frame-knop (EW-SW300) die zich meestal op de bovenbuis bevindt. Het EP8-computerbeeldscherm (SC-EM800) heeft veel externe overeenkomsten met het veelgeprezen E8000-computerbeeldscherm, maar heeft een nieuwe functie waarmee rijders tussen aanpasbare profielen kunnen wisselen. Het EP8-computerbeeldscherm heeft een 1.6" kleurenscherm, dat afleesbaar is in de felle zon, met een compacte, stevige en onopvallende behuizing. De SC-EM800-computer communiceert draadloos met Shimano's E-TUBE PROJECT-app via Bluetooth zodat fietsers de kenmerken van de aandrijfunit direct kunnen wijzigen. De SC-EM800 kan ook met externe fietscomputers communiceren via ANT+ om informatie over de versnelling en de accu weer te geven.

Voor de bediening van de aandrijfunit kunnen rijders gebruik maken van de nieuwe assistentieschakelaar van de EP8-aandrijfunit, de SW-EM800-L. Hierdoor kunnen rijders schakelen tussen 'Off', 'Eco', 'Trail' en 'Boost' ondersteuningsmodi plus de Walk Assist-modus. De schakelaar heeft een verbeterde vorm met concave knoppen met een breder ingangsgebied om ze makkelijker te kunnen indrukken en bedienen. De schakelaar wordt geleverd met de Shimano's I-spec ontwerpstandaard, waardoor hij compatibel is met de hendels van de dropper zadelpen, zoals bijv. de Shimano's SL-MT800-IL. Als alternatief kan de assistentieschakelaar van de aandrijfunit volledig worden verwijderd als de rijders de voorkeur geven aan een andere ondersteuningsmodus via hun EW-EN100-tuimelschakelaar.

Door de schakelaar volledig te verwijderen wordt echter de mogelijkheid van de zeer handige Walk Assist, die op alle Shimano STEPS-systemen te vinden is, weggenomen. Deze is voor EP8 mechanische systemen geüpdatet om de intelligente Walk Assist-modus te creëren, wat betekent dat rijders kunnen afstappen en met hun fiets kunnen lopen met ondersteuning van de aandrijfunit. Een dubbele druk op de assistentieschakelaar van de aandrijfunit zorgt ervoor dat de pedalen draaien en de fiets met 4 km/u vooruit beweegt, ongeacht de versnelling waarin de fiets zich bevindt.

Tot de accuopties horen de nieuwste accu's die Shimano in mei 2020 heeft uitgebracht, de twee 630Wh accu's, de downtube BT-E8016 en de intern BT-E8036 accu of de kleinere, geïntegreerde en sneller oplaadbare 504Wh accu, de BT-E8035-L. Net als hun voorgangers, hebben alle Shimano STEPS accu's een extreem lange levensduur, waarbij ze tot 1000 volledige laadcycli nodig hebben voordat ze tot 60% van hun oorspronkelijke capaciteit dalen, wat in veel gevallen langer is dan de gemiddelde levensduur van een fiets.

Null

EP8-SOFTWARE

De verfijningen aan de software van de EP8 vormen de andere helft van Shimano's formule voor een natuurlijker aanvoelende e-mountainbike. Dat wordt bereikt door aanpassingen in de manier waarop de drie ondersteuningsniveaus presteren, samen met de aanpassingsmogelijkheden van die modi.

De BOOST-modus biedt nu maximaal 85Nm koppel, bereikt met een laag ingangskoppel van de rijder.De TRAIL-modus is eveneens maximaal 85Nm, maar reageert ook beter op de inspanningen van de rijder, waardoor de accu wordt gespaard bij een ingangskoppel of de stroomtoevoer snel wordt opgevoerd om het maximale uitgangskoppel van 85 Nm bij een ingangskoppel van ongeveer 60Nm te kunnen leveren. Dit is veel sneller dan zijn voorganger en het is dit slimmere ondersteuningsverhoudingsalgoritme dat de TRAIL-modus zo veelzijdig maakt dat het schakelen in de modus voor het grootste deel kan worden vergeten. De ECO-modus stopt bij 30Nm, die op een vergelijkbare manier wordt bereikt. Naast de grotere actieradius kan de ECO-modus natuurlijk ook worden gebruikt om te trainen wanneer de rijder dat wil.

Daarnaast is dit alles zeer aanpasbaar, zowel thuis als onderweg via de E-TUBE PROJECT-app, waardoor rijders meer controle hebben over hoe en waar zij rijden. De BOOST-, TRAIL- en ECO-modi kunnen met 10 verschillende niveaus worden aangepast en het koppel kan tussen 20-85Nm worden ingesteld. Er zijn vijf niveaus van startondersteuning beschikbaar en deze kunnen op verschillende rijdersprofielen worden ingesteld, op verschillende soorten ritten (zoals bijv. high-performance /extreem rijden, sportieve uithoudingsrit, enz.) of op verschillende rijders. Al deze informatie kan als voorkeuren worden opgeslagen in berijdersprofielen, bijvoorbeeld een accusparende pendelmodus en high-power technische singletrack-klimmodus. Rijders kunnen moeiteloos tussen deze modi schakelen via het computerdisplay.

Ondertussen kan een geüpdatete E-TUBE RIDE-app door e-bike-rijders worden gebruikt om al hun rij-informatie te monitoren op het scherm van hun smartphone. De schermopties tonen de rijgegevens in de modi in ECO, TRAIL en BOOST plus nieuw toevoegde functies, zoals rijgeschiedenis, live kaarten en gebruiksvriendelijke grafische updates.

Zowel de E-TUBE PROJECT-app als de E-TUBE RIDE-app zijn te downloaden via de iPhone of Android app stores en zijn volledig compatibel met Shimano EP8.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Een Tourgids in augustus? In 2020 kan alles! Je vindt hem apart in de rekken ofwel bij het septembernummer, nu in de winkel en onze webshop! Jurgen Van den Broeck analyseert de ritten en favorieten, Tom Dumoulin rekent af met rotjaar 2019, Dylan Teuns vertelt alles over zijn zege op La Planche des Belles Filles, we blikken vooruit op de strijd tussen Ineos en Jumbo-Visma, gaan fietsen met Steff Cras, verkennen de koninginnenrit, verklappen de geheimen achter hoogtestages en nog veel meer! In het gewone septembernummer vind je Victor Campenaerts, Annemiek van Vleuten, een vooruitblik op het BK en de BinckBank Tour met Sep Vanmarcke en Jasper Stuyven, Bernard Hinault, belofte Ward Vanhoof die zich kon meten met de grote jongens in de eerste koers op Belgische bodem, fietstests van de Specialized Tarmac SL7 en BMC Teammachine, Heuvelland met de MTB, tips voor een perfecte traptechniek, en nog veel meer!