Silca verbetert de Sicuro Titanium Bidonhouder en maakt ze nu nog makkelijker te gebruiken. Na twee uitverkochte ladingen in de VS, is de Super Secret Chain Lube, een smeermiddel op basis van was, nu ook verkrijgbaar in Europa.

Het gebruik van titanium zorgt voor stevigheid en flexibiliteit bij de Silca Sicuro-bidonhouder en het nieuwe design maakt dat hij beter past op verschillende frames. Ook kun je hem naar eigen wens laser graveren en anodiseren. Bij de tweede generatie bidonhouders is het montageplaatje van de houder opnieuw ontworpen. Naast dat deze verbetering mooier is, heeft deze ook een specifiek doel: Hij zorgt namelijk voor een betere positionering en meer opties om hem naar wens op het frame te monteren. De extra lange oogjes van 7 mm maken het mogelijk de houder tot wel 5 mm hoger of lager te plaatsen. Vergeleken met het vorige model past deze bidonhouder zowel op kleinere fietsframes als op full-suspension frames.

Elke Sicuro Ti-bidonhouder wordt met de hand gemaakt op het Silca-hoofdkantoor in Indianapolis, Indiana. Silca maakt de bidonhouders met een aangepast productieproces en een ultramoderne laserlasmachine, volgens Silca de eerste in zijn soort in de fietsindustrie.

Gedurende hun zoektocht naar de ultieme bidonhouder raakten zij gefascineerd door de duurzaamheid, vormgeving en de buisvormige constructie van titanium. Het huidige ontwerp zorgt voor extra stevigheid en zekerheid op slechte wegen. Hierdoor werkt de houder ook beter als hij op de onderbuis zit. Het klassieke ontwerp doet het misschien niet vermoeden, maar volgens Silca zijn het materiaal en de fabricagemethoden hun tijd ver vooruit.

De houder is gemaakt van naadloze 3 tot 2,5 mm titanium buizen, weegt 30 gram en wordt 25 jaar lang gedekt door de Silca Shield-garantie. Goedkoop is hij wel niet, want het kleinood kost 75 euro.

'GEHEIME' SMEERFORMULE

Op 21 april heeft Silca via hun eigen website een zachte lancering gedaan van de Super Secret Chain lube. Binnen enkele minuten was alles uitverkocht. Een week later lanceerden ze een tweede lading die ook weer binnen een uur uitverkocht was. Nu is de derde batch ook verkrijgbaar in de Benelux. Een flesje van 120 ml kost 40 euro.

Het smeermiddel zou moeten zorgen voor een stille ketting met minimale wrijving, die je normaal zou verwachten van een ketting die in gesmolten was gedompeld is, maar met het gemak van een druppelsgewijze aanbrenging. Dit zou alle voordelen van een wassmeermiddel geven, zonder al het gedoe. Super Secret Chain lube maakt ook gebruik van 's werelds meest smeerbare toevoeging, namelijk Tungsten DiSulfide.

Het verhaal gaat als volgt: "Silca is meer dan een jaar geleden begonnen aan de Super Secret Chain lube met als doel de beste Hot Melt wax ooit te creëren. Josh Poertner van Silca adviseert al jaren Hot Melt Wax en helpt profrenners en triatleten met het smeren van hun kettingen. Ook wilde hij deze smeermiddelformule op de markt brengen voor klanten die het gebruik van hot melt wax teveel werk vinden. Het project nam echter een fascinerende wending toen Josh werd voorgesteld aan IndyCar-monteurs. Zij hadden een techniek ontwikkeld waar micro-waxpoeder in vloeistof wordt opgelost, snel droogt en een egale laag vormt die niet te onderscheiden is van de oude methode. De combinatie van luchtdrogende vloeibare was en Tungsten Disulfide bleek in staat bestaande hotmeltwassen te verslaan in wrijvingstests, terwijl ze veel sneller en eenvoudiger aan te brengen is. Deze formule heeft dus bewezen dat deze wax sneller en eenvoudiger aangebracht kan worden, daarnaast is ze zeer milieuvriendelijk dankzij vier verschillende soorten was, nano-plaatjes van WS2 (Tungsten Disulfide) en milde alcohol om alles in op te lossen. Dezelfde alcohol wordt ook gebruikt in de Silca Gear Wipes en die zijn daardoor het perfecte product om kettingen met Secret Chain Lube te reinigen."

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het julinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en daarin kunnen we eindelijk concreet vooruitblikken op koers! Dat doen we met Tiesj Benoot, Primoz Roglic, Tim Declercq, vader Wim en zoon Mauri Vansevenant, en Andy Schleck. Om te weten hoe renners de coronaperiode zijn doorgekomen, spraken we trainers van Lotto Soudal en Deceuninck - Quick-Step, en wie zelf iets geks wil doen, krijgt tips van Paul Van Den Bosch over ultracycling. Verder: 10 formidabele fietsroutes in België, een fietstest van de nieuwe Cannondale Scalpel, de beste upgrades voor je racefiets, fietsen in Overijssel, alles over 'intermittent fasting', waarom ook je kind een topfiets verdient en hoe je hem of haar kan leren fietsen, en veel meer!