Trek heeft zijn klimfiets compleet vernieuwd. De Emonda ziet er echt aero uit, maar door het gebruik van de nieuwe OCLV 800 Carbon-samenstelling blijft het aeroframe voor schijfremmen onder de 700 gram. Er horen ook een Aeolus-stuur en -wielset bij.

De Émonda bestaat al uit twee generaties lichtgewichtfietsen, maar verbeteringen zijn altijd mogelijk, zo vonden ze bij Trek. Bij het bestaande model hadden de renners van Trek-Segafredo enkele opmerkingen, met name over de aerodynamica met de buitenom lopende kabels. Ze wilden de rijeigenschappen, het vinnige gevoel en het UCI-minimumgewicht van 6,8 kg in elke framemaat behouden. Er zijn altijd momenten in een wedstrijd waar je het gewicht van een fiets voelt, maar aerodynamica heeft natuurlijk ook enorme voordelen. Een combinatie daarvan is perfect. Met name de vrouwen uit het team zijn vaak wat kleiner en lichter en gebruiken voornamelijk de Émonda. Zij keken dus extra hard uit naar de komst van de nieuwe fiets.

AERODYNAMISCH KLIMMEN

De ingenieurs namen een bekende klim, de Alpe d'Huez, als maatstaf om de fiets sneller te maken. Daarvoor moest de fiets aerodynamischer worden. De nieuwe optimalisatiesoftware verbindt aero- met gewichtswaarden, om het beste compromis te vinden. Aerodynamisch gezien is de fiets ontworpen voor klimomstandigheden, dus doet hij zijn 'versnellende' werk ook bij tragere omstandigheden. Daarom worden 'gewone' renners ook sneller met deze fiets, want zij halen die gewone snelheden ook vaak op het vlakke.

Null

Het verschil is heel duidelijk bij de onderbuis. Bij de vorige Émonda was die rond, bij de nieuwe is die afgerond vooraan en afgeplat achteraan. De fiets onderging drie tests in de windtunnel, bij het eerste prototype, de bijna definitieve vorm en de afgewerkte fiets zoals die zal worden geproduceerd. Je spaart er ongeveer 18 watt bij, en wint er zo'n 18 seconden op de Alpe d'Huez mee ten opzichte van de vorige versie. Let wel: de Madone blijft veel meer aero, de nieuwe Émonda zit op de 'aerocurve' in het midden tussen de oude Émonda en de Madone.

Jordan Roessingh, Director of Road bij Trek, legt uit wat OCLV 800 inhoudt: "Aerodynamische aanpassingen maken de buisvorm vaak minder efficiënt, wat betekent dat we de materialen moesten aanpassen. We wilden een fiets die responsief was, maar toch ook enorm licht. Als een materiaal stijver is, absorbeert het energie niet goed, enzovoort. OCLV 800 is bovendien 30% sterker. We spaarden daardoor zo'n 60 gram ten opzichte van OCLV 700. Dit is een eigen, duur en performant materiaal. Trek is de eerste fabrikant die er gebruik van kan maken. We gebruiken de input van de profrenners op verschillende momenten. Ze testten de fiets in dezelfde omstandigheden, maar met frames met verschillende carbonlaminaten. Ze kiezen dan de meest uitgebalanceerde."

HOU HET SIMPEL

Null

De Aeolus BarStem-combinatie is een ergonomisch verbeterde versie van de Kammtail-vorm, die op zichzelf een te scherpe, platte achterkant heeft, maar hij is ook praktisch: "Meer kabels in een cockpit vragen meer werk. Daarom zitten de kabels eigenlijk aan de buitenkant. Als je iets verandert, moet je dus niet beginnen remleidingen te ontluchten."

Ook elders kozen ze voor eenvoud: "Pressfit-brackets zijn stijf maar niet zo handig. BB90 was niet compatibel met 30 mm-assen, maar het zorgde wel voor een heel breed en dus stijf bracket. T47 bewaart die breedte en dus dat responsieve rijgedrag, maar is gemakkelijker om aan te werken en beter compatibel met 30 mm."

Net zoals bij de Madone zien we de H1.5-geometrie: "H1.5 is de nieuwe geometrie, het best uitgebalanceerd met een dynamische pasvorm. Het werkt voor iedereen die een agressieve pasvorm zoekt, zowel man als vrouw. Ook de Émonda is genderneutraal, maar de kleinere maten komen bv. met een ander zadel."

PASSENDE WIELEN

Bij de nieuwe fiets horen ook nieuwe wielen: "Aeolus is lichter en sneller dan de XXX. De Aeolus Pro heeft iets betaalbaardere DT Swiss-naven, maar dezelfde snelle velgvorm. De Aeolus Elite gebruikt de bestaande 35 en 50 mm hoge velgen. Je krijgt er levenslange garantie en twee jaar crashvervanging op."

Null

"Er zijn drie nieuwe Icon-kleurschema's. Gold Leaf is het meest opvallende, want men gebruikt echt goud op een zwart marmerkleur. Project One laat je echt de fiets op jouw maat en naar jouw smaak maken. Er zijn 49 kleuren beschikbaar en je kan je favoriete onderdelengroep kiezen. Met Project One Ultimate krijg je zelf tijd met de Trek-ontwerpers en is alles mogelijk, zowel qua kleur als qua onderdelen die normaal niet bij Trek verkrijgbaar zijn."

Null

"De betaalbaardere Émonda SL lijkt exact op de SLR, heeft dezelfde framevormen, maar gebruikt ander carbon, waardoor hij hetzelfde rijdt maar iets zwaarder is. Hij komt ook met het traditionele stuur en stuurpen. De SL5 heeft 105, SL6 (zie foto hierboven) Ultegra en alu wielen, SL6 Pro Ultegra en carbon Elite-wielen, enz. Het SL-frame uit OCLV 500 weegt 1100 gram, waardoor het voordeel van OCLV 800 nog duidelijker wordt."

Qua bandruimte is er plaats voor een 28 mm met heel wat veiligheidsmarge, zoals we gewoon zijn van Trek. Er is geen velgremversie. 

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het julinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en daarin kunnen we eindelijk concreet vooruitblikken op koers! Dat doen we met Tiesj Benoot, Primoz Roglic, Tim Declercq, vader Wim en zoon Mauri Vansevenant, en Andy Schleck. Om te weten hoe renners de coronaperiode zijn doorgekomen, spraken we trainers van Lotto Soudal en Deceuninck - Quick-Step, en wie zelf iets geks wil doen, krijgt tips van Paul Van Den Bosch over ultracycling. Verder: 10 formidabele fietsroutes in België, een fietstest van de nieuwe Cannondale Scalpel, de beste upgrades voor je racefiets, fietsen in Overijssel, alles over 'intermittent fasting', waarom ook je kind een topfiets verdient en hoe je hem of haar kan leren fietsen, en veel meer!