Een e-gravelbike: wie heeft dat nu nodig? Wel, we merkten intussen dat er heel wat fietsers zijn die zowel op de weg als op bos- en andere paden wat extra ondersteuning wensen. Deze Isaac Saros E-Xplore verstopt de elektrische ondersteuning niet alleen door een verfijnd uiterlijk, maar ook door een aanvaardbaar gewicht.

Of dat nu is vanwege ouderdom, fysieke beslommeringen of gewoon een wat mindere conditie ten opzichte van de fietspartner, een elektrische fiets kan het verschil betekenen tussen blijven bewegen of door het telkens opnieuw te moeten lossen er de brui aan geven. 

Dit is niet de eerste elektrische fiets van Isaac. De Nederlandse fabrikant koos ook bij de Proton Hybrid Disc voor de 4,6 kilo lichte Fazua-aandrijving. Dat Duitse aandrijfsysteem veroverde een stevig marktaandeel in het sportieve elektrische segment en zit goed in elkaar. De batterij van het Evation 1.0-systeem zit altijd verwerkt in de onderbuis en vormt één geheel met de motor. Die maakt onderaan aansluiting op de trapas, waar de krachtoverbrenging plaatsvindt.

Null

Om de elektrische hulp in actie te krijgen, moet je de batterij er met behulp van de sleutel en een stevige druk op de uitwerpknop even uithalen om op de Power-knop te drukken. Pas dan kan je leven krijgen in het bedieningspaneel. Wil je deze Saros E-Xplore bijna drie kilo lichter maken, dan kan je de batterij er gewoon uit laten, want die is geen structureel onderdeel van het frame. Om het duidelijk zichtbare gat weg te werken, kan je voor 84 euro een afdekkap bestellen bij Fazua.

VAN GROEN TOT PAARS

In normale omstandigheden koop je een elektrische fiets echter net om die extra ondersteuning, dus probeerden we de verschillende standen in verschillende omstandigheden uit. De eerste van drie ondersteuningsniveaus geeft je 125 watt extra, de tweede 250 watt en de derde heeft een piekvermogen van 400 watt, maar zwakt af naar 250 eens de kaap van 25 kilometer per uur gehaald is. Op de stuurbediening kan je zien in welke stand je zit: wit staat voor 'geen ondersteuning' en daarna loopt de ondersteuning op van groen naar blauw en uiteindelijk paars. Het aantal gekleurde streepjes dat je ziet, duidt op het resterende batterijniveau. Wil je wat meer info, dan moet je de Fazua-app op je telefoon installeren.

De groene ondersteuningsmodus is heel subtiel en is perfect vergelijkbaar met een aangename rugwind. De blauwe stand is duidelijker merkbaar, maar niet schokkerig of brutaal. Om echt snel uit de startblokken te schieten, moet je voor de paarsroze stand kiezen, maar zelfs dan voelt het niet alsof je de controle kwijt bent. De lichte accu van 250 Wh heeft het dan wel zwaar te verduren en dat merk je aan de snelheid waarmee de streepjes op het bedieningspaneel verminderen. In normale omstandigheden en in een lichte stand zou je zo'n 60 kilometer ver of tweeëneenhalf uur lang moeten kunnen fietsen met een opgeladen batterij. Duw je zelf het meeste vermogen en zit je meestal in de groene stand, dan kan je op vlakke wegen gerust nog een pak meer kilometers genieten van het extra zetje na elke bocht.

Isaac heeft de Fazua-aandrijving weggewerkt in een knap carbon frame. De grijsblauwe kleur past perfect bij de moderne buisvormen. De staande achtervork buigt lichtjes door en is dun om toch wat trillingen te dempen. In een zwaardere en dus iets lompere fiets is dat zeker nodig omdat je onvermijdelijk iets harder door putten en over obstakels dokkert. Inherent aan een gravelfiets is de wat meer rudimentaire offroadstijl. Je kan niet zoals bij een mountainbike profiteren van de vering en de echt dikke banden, maar je krijgt in ruil wel een levendigere fiets, waarmee je je zowel op de weg als ernaast kan uitleven. Desalniettemin zouden we in een e-gravelbike opteren voor een bredere gravelband dan de anderzijds aangename Challenge Gravel Grinder van 38 millimeter. De extra demping van een 42 millimeter kan je op een zwaardere fiets zeker gebruiken en het nadeel van het extra gewicht door het bredere rubber kan je eenvoudig neutraliseren met de elektrische ondersteuning.

Null

De Shimano GRX RX812-achterderailleur met lange kooi had trouwens geen problemen om ook tijdens het trappen met ondersteuning te blijven schakelen op de 11-speed-mountainbikecassette. Het was even wennen om een linkse Shimano-remhendel te hebben waarmee je niet kan schakelen, maar de 1x11 is een prima optie voor een e-bike: je hebt meer dan voldoende bereik met de 11-42-cassette en met de hulp van de motor vallen de grotere gaten tussen de verschillende versnellingen zelfs op het vlakke niet op.

CONCLUSIE

Een e-gravelbike is een uitstekende investering voor wie één fiets wil om zowel op de weg als in het bos mee te kunnen met intrinsiek snellere compagnons. Deze Isaac drijft het gewicht niet te hoog op, zodat de fiets voldoende licht bestuurbaar en controleerbaar blijft. De kwalitatieve afwerking van het frame en de betrouwbare keuzes qua onderdelen vormen samen een verzorgd geheel. De Saros E-Xplore is vanaf nu verkrijgbaar.

SPECIFICATIES

Frame & vork: Advanced Carbon Tech Triad 40
Aandrijving: Fazua Evation 1.0
Groep: Shimano GRX RX810
Cranks: FSA alu
Wielen: DT Swiss C1800 Spline
Banden: Challenge Gravel Grinder 38 mm
Stuur: Isaac Pro Gravel
Stuurpen: Isaac Pro
Zadel: Isaac Pro
Zadelpen: Isaac carbon/alu
Maten: 52, 55, 57 cm
Gewicht: 14,2 kg (excl. pedalen)
Prijs: 5.299 euro
Info: www.isaac-cycle.com

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Een Tourgids in augustus? In 2020 kan alles! Je vindt hem apart in de rekken ofwel bij het septembernummer, nu in de winkel en onze webshop! Jurgen Van den Broeck analyseert de ritten en favorieten, Tom Dumoulin rekent af met rotjaar 2019, Dylan Teuns vertelt alles over zijn zege op La Planche des Belles Filles, we blikken vooruit op de strijd tussen Ineos en Jumbo-Visma, gaan fietsen met Steff Cras, verkennen de koninginnenrit, verklappen de geheimen achter hoogtestages en nog veel meer! In het gewone septembernummer vind je Victor Campenaerts, Annemiek van Vleuten, een vooruitblik op het BK en de BinckBank Tour met Sep Vanmarcke en Jasper Stuyven, Bernard Hinault, belofte Ward Vanhoof die zich kon meten met de grote jongens in de eerste koers op Belgische bodem, fietstests van de Specialized Tarmac SL7 en BMC Teammachine, Heuvelland met de MTB, tips voor een perfecte traptechniek, en nog veel meer!