Een tijdje terug konden we in Nunspeet bij Shimano een gravelbike met Shimano GRX 810 afhalen. We zullen onze conclusie meteen al verklappen: Shimano scoort een topnotering met deze GRX-gravelgroep!

We testten de custom Ridley Kanzo Adventure met een tweede wielset en een hele resem banden, maar de GRX-gravelgroep bleef de dienst uitmaken. Meestal komen tijdens een duurtest de kleine kwaaltjes van een product bovendrijven, maar na een half jaar stevig gebruik kunnen we welgeteld nul minpunten melden. Wat er dan wel goed aan is, kunnen we wel even opsommen.

Shimano biedt de GRX-onderdelen niet als een complete groep aan, maar beperkt dat tot vier types cranks en shifters, drie types derailleurs en twee types remklauwen. Die onderdelen kan je dan combineren met cassettes, kettingen en remschijven uit de bestaande race- en MTB-groepen. De GRX-onderverdeling is als volgt: GRX 400 (2x10-speed), 600, 810 en 815, vergelijkbaar met Tiagra, 105, Ultegra en Ultegra Di2. De laatste drie hebben 11 versnellingen achteraan en je kan opteren voor een enkel of dubbel voorblad.

Wij hebben de Shimano GRX 810 2x11 op onze testfiets gemonteerd staan. De montage mochten we in het atelier van Shimano zelf voor onze rekening nemen. Wie al eerder aan fietsen heeft gewerkt, begrijpt hoe je schijfremmen moet onderhouden en het juiste gereedschap heeft, kan hetzelfde doen, maar de kans is groot dat je de onderdelen gewoon standaard op je fiets gemonteerd krijgt of dat je een fiets laat afmonteren door je fietsenmaker.

GEEN FLAUW AFKOOKSEL

Als geïnteresseerde fietsfanaten op ons afkomen, stellen ze vaak dezelfde vraag: is die GRX wel de moeite? Wees gerust, dit zijn niet zomaar kopieën van de bestaande race-onderdelen met een ander logo op - oké, met uitzondering van de remklauwen dan, maar ook die blijven foutloos. Op de remhendels is een antisliplaagje aangebracht, zodat je handen er niet gemakkelijk afglijden als je je op hobbelig terrein begeeft. Ook na meer dan een half jaar gebruik zien die shifters er trouwens nog goed uit. We kregen enkele weken geleden de Van Nicholas Rowtag-testfiets binnen die we opbouwden met een nieuwe groep (zie eerder in dit magazine). Rudy Rollenberg had er de loodzware Atlas Mountain Race mee afgewerkt - goed voor 1155 kilometer en meer dan 18.000 hoogtemeters. Hij was er wel in geslaagd om die coating van de shifters wat af te slijten, maar daar zullen de extreme, zanderige omstandigheden veel mee te maken hebben gehad. Het lijkt erop dat je bij normaal gebruik jarenlang, probleemloos plezier zal hebben van deze remhendels.

Ook de vorm van de hendels is aangepakt en dat zorgt er samen voor dat ze heel goed in de hand liggen. Ook met zo'n breed uitwaaierend gravelstuur kan je jouw handen goed op de geribde rubbers van de shifters positioneren. Die extra controle kan je wel gebruiken als het er wat wilder aan toegaat. De RX810-remhendels gebruiken de Servo Wave-technologie van de mountainbikegroepen (niet aanwezig bij GRX 600 en 400) en je merkt dat de remmen zich stevig in de schijven vastbijten. Je hebt ook minder kracht vanuit de handen nodig om de remactie op gang te krijgen, want ze grijpen sneller aan. Die remkracht is trouwens nog altijd even groot. Rij je op heuvelachtiger terrein, dan zal je sneller dan bij ons het geval is de remblokjes moeten vervangen, maar van olielekken of andere remproblemen is helemaal geen sprake. Remklauwen en -blokken zijn trouwens dezelfde als die van Ultegra.

De achterderailleur leent eveneens technologie van de MTB-groepen. Met het hendeltje activeer je de veer die meer spanning op de kooi steekt, waardoor de ketting harder opgespannen blijft en je dus minder kans maakt op een aflopende of klapperende ketting. Die spanning is trouwens minder strak dan bij de MTB-derailleurs, maar bleek toch perfect voldoende om ons te sparen van kettingproblemen. Het systeem zorgt wel voor een gewichtstoename van bijna 50 gram (255 gram voor de RX810-derailleur) ten opzichte van een Ultegra-derailleur, maar dat hebben we er graag voor over. Wat wij een van de grootste voordelen van de Shimano-systemen vinden, is na een half jaar nog altijd duidelijk aanwezig: zelfs op een klim, terwijl je kracht zet op de pedalen, kan je vlot blijven schakelen zonder dat derailleur of ketting beginnen tegen te pruttelen.

In combinatie met de 48/31-combinatie vooraan hadden we meer dan voldoende versnellingsbereik om overal uit de voeten te kunnen. We gebruikten de fiets ook in de heuvels, schakelden er met opzet zo grof mogelijk en ook dan schakelde hij vlot van het grote naar het kleine blad en omgekeerd. Wil je trouwens een lichtere combinatie vooraan, dan moet je kiezen voor de GRX 600-cranks, want die zijn verkrijgbaar met een 46/30.

We reden het meest met de nieuwe GRX-wielen, de WH-RX570. Met een prijs van 429 euro en een setgewicht van 1720 gram doen ze het bepaald niet slecht. Ze bleven mooi recht, zorgden voor een vinnig rijgedrag en konden tijdens de talrijke bandenwissels altijd snel opnieuw tubeless op druk gebracht worden.

CONCLUSIE

Shimano scoort meteen een topnotering met deze GRX-gravelgroep. We hebben het geprobeerd - echt wel - maar we krijgen hem niet kapot. Wil je een betrouwbare onderdelengroep op je gravelbike, dan kan je met een gerust hart inzetten op deze GRX 810. Je schakelt altijd juist, je hebt meer dan genoeg en goed gedoseerde remkracht en er is duidelijk goed nagedacht om hiervan een reeks onderdelen te maken die je gravelfiets gewoonweg beter maken.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het julinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en daarin kunnen we eindelijk concreet vooruitblikken op koers! Dat doen we met Tiesj Benoot, Primoz Roglic, Tim Declercq, vader Wim en zoon Mauri Vansevenant, en Andy Schleck. Om te weten hoe renners de coronaperiode zijn doorgekomen, spraken we trainers van Lotto Soudal en Deceuninck - Quick-Step, en wie zelf iets geks wil doen, krijgt tips van Paul Van Den Bosch over ultracycling. Verder: 10 formidabele fietsroutes in België, een fietstest van de nieuwe Cannondale Scalpel, de beste upgrades voor je racefiets, fietsen in Overijssel, alles over 'intermittent fasting', waarom ook je kind een topfiets verdient en hoe je hem of haar kan leren fietsen, en veel meer!