De korte, brede zadels naar het voorbeeld van de Specialized Power hadden ons van bij het begin van hun kwaliteiten weten te overtuigen, en van dat type hebben we er direct vier getest. Fizik springt uit de band met een futuristisch uitziend Adaptive-zadel, maar kan dat ook alle dure beloftes inlossen?

Wie fietst, wil dat in alle comfort doen en dat vergt vaak wat zoekwerk. De fietsindustrie heeft goed begrepen dat er wel iets te verdienen valt met zadels die beloven dat je van elke vorm van pijn verlost wordt, dus staat de technologie - en de marketingmolen - niet stil. 

Vier van de vijf geteste zadels zijn kort (zo'n 24 à 25 cm) en hebben een brede neus. Wil je zo'n modern zadel uitproberen, hou er dan rekening mee dat de afstand tussen de punt van het zadel en het stuur moet worden aangepast aan de kortere lengte van het zadel. Een zadel met gegolfd profiel is minder gemakkelijk horizontaal te zetten dan een gewoon plat zadel. Meet daarom met de waterpas op het vlakke deel van het zadel. En denk er aan dat het zadel niet altijd de schuldige is van jouw zadelpijn: een correcte fietspositie is het enige goede startpunt. Zelfs met het duurste zadel kan je een slechte positie niet comfortabel maken. Schuif je altijd naar de tip van het zadel, dan is de afstand met het stuur waarschijnlijk te groot. Ook het soort kniepijn dat je ontwikkelt, kan een indicatie zijn of je zadel te hoog of te laag staat. Maar aan de andere kant kan het juiste zadel wel net dat ene ontbrekende stukje in jouw fietspuzzel zijn. Daarom stelden we opnieuw ons zitvlak ter beschikking van de wetenschap.

Null

FIZIK ANTARES VERSUS EVO 00 ADAPTIVE (EUR 390)
Specialized was eerst met de aankondiging van het Mirror-zadel dat gebruikmaakt van de 3D-printtechniek van het Californische bedrijf Carbon, maar het was fizik dat als eerste met een afgewerkt product op de markt kwam. In tegenstelling tot bij het Specialized-zadel (daarvan lees je de test in het julinummer van cycling.be magazine, nu in de winkel!), is het enkel het zadeldek dat 3D-geprint is. De carbon basis is grotendeels overgenomen van de gewone Antares. Dat betekent dus dat je een lang en plat zadel krijgt. Het is verkrijgbaar in twee maten (139 en 146 mm breed, telkens 274 mm lang), waarvan wij het breedste hebben getest. Dat weegt amper 158 gram, maar je moet wel een stevig bedrag neertellen voor al die technologie.
Als je voelt aan de honinggraatstructuur van het dek, merk je snel de verschillende zachtheden. Die naadloze integratie van de verschillende hardheden werd bereikt dankzij het 3D-printproces via de Digitale LichtSynthese-technologie (DLS), dat via de digitale projectie van ultraviolet licht door een zuurstofdoorlatende lens de programmeerbare vloeibare hars in heel consistente producten kan omzetten. Wat overblijft, is een gatenkaas die ervoor zal zorgen dat je veel bekijks zal krijgen wanneer je jouw kont van het zadel licht. Het viel wel op dat het ondanks zijn eigenheid toch gemakkelijk te reinigen was en dat de dempingseigenschappen niet veranderden na een aantal ritten.
Vlei je jezelf neer op het zadel, dan voel je de roosterstructuur zelfs door een dikker zeem heen. Dat hindert niet meteen. Je merkt snel dat op de plekken waar je zitbotjes moeten komen, de structuur wat harder is, terwijl het aan de achter- en zijkant daarvan veel zachter is. Op de een of andere manier voelden we die overgang iets te fel en bovendien merkten we bij het rijden over slecht wegdek dat de wrijving van de broek over het 'antislipachtige' materiaal zorgde voor wrijving. Die combinatie stilde onze liefde voor het unieke zadel redelijk snel. Daarbij moeten we wel uitdrukkelijk opmerken dat de vorm van de Antares - net zoals die van het Arione-model - nooit een van onze favorieten is geweest. Komt jouw zitvlak wel goed overeen met een gewone Antares, dan is de kans groot dat jij wel perfect overweg kan met deze Adaptive-uitvoering. Het Versus-kanaal dat de weke delen moet ontzien, deed wel zijn werk naar behoren. We zijn dan ook erg benieuwd naar de nieuwe modellen die er ongetwijfeld zitten aan te komen. Bovendien zou het later ook mogelijk worden dat fizik en Carbon na een zadeldruktest een op maat gemaakt zadel voor jou fabriceren. Al begin je dan waarschijnlijk best nu al te sparen ...

