De Teammachine was altijd al toonaangevend in de categorie van allround racefietsen, maar deze jongste versie doet er dankzij een stevige dosis aerodynamica een schepje bovenop. Slechts 15 fietsen werden wereldwijd onder de media verdeeld en cycling.be mocht daarvan eentje in avant-première aan de tand voelen.

BMC is trots op de straffe tienjarige geschiedenis van de Teammachine. Senior Product Manager Mart Otten herhaalt nog graag eens de hoogtepunten: "In 2011 introduceerden we TCC, Tuned Compliance Concept, en intussen zien we die lagere achtervork op het merendeel van de fietsen. Deze eerste Teammachine was ook een van de eerste monocoque carbon frames. Cadel Evans won er meteen de Tour mee. De tweede generatie bracht ACE, de supercomputer-software om de carbonframestructuur te ontwerpen. Philippe Gilbert werd er wereldkampioen mee, Greg Van Avermaet triomfeerde in Rio. ICS kwam in 2018 met de derde generatie, waardoor BMC opnieuw een van de eerste in de industrie was met mooi geïntegreerde kabels in de cockpit. Ook schijfremmen op een lichte racefiets waren iets nieuws."

Stefan Christ is het hoofd van de ontwikkeling en maakt duidelijk wat de doelstellingen waren voor deze Teammachine: "De SLR staat bekend als een goede allroundfiets. We wilden opnieuw het peloton leiden en het karakter van deze fiets sterker maken. Lichter maken was een van de hoofddoelen, maar ook de responsiviteit verbeteren. De acceleratie was al fenomenaal. Aerodynamica was een uitdaging die we helemaal wilden aangaan. De verbeterde integratie dient om de prestaties te boosten maar het was wel belangrijk om alles functioneel te houden."

Tegen wat extra snelheid zeggen wij nooit nee en in hun queeste naar de ultieme prestaties gebruiken de BMC-ingenieurs de ACE-technologie. Die enorme rekenkracht laat hen verschillende ontwerpen overlopen op een snelle manier. Deze keer kwam daar iets extra bij: ACE+ met de plus van aerodynamica. Christ: "ACE+ is duidelijk te merken aan het balhoofd, de vork, onderbuis en cockpit. De balhoofdbuis heeft een ronde voorkant en een langere, afgeplatte achterkant. Op de vorkbladen is de invloed het duidelijkst, want daar zien we een minder extreme kopie van de Timemachine Road, maar dan iets minder lang en smal. Ondanks dat de vorm smaller is dan het vorige model is het lichter en even stijf."

Null

Een van de opvallendste kenmerken zijn de Aerocore geïntegreerde bidonhouders. Christ: "Daardoor wordt het geheel, mét bidon, één aerovorm. Het doel was dan ook om niet alleen de onderbuis aerodynamischer te maken, maar het complete geheel. Ze zijn kasseiproof, en wegen amper 43 gram in de onderbuis en 26 gram op de zadelbuis."

Null

BMC's ICS Technology heeft veel concurrenten geïnspireerd. In de nieuwe Teammachine komt de ICS-cockpit in twee versies: de ICS Carbon in één stuk is heel stijf, weegt 305 gram, en heeft stealth kabelgeleiding. ICS 2 bestaat uit een aparte pen en stuur, en is de evolutie van een icoon. Het ziet er gelikt uit en de combinatie is 15 gram lichter, terwijl ze stijver is dan vroeger. Dankzij deze twee opties kan iedereen op deze fiets passen. Het ziet er ook wat agressiever uit dan de voorganger. Een andere stuurpenlengte monteren kan nog altijd zonder kabels te verwijderen. De carbon spacers kan je uit elkaar halen en ze zijn betrouwbaar. De top cap en stuurpen vormen een perfect glad geheel. Het is bovendien de lichtste stuurpen met geïntegreerde kabels op de markt. Beide sturen komen met steuntjes voor Garmin- en Wahoo-computers.

