Een goed paar raceschoenen zet je energie efficiënt over op de pedalen. Niet alleen de knalharde carbon zool zorgt daarvoor, ook het comfort en de ondersteuning moeten op punt staan. Aan de hand van deze high-tech pantoffels leggen we je haarfijn uit waarop je moet letten als je in de winkel staat.

SHIMANO RC5 (139,99 euro)
De op één na goedkoopste schoen uit de test moet qua design niet onderdoen voor de duurdere modellen. De RC5 (of RC500, zoals hij ook wordt genoemd) vertoont uiterlijk veel gelijkenissen met Shimano's topmodel, de S-Phyre. De Boa-sluiting doet ook hier zijn intrede en werkt uitstekend om snelle aanpassingen te doen. Bovendien is de schoen relatief licht en ventileert hij goed. We kregen zelfs koude voeten bij een frisse, winderige rit zonder overschoenen. Voor de stijfheid doet Shimano hier beroep op met carbon versterkt nylon. Dat is meer dan voldoende voor de meeste mensen, maar biedt vanzelfsprekend een iets minder directe krachtoverbrenging in vergelijking met een moderne, full-carbon zool. Onderaan vind je wel handige streepjes om de plaatjes accuraat te positioneren. De pasvorm is aan de smalle kant, zeker als je instapt, maar het materiaal zet zich wel naar je voet als je hem langer aan hebt. Mensen met een hoge wreef kunnen last ondervinden van de tong, want die zit aan de schoen vast, waardoor hij bij het aantrekken van de schoen kan verplaatsen. Prijs-kwaliteit een topper.
bike.shimano.com 

SPECIALIZED S-WORKS 7 (EUR 379,90)

Null

Lang moet je niet zoeken naar de populairste schoen in het profpeloton. Net als de vorige versies zie je de S-Works 7 niet alleen bij de gesponsorde atleten, maar ook bij mannen die normaal met een ander merk zouden moeten rijden. Stijfheid was bij versie 6 al geen heikel punt, maar bij deze 7 krijg je een nog stijvere en lichtere zool dankzij een uitgekiend ontwerp met meer materiaal op de essentiële plaatsen en minder waar het niet nodig is, een ander materiaal voor de buitenkant - rechtstreeks afkomstig uit de ruimtevaart - en unieke Boa-sluitingen die drukpunten vermijden en die speciaal voor Specialized ontwikkeld zijn. Dat de carbon zool stijver is, kunnen wij met onze krachten niet ervaren (al is hij wel merkbaar efficiënter dan veel andere schoenen), maar het dunne Dyneema Mesh aan de buitenkant voelt wel aangenaam aan en rekt niet uit tijdens het fietsen - ook niet bij regen. Wij opteerden voor de blauwe binnenzool met extra ondersteuning voor de voetboog, en dat houdt onze voeten, die normaal gezien steunzolen nodig hebben, comfortabel tijdens lange ritten. Het extra comfort dat is ingewerkt in het aangrijppunt rond de enkels (bij de S-Works 6 voelde dat soms wat beklemmend aan) is een verbetering, terwijl je blijft genieten van de stevigheid waarmee je voeten vastzitten. Let wel op als je de schoenen wegzet, dat je de tong van de schoen niet dubbelvouwt, want dan gaat die in het vervolg vanzelf dubbel zitten als je de schoenen aantrekt, wat kan leiden tot een drukpunt als je het niet op tijd opmerkt. Van de brede teenruimte zijn we nog altijd fan - een groot verschil met traditionele pasvormen die uitmonden in een punt. De nieuwe, warmrode kleur mag er ook zijn.
www.specialized.com

BONTRAGER BALLISTA KNIT (EUR 299,99)