Null

PRO STEALTH SUPERLIGHT CARBON (EUR 289)
PRO was er vroeg bij met de Stealth. Als een van de eerste merken met een kort en breed zadel, heeft het die modellijn intussen al serieus uitgebreid. Zo testten we onlangs nog de Offroad-versie van de Stealth. Deze Superlight gooit het over een andere boeg en die koersverandering stuwt deze uitvoering naar de top van onze zadelrangschikking. De Stealth Superlight Carbon is namelijk niet alleen licht (145 gram), maar heeft ook een nieuwe, compactere padding, die iets beter zijn werkt lijkt te doen dan bij de originele Stealth. Daardoor drukken onze zitbeentjes niet meer door het schuim van het zadeldek, wat kan zorgen voor een drukpunt. Wij zitten dan ook een hele rit lang vast op hetzelfde plekje op het zadel. Ben jij eerder iemand die gedurende je tocht vaak verschuift, dan is de kans groot dat je minder gevoelig bent aan deze eigenschap van een zadel.
De brede zadeltip bleef bewaard, waardoor je bij een zware inspanning, die je doet opschuiven naar de neus van het zadel, toch voldoende ondersteuning blijft krijgen. De uitsparing in het midden is perfect om de gevoelige delen niet te belasten. Bovendien is dit deel van het zadel extra verstevigd met ribben, waardoor het niet gaat doorzakken. Wij namen overigens het breedste van de twee opties (142 of 155 mm).
Deze Superlight is inderdaad een duurdere versie van de Stealth, maar hij doet meer dan enkel wat gewicht verliezen. De zadelrails en de basis zijn nu in één deel met de hand gemaakt, waardoor de overgang er heel knap uitziet. Maar nog belangrijker: dankzij de voor ons betere padding schroeft hij het comfortniveau omhoog. Zo kunnen we nog langer genieten van de uitstekende ondersteuning van de Stealth.

Null

BONTRAGER AEOLUS PRO (EUR 199,99)
Het duurde even voor Bontrager zo'n modern, kort zadel toevoegde aan het uitgebreide gamma, maar het resultaat mag er zijn. De Aeolus ziet er stijlvol uit, met het geperforeerde zadeldek en een minimum aan logo's. Ook de uitsparing over bijna de volledige lengte springt in het oog. Desondanks zit het goed met de stevigheid van het geheel, want de verbinding aan de achterkant is stevig genoeg. Toch laat dit ontwerp voldoende beweging toe om extra comfort te creëren.
We voelden ons direct thuis op de Aeolus, dankzij zijn vorm die een mix lijkt tussen een aantal van de beste modellen in de reeks van korte, brede zadels. Achteraan loopt het zadel iets geprononceerder omhoog dan bijvoorbeeld de PRO Stealth, waardoor we stevig in eenzelfde positie konden blijven zitten. Van wrijving of vervelende drukplekken hadden we geen last bij de 155 millimeter brede uitvoering (er is ook eentje van 145 mm). Het gewicht van 173 gram is evenmin beschamend. Net zoals de PRO Stealth is de Aeolus van schroefopeningen voorzien om accessoires zoals een zadeltasje, gereedschap of achterlicht te monteren. Wil je geen carbon zadelrails of zoek je een zadel in een iets lagere prijscategorie, dan zijn er nog de Aeolus Elite (EUR 99,99) en Comp (EUR 49,99). Dit model van Bontrager is in elk geval een foutloze binnenkomer in deze klasse van zadels.

