Modellen zoals de Specialized Allez Sprint bliezen het miskende aluminium nieuw leven in. Het speciale lasproces en het snelle uiterlijk maakten van de Sprint een vlot verkocht model en intussen kwam er ook een Disc-uitvoering. Uitgerust met een setje modieuze carbonvelgen arriveerde deze Specialized aan onze deur.

Specialized positioneert de Allez Sprint niet als instapmodel - daarvoor dient de uitstekende 'gewone' Allez - maar als een snelle en stijve koersfiets met ambitie. Enkele jaren terug konden we in Californië het prototype van de Sprint met velgremmen testen en ook toen al waren we verbaasd over hoe vinnig hij reageerde. Onze hoop was dan ook groot dat al het goede van het origineel bewaard zou blijven in de schijfremversie.

EEN NAAD MET EEN NAAM

Het specifieke aan dit frame is de D'Aluisio Smartweld-technologie. Bekijk je het van naderbij, dan zie je dat de lasnaden niet op de traditionele plek liggen. Het balhoofd en het bracketgedeelte zijn namelijk vooraf gevormd, waardoor de lasnaden wat verder in het frame liggen en niet op plekken waarop sowieso de meeste krachten vrijkomen. Bovendien heb je dankzij de rechte naden minder lasmateriaal nodig, want de buizen moeten niet uitgehold worden om rond de balhoofdbuis en het bracket te passen, waardoor je vermijdt dat de lasnaad heel die weg mee moet afleggen.

Het totaalgewicht van deze Comp-uitvoering is niet slecht voor een schijfremfiets met een middenklassemontage - met uitzondering van de wielen, uiteraard. En ook die beloofde stijfheid vind je vanaf de eerste pedaalslag terug. De Allez Sprint zet nog altijd aan zoals we het ons herinneren: met de gretigheid van een kleuter die wordt losgelaten om paaseieren te rapen. De schijfremmen hebben hem duidelijk niet slomer gemaakt. Integendeel, de steekassen zorgen voor een nog betere verbinding in het geheel.

Ook de geometrie is erop voorzien om het gaspedaal meteen diep in te drukken. Zit je graag mooi rechtop, dan is de Sprint niet echt iets voor jou, maar leg je je graag plat om loeihard op de pedalen te rammen, dan zit je gebeiteld. Door onze relatief lange benen hebben we een hoge zadelpositie en dat zorgt hier voor een stevige drop ten opzichte van het stuur, waardoor we toch een paar spacers nodig hadden. Het zag er gelukkig niet potsierlijk uit, maar de 'slammed'-positie van de stuurpen is voor ons een utopie. Dat kon de pret niet drukken, want we vonden toch een comfortabele houding op de fiets. Het uitmuntende Power-zadel is natuurlijk altijd een goede basis voor een pijnvrije rit.

Dat brengt ons naadloos bij het hoofdstuk 'comfort'. Nee, het is geen Specialized Roubaix, maar het is ook geen fiets die je genadeloos door elkaar rammelt. Je zit natuurlijk met een massieve zadelpen, die trouwens uit een van de vorige generaties van de Venge komt en gelukkig geen last heeft van de 'zakkende ziekte' die typisch is voor veel aero zadelpennen, en met een frame met aerodynamisch gevormde buizen, waardoor je automatisch wat toegevingen op comfortvlak moet doen, maar we hadden de klappen over bulten en putten toch nog harder verwacht. Bovendien biedt het frame ruimte om dikkere banden te monteren dan de goede Turbo Pro's van 26 millimeter. Wil je van deze Sprint een langeafstandsmachine maken, dan kan je er gerust 28 of misschien zelfs 30 millimeter dik rubber in plaatsen om de schokken beter te absorberen.

10 OP 10 VOOR 105

We zijn altijd blij als we met de Shimano 105-schijfremgroep kunnen rondtoeren. Hij schakelt enorm soepel en remt even goed als de duurdere broers uit Japan. Als je zoekt naar mogelijke upgrades, dan moet je eigenlijk niet omkijken naar de versnellingen en remmen. De originele wielen, met DT R470-velgen en standaard naven, zijn dan een betere kandidaat. Specialized loste dat voor ons op door er luxueuze Roval C38's - een extra kost van 1.199 euro - in te droppen. Die kenden we al van een eerdere test en ze ontgoochelden opnieuw niet. Bovendien zijn ze geschikt om vlot tubelessbanden op te monteren dankzij de carbon velgen met een interne breedte van 21 millimeter. Ze wegen een mooie 1560 gram en zijn uitgerust met betrouwbare DT Swiss 350-naven.

Het Praxis Zayante-crankstel profiteert van de maximale 30 millimeter breedte van het OSBB-bracket om meer dan voldoende stijfheid te creëren voor straffe sprints. Verder zien we vooral eigen Specialized-onderdelen waaraan niets slechts op te merken valt. Op de afmontage zou je wel wat gewicht kunnen verliezen als je de Allez Sprint even snel omhoog wil laten vliegen als dat hij dat doet bij de spurtjes tegen je trainingspartner. Maar dan kan je even goed een aparte frameset in een van de opvallende kleurstellingen kiezen om op te bouwen met de onderdelen van jouw keuze. Wij kunnen in elk geval wel even wegdromen al denkend aan ons ultieme Allez Sprint-bouwproject ...

CONCLUSIE

Null

De Allez Sprint Disc is duidelijk geen tweederangsmodel bij Specialized. Dat merk je bijvoorbeeld aan de voorvork, die rechtstreeks uit de Tarmac SL6 komt, maar ook aan de bouwkwaliteit en het unieke karakter van het frame. Een strakker rijdende en sturende fiets ga je niet snel vinden, maar door de bandruimte in deze Disc-uitvoering zijn er toch nog voldoende mogelijkheden om extra comfort in te bouwen voor langere, veeleisende ritten. De recente hype rond licht aluminium en meer specifiek rond deze Sprint is zonder meer terecht.

SPECIFICATIES

Frame: Specialized E5 Premium Aluminum Disc frame w/ D'Aluisio Smartweld Sprint Technology
Vork: Tarmac SL6 FACT full carbon
Groep: Shimano 105 R7000 Disc
Cranks: Praxis Zayante BB30 52/36t
Wielen: DT R470 Disc (optioneel: Roval C38 Disc)
Banden: Specialized Turbo Pro 26 mm
Stuur: Specialized Shallow Drop alu
Stuurpen: Specialized 3D-forged alu
Zadel: Specialized Power Sport
Zadelpen: Venge FACT carbon
Maten: 49, 52, 54, 56, 58, 61 cm
Gewicht: 8,4 kg (excl. pedalen)
Prijs: 2.299 euro (met standaard wielen)

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het julinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en daarin kunnen we eindelijk concreet vooruitblikken op koers! Dat doen we met Tiesj Benoot, Primoz Roglic, Tim Declercq, vader Wim en zoon Mauri Vansevenant, en Andy Schleck. Om te weten hoe renners de coronaperiode zijn doorgekomen, spraken we trainers van Lotto Soudal en Deceuninck - Quick-Step, en wie zelf iets geks wil doen, krijgt tips van Paul Van Den Bosch over ultracycling. Verder: 10 formidabele fietsroutes in België, een fietstest van de nieuwe Cannondale Scalpel, de beste upgrades voor je racefiets, fietsen in Overijssel, alles over 'intermittent fasting', waarom ook je kind een topfiets verdient en hoe je hem of haar kan leren fietsen, en veel meer!