Null

Bontrager gaat volledig mee in de Knit-trend. Je ziet de 'gebreide' schoenen tegenwoordig overal - de ene al wat geslaagder dan de andere. Deze Ballista Knit is wat ons betreft zeker geen misser, want hij zit goed, voelt comfortabel aan en moet niet onderdoen op het vlak van prestaties. Bontrager laat de dichtheid van het breipatroon variëren en doet dat niet alleen voor de looks, maar ook om een bepaalde zone sterker en minder rekbaar te maken, en een andere net luchtiger en flexibeler. Dat laatste zien we bijvoorbeeld aan de tenen en de bewegingsvrijheid die je erdoor krijgt voelt bevrijdend aan. In warme omstandigheden werken de vele openingen als handige ventilatiezones, maar in de winter wordt het snel koud. Net daarom krijg je er een setje specifieke overschoenen bij. Let wel op als je die voor de eerste keer aantrekt, want wij trokken die meteen veel te hard over de schoen, waardoor de bovenkant wat scheurtjes vertoonde en daardoor niet zo mooi meer rond de kuit aansloot als de tweede overschoen. Die overschoen is specifiek voor de Ballista, want er zit achteraan een gat in om de Boa-sluiting op de hiel door te laten. Wij vreesden dat die ene sluiting de schoen niet mooi egaal zou dichttrekken, maar dat bleek ongegrond. Je kan de schoen er perfect mee afstellen. De carbon zool is stijf, maar niet zo stijf als die van de Sidi of Specialized. De inlegzool had meer ondersteuning mogen bieden. Bij Bontrager nemen we altijd een maatje groter dan normaal en dat bleek hier weer een goede keuze. Deze Ballista Knit ziet er fenomenaal mooi uit, maar zit ook subliem.
www.bontrager.com

MAVIC COSMIC ELITE SL (EUR 190)

Null

Dit lichtgewicht model komt in 3 kleurensets; zwart, wit en oranje.  Het heeft een mooie klassiek ogend design. De schoen is overal voorzien van gaas waardoor de voet perfect geventileerd blijft. De carbon zool zorgt voor de stijfheid om de pedaalslagen zo efficiënt mogelijk te maken. De sluiting is met een velcrostrip aan de voorkant van de schoen en een extra Boa-sluiting.  Drukken en aanspannen voor  vertrek en na de rit één keer omhoogtrekken om de kabel te ontspannen en that's it.  De waterdichtheid schijnt ook prima in orde te zijn. Iets wat wij gelukkig nog niet hebben moeten testen. Tijdens de test loste de aansluiting niet en bleef deze goed strak. Bij het passen leek de schoen wat aan de ruime kant. Zijwaarts is dat natuurlijk goed te corrigeren door strakker aan te spannen, in de lengte is dat enkel deels mogelijk door de velcrostrip strakker aan te spannen. Tijdens het rijden viel het in elk geval minder op. De hiel lijkt trouwens in een soort kuipje te lopen waardoor je er steviger in zit. Door de ideale ventilatie lijkt de schoen een perfecte match te zijn voor ritten in de zomer en in de bergen, maar voor alledaags gebruik zal hij ook niet misstaan. Voor mensen die een carbon zool minder aangenaam vinden qua comfort raden we een dikkere inlegzool aan. Buiten de stijve zool blijft de schoen zelf goed flexibel. Hij beweegt net genoeg mee rond de voet om comfortabel te zijn.  Ook niet onbelangrijk is dat de schoen na een natte rit perfect en snel afwasbaar is. Kortom, een kwaliteits- en stijlvolle schoen die dit kan combineren met (jouw eigen) puike prestaties.
www.mavic.com

SUPLEST ROAD PRO (EUR 359)
De Zwitsers van Suplest maken schoenen met de welbekende precisie die we gewoon zijn vanuit het land van de horloges. Deze Road Pro's zien er gesofisticeerd uit en gedragen zich ook navenant wanneer je ze aantrekt. De tong is eigenlijk een verderzetting van de buitenkant en glijdt mooi onder de binnenkant als je de twee Boa-sluitingen aanhaalt. Waar die sluitingen hun werk doen, heeft Suplest een laagje carbon toegevoegd. Dat ziet er niet alleen mooi uit, het moet er ook voor zorgen dat je geen druk voelt van de kabelsluitingen. De carbon zool is erg stijf, dus krachtmensen zitten hier goed. Bovendien blijven je voeten goed op hun plaats dankzij de antislipstof aan de hiel. Binnenin zien we de inlegzooltjes van Solestar en dat is nog maar eens een teken dat deze Zwitsers jouw comfort bovenaan de agenda zetten, want die zooltjes zorgen voor de nodige stabiliteit en ondersteuning. Hou er rekening mee dat de Suplests iets kleiner uitvallen, waardoor onze dikke teen zich wat benepen voelde. Een maatje groter ware een beter idee geweest. Zoek je een verfijnd afgewerkte schoen met de nodige technische kwaliteiten, dan is de Road Pro geen goedkope, maar wel een goede keuze.
www.suplest.ch

