Het houdt maar niet op met de nieuwigheden bij Specialized en deze keer is het niet de minste die aan een update toe is: de Epic kreeg een vernieuwde Brain, een hypermoderne geometrie en een capabel Evo-broertje voor wie meer veerweg wil.

Na de Cannondale Scalpel vorige maand is het nu de beurt aan een andere crosscountry-grootheid om met een nieuwe versie op de proppen te komen. Als je het complete plaatje bekijkt, lijkt de Specialized Epic niet compleet anders dan zijn voorganger, maar wel op elk vlak verfijnd. We waren al fan van de Brain op de vorige Epic-generatie en op de nieuwe Epic XC is die nu helemaal geïntegreerd in de achterdriehoek. 

Null

Wie zich volledig wil focussen op het rijplezier en niet wil nadenken over het aan- of uitzetten van de lockout van de vering, is een geschikte kandidaat voor een Brain-systeem. Door de inertieklep in de Brain detecteert die een impact van het terrein en schakelt hij de vering in. Hij herkent ook de invloed van de fietser, zodat die geen invloed heeft op de werking. Wil je er een raket van maken, dan kies je voor de 'Firm'-instelling, maar er zijn ook vier zachtere standen. Het vernieuwde systeem is niet alleen mooier geïntegreerd (deels in de liggende achtervork en aan de buitenkant mooi rond de achterpat), het is ook betrouwbaarder en duurzamer gemaakt, zodat de onderhoudsbeurten niet te snel opeen moeten volgen. Je krijgt bij aankoop trouwens twee jaar onderhoud op je Brain erbij. De nieuwe positie van de Brain geeft de remklauw plaats binnen de achterdriehoek, wat de stijfheid dan weer ten goede komt.

Ook de voorvork heeft een Brain, zodat je na de originele instelling van de sag en rebound enkel nog aan fietsen moet denken. De S-Works-versie heeft een compleet FACT 12M carbon frame (1869 gram) en een carbon ophanging voor de demper. In combinatie met de gloednieuwe Roval Control SL-wielen (een goede 1200 gram en breder en duurzamer gemaakt), Sram XX1 Eagle AXS en RockShox SID SL Ultimate kom je aan een gewicht van 9,5 kilo en een prijs van 11.599 euro. Uiteraard zijn er ook betaalbaardere versies met FACT 11M carbon frame.

De vering en het gewicht zijn niet de enige aandachtstrekkers, want ook de geometrie werd onder handen genomen. De nieuwe Epic heeft een nog vlakkere balhoofdhoek van 67,5 graden (een graad vlakker dan de vorige), een vorksprong van 44 mm (+ 2 mm), steilere zitbuishoek (voor beter klimgedrag), een lager bracket, langere reach (in combinatie met nog kortere stuurpen), en kortere achtertrein (433 mm). Met dergelijke cijfers strijdt de Epic helemaal vooraan mee qua moderne geometrie.

Null

De Epic Evo heeft hetzelfde lichte basisframe, maar een andere achterdriehoek zonder Brain, een telescopische zadelpen, en meer veerweg (110 mm achter, 120 mm voor). Met de 'flip chip' kan je de balhoofdhoek met een halve graad aanpassen en de hoogte van het bracket veranderen. Wie een zeer lichte en vinnige trailbike zoekt, heeft met de Evo dus een serieuze klant.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het julinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en daarin kunnen we eindelijk concreet vooruitblikken op koers! Dat doen we met Tiesj Benoot, Primoz Roglic, Tim Declercq, vader Wim en zoon Mauri Vansevenant, en Andy Schleck. Om te weten hoe renners de coronaperiode zijn doorgekomen, spraken we trainers van Lotto Soudal en Deceuninck - Quick-Step, en wie zelf iets geks wil doen, krijgt tips van Paul Van Den Bosch over ultracycling. Verder: 10 formidabele fietsroutes in België, een fietstest van de nieuwe Cannondale Scalpel, de beste upgrades voor je racefiets, fietsen in Overijssel, alles over 'intermittent fasting', waarom ook je kind een topfiets verdient en hoe je hem of haar kan leren fietsen, en veel meer!