LICHTER EN STIJVER

Een lichte fiets heeft nu eenmaal een licht frame nodig en de SLR doet het ook op dat vlak goed, legt Stefan Christ uit: "Het frame weegt bijna evenveel (5 gram meer), de vork weegt nu 50 g minder, de zadelpen 10 g, en de cockpit 105 g. Dat is een gewichtsverlies van 160 g in totaal, of 9 %. De complete fiets inclusief Aerocore-bidonhouders weegt 6,5 kg. De stijfheid is erop vooruitgegaan, en dan gaat het zowel over de acceleratie- als de torsiestijfheid. Het comfort blijft quasi gelijk. Om de aerodynamica te testen, staken we de straat over naar de piste aan de overkant en lieten we de NTT-renners testen aan een snelheid van 45 km/u met handen in de beugel, uiteraard met identieke componenten en wielen, om zo weinig mogelijk externe factoren te hebben. De nieuwe SLR was in elke run beter dan de oude, goed voor een besparing van 6% ten opzichte van de vorige fiets, inclusief renner."

Null

De nieuwe Teammachine is niet alleen snel, maar ook mooi. Je kan bijvoorbeeld niet naast de Stealth Dropouts kijken. Er zitten namelijk geen gaten in de rechterkant van de voor- en achtervork voor de steekas, want de schroef is verwerkt in de vork. Bovendien bespaar je materiaal en gewicht (zo'n 5 à 15 gram) door geen vervangbare schroef te moeten integreren.

Naast de SLR 01 heb je ook de gewone SLR en die heeft dezelfde stijfheid, evenveel comfort, hetzelfde design, de Aerocore en Stealth Dropouts. Prijs, gewicht, kabelgeleiding en cockpit zijn anders. Vanaf 6799 euro begint de SLR 01, terwijl dat bij de gewone SLR (zie foto hieronder) start vanaf 2699 euro. Bij de gewichten zie je hetzelfde: 6,5-7,4 kg voor de SLR 01 en 7,7-8,1 kg voor de SLR. Dat zijn trouwens cijfers die een halve kilo of meer lager liggen dan bij het uitgaande model. De SLR 01 is enkel voor elektronische groepen, vandaar dat hij een andere kabelgeleiding heeft.

Null

EERSTE INDRUK

We konden de nieuwe BMC Teammachine SLR 01 One met SRAM Red eTap AXS gedurende een tweetal weken aan de tand voelen. We moesten de mannen van BMC al meteen gelijk geven op het vlak van gebruiksgemak: de fiets konden we in geen tijd in elkaar steken. De eerste kilometers lieten dan ook niet lang op zich wachten.

In de aanzet toont de Teammachine zich meteen als een volbloed racefiets. Hij dendert uit de startblokken en laat zich strak door de bochten sturen. Hij doet dat wel op een volwassen manier, want je blijft het gevoel van controle over de fiets behouden. De beloofde stijfheid is duidelijk aanwezig en zelfs met de lage velgen van de superlichte DT Swiss Mon Chasseral-wielen heb je niet het gevoel dat er iets van je energie verloren gaat. Als de weg oploopt, nodigt deze lichte BMC uit om op de pedalen te gaan staan en optimaal de efficiëntie van het stijve bracket te benutten.

De Aerocore-bidonhouders zijn inderdaad kasseiproof en zijn gemakkelijk om een drinkbus uit te halen en terug te stoppen. De visuele overgang van de onderbuis naar die houders ziet er dan ook fenomenaal uit, net als de weggewerkte gaten voor de steekas.

Lees de volledige test van de BMC Teammachine SLR 01 One binnenkort in het septembernummer van cycling.be magazine. Abonneer je HIER en mis geen enkel nummer meer!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het julinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en daarin kunnen we eindelijk concreet vooruitblikken op koers! Dat doen we met Tiesj Benoot, Primoz Roglic, Tim Declercq, vader Wim en zoon Mauri Vansevenant, en Andy Schleck. Om te weten hoe renners de coronaperiode zijn doorgekomen, spraken we trainers van Lotto Soudal en Deceuninck - Quick-Step, en wie zelf iets geks wil doen, krijgt tips van Paul Van Den Bosch over ultracycling. Verder: 10 formidabele fietsroutes in België, een fietstest van de nieuwe Cannondale Scalpel, de beste upgrades voor je racefiets, fietsen in Overijssel, alles over 'intermittent fasting', waarom ook je kind een topfiets verdient en hoe je hem of haar kan leren fietsen, en veel meer!