FIZIK VENTO POWERSTRAP R2 AEROWEAVE (EUR 350)
Fizik had al een Knit-schoen met het moderne, gebreide materiaal, maar deze Vento Powerstrap R2 Aeroweave is nog net iets anders. Het materiaal lijkt meer op een netstructuur met in de ene richting een soort plastic draad en in de andere een platte reep uit polymeer. Tijdens het fietsen voel je de wind er dwars door blazen: perfect in de zomer, maar al snel erg fris in de winter. Het ziet er speciaal uit, maar we waren vooral benieuwd naar hoe het zou aanvoelen. Wel, in één woord: subliem. Dit moet een van de weinige schoenen zijn waarin we meteen perfect zaten. Onze smalle voet had perfect voldoende plek, al zullen echt brede poten waarschijnlijk te beperkte speling hebben. De ruimte aan de tenen is niet zo smal als bij de typisch Italiaanse schoentjes, maar ook niet zo ruim als bij de genereuze Specialized. Door het soepele materiaal op die plaats voelden we ons desondanks niet te beklemd. Het viel op dat we de brede sluitingsbanden met velcro steviger mochten vastgespen dan de veelgebruikte Boa-sluitingen, zonder dat we drukpunten kregen. De voorste band zigzagt over de schoen, terwijl de bovenste een simpele lus maakt. Het systeem werkt beter dan we hadden kunnen durven vermoeden. Achteraan wordt de hak redelijk nauw, terwijl binnenin silicone antislippunten zitten. Daardoor bleef onze voet stevig vast zitten. De carbon zool is redelijk stijf, maar niet van het niveau van de Sidi Sixty of S-Works. Vroeger moesten we onze plaatjes bij Fizik-schoenen helemaal op het uiteinde van de bevestigingspunten plaatsen, maar bij deze nieuwe schoen hadden we nog manoeuvreerruimte over. Ook onderin de zool wordt de lucht goed naar binnen en buiten geleid. Onze gewone maat 45 zou, zoals gewoonlijk bij Fizik, iets te klein zijn, dus opteerden we voor een half maatje meer en dat bleek perfect. Zoals je kan verwachten van een luchtige schoen met een stoffen sluitsysteem is hij ook licht.
www.fizik.com

Null

SIDI SIXTY (EUR 369,90)
Al zestig jaar overgiet Sidi de schoenenwereld met wat Italiaanse flair en finesse. Uiteraard vraagt dat om een jubileummodel. Deze Sixty is dan ook met oog voor detail tot stand gekomen. Het begint al bij de enorm stijve carbon zool. Je krijgt er echt geen beweging in, dus bij je ultieme sprint gaat geen watt verloren. Bovendien kan je met een vijsje de verluchtingsopening vooraan open of dicht doen - handig bij winterweer. De microvezel bovenkant ziet er luxueus uit, mede dankzij de retro gaatjes aan de zijkant. De voorste sluiting is geen gewoon klittenband, maar 'veiligheidsvelcro' dat door de tandjes in het midden niet kan verschuiven. De hoofdsluiting is een Tecno 4. Die draaisluiting is van Sidi zelf. Je heft het klepje op en draait de sluiting vaster. Met het knopje vooraan open je de sluiting in één keer. Alleen zorgen dat je de sluiting niet te hard aanspant, want dan voel je hem drukken op de bovenkant van je voet. Ter hoogte van de dikke teen had de schoen net iets breder mogen zijn. We namen al een maat groter, maar zelfs dan voelden we nog dat onze teen heel licht naar binnen werd geduwd. Ook jammer dat de inlegzool zo simpel is en weinig ondersteuning biedt. Wil je toch wat extra steun, hou dan wat extra budget vrij voor een kwalitatieve inlegzool. Aan opvallende kleuren geen gebrek, maar met deze witte versie blink je sowieso uit in klassieke koersstijl.
www.sidi.com