Null

SYNCROS BELCARRA V2.0 (EUR 59,90)
Terwijl een aantal andere merken voor hun goedkopere modellen opteren voor zachter en dikker schuim, houdt Syncros de padding stevig. De Belcarra is dan ook een model dat zich richt naar de snelle renner die een agressievere houding aanneemt op de fiets. Terwijl de V1.0 carbon rails heeft en maar 160 gram weegt, heeft deze V2.0 ronde, stalen rails en legt hij 230 gram in de weegschaal. In tegenstelling tot veel concurrenten biedt Syncros de Belcarra maar in één breedte aan: 140 millimeter. We zitten net iets beter op bredere modellen, maar op de Belcarra lukte het nog net om lange ritten in alle comfort af te leggen. Mocht er een uitvoering met een centimetertje extra op de markt komen, dan zouden we toch daarvoor opteren. De achterkant van het zadel maakt geen grote opwipper - het is dus een relatief vlak model - en de neus is goed breed. Dat maakt er ook een prima mountainbikezadel van. Zowel op de racefiets als de crosscountry-MTB konden we het uitstekend vinden met deze budgetvriendelijke topper.

Null

FABRIC LINE-S PRO FLAT (EUR 179,90)
Net als Bontrager heeft Fabric een tijd lang de boot afgehouden, maar komt het nu toch met een kort, breed zadel op de markt. In de plaats van een opening zien we een kanaal in het midden van het zadel om elke vorm van druk op de gevoelige delen te vermijden. Dat doet even goed zijn werk. Die uitsparing lijkt achteraan wel heel breed te worden, maar daar merk je niets van eens je op het zadel zit. Zoals bij de meeste merken kan je kiezen uit twee breedtes: 142 of 155 millimeter. Opnieuw kozen we de breedste optie en die werkte zoals verwacht het beste bij ons. We voelden een wat zachtere padding, maar tijdens onze tests kregen we - tegen onze verwachtingen in - geen last van een doof gevoel rond onze zitbotjes of drukpunten. Volgens Fabric zelf zou dat komen door de constructiemethode, waarbij de waterdichte bedekking uit microvezel rechtstreeks op de flexibele basis is vastgemaakt, waardoor er wel kan worden gebruikgemaakt van een zachter schuim.
De vorm van het zadel is weer net iets anders dan bij de andere testmodellen. Zo is het van bovenaf gezien meer gerond en is de tip wat smaller dan bij de Stealth. In zijaanzicht merk je dat het zadel wat doorhangt in het midden. Dat moet waarschijnlijk vermijden dat je te ver naar voren afglijdt bij de zwaarste inspanningen, terwijl je ook aan de achterkant voldoende ondersteuning in je fietspositie krijgt. Wij bleven opnieuw goed op onze plek vastgepind, zoals we het graag hebben.
Deze topuitvoering van de nieuwe Line-S-lijn is het meest betaalbare model met carbon rails uit onze test, maar ook het zwaarste - al valt dat met 188 gram nog erg goed mee.

Dit artikel verscheen origineel in cycling.be magazine. Abonneer je HIER, mis geen enkel artikel meer EN krijg er een gratis fietscadeau bovenop!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het julinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en daarin kunnen we eindelijk concreet vooruitblikken op koers! Dat doen we met Tiesj Benoot, Primoz Roglic, Tim Declercq, vader Wim en zoon Mauri Vansevenant, en Andy Schleck. Om te weten hoe renners de coronaperiode zijn doorgekomen, spraken we trainers van Lotto Soudal en Deceuninck - Quick-Step, en wie zelf iets geks wil doen, krijgt tips van Paul Van Den Bosch over ultracycling. Verder: 10 formidabele fietsroutes in België, een fietstest van de nieuwe Cannondale Scalpel, de beste upgrades voor je racefiets, fietsen in Overijssel, alles over 'intermittent fasting', waarom ook je kind een topfiets verdient en hoe je hem of haar kan leren fietsen, en veel meer!