Van Alaphilippe en Sagan één renner maken kan niet, maar van de klim- en aerofiets één fiets maken lukte Specialized wel. De Amerikanen noemen de Tarmac SL7 dan ook 'One bike to rule them all'. Wij konden hem al testen!

Deze fiets heeft geen zwakheden, verzekeren ze ons vanuit Morgan Hill. Aero, stijf en licht: je moet er geen twee meer kiezen, maar krijgt ze meteen alle drie. De gesponsorde profrenners moesten tot voor kort nog kiezen of ze voor de stijve, lichte Tarmac gingen of voor de snelle Venge, maar nu moeten de renners alleen nog kiezen wanneer ze moeten aanvallen. "Kiezen betekent compromissen sluiten en dat wilden we vermijden", meldt Road Product Manager Cameron Piper

De 'standaard' S-Works weegt 6,7 kg, met een frame van 800 gram - geverfd en al - in maat 56. De SL7 is zomaar even 45 seconden sneller dan de SL6 over 40 km. Er is nog altijd geen apart damesmodel, want dat vinden ze een gedateerde gedachte bij Specialized. Het achterliggende idee is: er zijn meer verschillen tussen twee mannen onderling dan tussen een man en een vrouw. De Tarmac moet bovendien een allemansvriend zijn, want hij is geschikt voor elk type renner. 

"Dit is een nieuwe vorm van snelheid: het aerovoordeel moet niet ten nadele gaan van gewicht of rijkwaliteit", klinkt het bij Specialized. "Het ontwerpproces was een eindeloze herhaling. We zijn eraan begonnen nog voor de SL6 uitkwam. De SL7 combineert de Venge-stijfheid met Tarmac-vinnigheid. De Venge (die vanaf volgend modeljaar enkel nog als losse frameset beschikbaar is, red.) is 2,5 watt sneller, maar toch geloven we dat de Tarmac over het algemeen sneller is door het gewicht, de stuurkwaliteit en het comfort. Deze Tarmac SL7 is trouwens sneller dan de vorige Venge (de ViAS), maar wel pakken lichter."

Het doel zou wel niet zijn gehaald met gewone onderdelen. Daarom zien we het Aerofly-stuur van de Venge in combinatie met een nieuwe Tarmac-stuurpen, die 50 gram lichter is geworden dan die van de Venge. Specialized noemt de 51 mm hoge Roval Rapide CLX de snelste allroundwielen: lichter dan veel klimwielen en toch sneller dan de meeste aerowielen.

Null

Naast Shimano Dura-Ace Di2 en Sram Red eTap AXS op de S-Works (telkens 11.499 euro) zien we bijvoorbeeld ook de Tarmac Pro (7.399 euro) met Force AXS 1x met wattagemeter. Dit lager model met FACT 10r carbon in plaats van FACT 12r is maar 120 gram zwaarder dan de S-Works en is trouwens ook als afzonderlijke frameset (2.199 euro) beschikbaar, net als de S-Works (4.199 euro). Volledige SL7-fietsen zijn er vanaf 4.999 euro (de SL7 Expert met Ultegra en Roval C38 carbon wielen), gevolgd door de Expert Di2 met Ultegra Di2 en alu wielen (5.299 euro) en de Pro (zie foto hierboven) met Ultegra Di2 en Roval Rapide CL-wielen (met DT 350-naven i.p.v. de Roval AFD-naaf van de CLX-versie) aan 6.999 euro. Het SL6-frame zien we nog terug bij de meer betaalbare Tarmac-uitvoeringen.

EERSTE INDRUK

Null

Een uitnodiging om de nieuwe Tarmac te testen in het kantoor in 's-Heerenberg konden we niet aan ons laten voorbijgaan. Toen we daar te horen kregen dat de SL7 zomaar even de plaats innam van zowel de Tarmac SL6 als de Venge trokken we grote ogen, maar een stevige 'lunch ride' bracht de nodige verduidelijking. In een uur tijd deden we het gebruikelijke rondje van de Specialized-medewerkers, met daarin enkele bochtige stukken, lange rechte stroken en enkele klimmetjes.

Null

We hadden graag gemeld dat de Tarmac SL7 steken liet vallen en dat Specialized te veel hooi op de vork heeft genomen door te veel eigenschappen te willen combineren in één fiets, maar we zouden moeten liegen. Bochten aansnijden gaat met chirurgische precisie, en even op de trappers staan om aan 50 per uur langs de Rijn de snellere mannen bij te benen gebeurt met een directheid die je alleen bij de stijfste en puurste koersfietsen vindt. Om het comfort accuraat te kunnen beoordelen, zouden we de fiets moeten kunnen proberen op typisch Belgisch wegdek tijdens een lange rit, maar als je door een put, over steentje of over wat korrelig asfalt rijdt, merk je dat de Tarmac er soepel over rolt zonder grote klappen door te geven. Ook ons tweede, rustigere ritje door de regio Montferland gaf ons dezelfde indruk: de Tarmac SL7 is een enorm snelle en directe racefiets die desondanks niet nerveus aanvoelt.

Lees de volledige review binnenkort in het septembernummer van cycling.be magazine! Abonneer je HIER en mis geen enkel nummer meer + krijg er een gratis fietscadeau bovenop!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het julinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en daarin kunnen we eindelijk concreet vooruitblikken op koers! Dat doen we met Tiesj Benoot, Primoz Roglic, Tim Declercq, vader Wim en zoon Mauri Vansevenant, en Andy Schleck. Om te weten hoe renners de coronaperiode zijn doorgekomen, spraken we trainers van Lotto Soudal en Deceuninck - Quick-Step, en wie zelf iets geks wil doen, krijgt tips van Paul Van Den Bosch over ultracycling. Verder: 10 formidabele fietsroutes in België, een fietstest van de nieuwe Cannondale Scalpel, de beste upgrades voor je racefiets, fietsen in Overijssel, alles over 'intermittent fasting', waarom ook je kind een topfiets verdient en hoe je hem of haar kan leren fietsen, en veel meer!