CUBE ROAD C:62 SLT (EUR 269,95)
Cube heeft nog niet de reputatie zoals Trek, Specialized of Scott die hebben met hun accessoirelijn, maar de Duitsers hebben wel degelijk een ruim gamma kleding, helmen, rugzakken en dus ook schoenen. Deze C:62 SLT, een modelnaam die je misschien kent van bij de racefietsen, is het topmodel bij de koersschoenen. Bij zo'n topmodel keren vaak dezelfde kenmerken terug en die zien we ook hier. De carbon zool is stijf, maar niet knalhard, en de twee draaisluitingen zijn dan wel van Atop in plaats van Boa, maar werken ook goed. Je zet ze vast door aan de ene kant te draaien en ze zijn meteen helemaal los als je naar de andere kant toedraait. Dat betekent dat je de schoen niet gewoon een beetje kan losser zetten, maar telkens helemaal opnieuw moet beginnen met aandraaien. De buitenkant ziet er luxueus uit en de achter- en zijkant is deels bedekt met reflecterend materiaal, zodat jouw zwarte schoen toch zichtbaar is in het donker. Instappen gaat heel soepel en alles zit meteen op zijn plaats. Alleen het kabeltje van de bovenste sluiting durft al eens vast te grijpen onder en tussen de tong, maar dat is slechts een detail. De pasvorm is goed met voldoende ruimte, maar ook bij deze schoen zouden we zelf kiezen voor een andere inlegzool. Net zoals bij de Suplest en Bontrager zorgt het antislipmateriaal achteraan aan de binnenkant ervoor dat je hak goed op zijn plaats blijft als je wat steviger kracht zet. Qua maatvoering valt hij normaal uit.
www.cube.eu

PEARL IZUMI ROAD V5 (EUR 129,99)
De minder scherpe bocht die hij qua vorm maakt ter hoogte van de tenen in vergelijking met onze vorige schoenen (waardoor er daar wat meer ruimte is) is mooi meegenomen. Dat vermijdt wrijvingspunten. De naadloze buitenkant heeft een heerlijk glad en egaal oppervlak, waardoor deze Road V5 zelfs een beetje doet denken aan de voetbalschoenen van tegenwoordig. Zijn gebrek aan draaiknoppen en velcro's maakt het karwei om overschoenen aan te trekken ook al een stukje eenvoudiger dan bij sommige andere van z'n soortgenoten, waar dat echt een gevecht kan zijn. Dat voordeel is ergens ook meteen z'n nadeel, want als we echt een stevig spurtje willen trekken, missen we wel nog één extra draaiknop ter hoogte van de middenvoet om hem echt even strak aan te spannen. Dat maakt hem niet tot de ultieme raceschoen, maar voor gewoon lange duurtrainingen of recreatieve fietstochten zouden we hem zeker aanbevelen. Ook de nylon zool met carbon inzetstuk ter hoogte van het schoenplaatje positioneert hem in die regio. Met deze uiterst comfortabele en unieke schoen zit je qua prijs-kwaliteit alvast gebeiteld. De nieuwe Attack Road in dezelfde prijsklasse heeft de Boa-sluiting trouwens op een meer traditionele plaats. Bij Pearl iZUMi nemen we meestal een maatje groter dan normaal.
www.pearlizumi.com

SCOTT ROAD RC EVO (EUR 299,90)
De RC Evo gebruikt dezelfde stijve carbon zool als de nog duurdere modellen van Scott en die laat inderdaad maar minimale doorbuiging toe, zodat je geen krachtverlies moet vrezen. De bovenkant is uit één naadloos deel gemaakt, waardoor je geen irritante wrijfpunten krijgt. Vanwege beperkte beschikbaarheid moesten we een maat groter nemen dan normaal, maar zelfs dan bleef de schoen goed zitten, al moesten we de twee goed geplaatste Boa-sluitingen strak aanhalen. De brede ruimte voor de tenen is een verademing. Niet alleen onze smalle voeten, maar ook bredere voeten zullen zich goed voelen met deze schoen. Scott kiest voor één inlegzool met een vernuftig systeem met inzetstukjes. Je kiest voor weinig of meer ondersteuning van de voetboog. Het medium stukje bleek voor ons perfect. Daarmee onderscheidt het Zwitserse merk zich van veel concurrenten die simpele binnenzolen meeleveren. Alleen mochten deze RC Evo's van ons nog net meer de klasse uitstralen die de fietsen van Scott tegenwoordig hebben.
www.scott-sports.com

10 KOOPTIPS VOOR DE PERFECTE SCHOEN

Om na te gaan wat belangrijk is als je op jacht bent op nieuwe koersschoenen, gingen we te rade bij Kobe Verstraeten, bikefitter bij Energy Lab. Hij somt voor ons de tien handigste kooptips op, zodat je de volgende keer niet alleen met een mooie, maar ook met een perfect passende schoen naar huis gaat:
1. Als de schoen in de winkel niet meteen goed zit, dan zal hij dat op de fiets ook niet doen. Een moderne schoen is uit stevige materialen gemaakt en die zetten zich niet.
2. Heb je een bredere voorvoet, ga dan naar bredere merken en kijk dan niet naar de typisch Italiaanse merken met smallere punten.
3. Heb je een moeilijke voet, ga dan niet per se meteen voor de toppers uit het gamma, want die zijn vaak nauwer, strakker en hebben stof die minder meegeeft. Kijk dan naar het lagere niveau, want die geven vaak nog iets meer mee. Veel modellen passen tot je iets goeds vindt, is de enige oplossing.
4. Er zijn heel wat sluitsystemen en daar zit ook veel verschil op. Een veterschoen kan je mooi modelleren, maar de spanning bijstellen tijdens het fietsen is quasi onmogelijk. Met een Boa-sluiting kan je je helemaal ingespen, maar vast is vast. Door het gemak van de draaisluiting heb je in het begin de neiging om die nog wat vaster te draaien, maar dat kan leiden tot heel vervelende drukpunten waar je een tijdje last van hebt.
5. Ben je gevoelig voor slapende tenen, dan is een plankharde carbon zool nog minder vergevingsgezind dan bijvoorbeeld een iets flexibelere composiet model. Is de zool echt te slap, dan kan je wel een drukpunt krijgen doordat de plaatjes door de zool duwen, maar dat komt bij de meeste, bekendere merken bijna niet voor. Let erop dat de stijfheid van de zool belangrijker wordt naarmate je een grotere maat hebt.
6. Denk aan het beoogde gebruik: draag je de schoen voornamelijk in de zomer, dan heb je veel ventilatie nodig, maar fiets je vooral in het voorjaar, dan is het net nuttig om minder ventilatie te hebben.
7. Kies zeker geen maat die op het randje zit van 'te krap', want je voeten kunnen tijdens de inspanning wat zwellen.
8. Als je merkt dat je wat gevoelig bent in de knieën, enkels of onderbeenspieren, dan kan je kijken om wat stevigere inlegzooltjes te kopen om de standaard, slappe zooltjes te vervangen. Heb je echt zwaardere specifieke klachten, dan kan je een volledig op maat gemaakte inlegzool overwegen.
9. Denk aan de plaatsing van de plaatjes. Merken zoals Shimano bieden veel beweegruimte om je plaatje op de exacte plek vast te zetten, terwijl sommige andere merken er een vreemde manier van plaatsing op nahouden. Heb je niet snel last van een schoenplaatje dat een millimeter verder is geplaatst dan voorheen, dan kan je de plaatjes gewoon zelf monteren volgens de stelregel: voel aan de binnenste zijkant van je voet waar de knobbel zich bevindt en plaats het midden van het plaatje daar drie millimeter achter. De lijn van de voet loopt namelijk schuin af, dus dat moet je in rekening brengen. Op die manier zit de pedaalas mooi onder de bal van de voet.
10. En om af te sluiten: Passen, passen, passen! En gebruik je gezond verstand: schoonheid is niet gelijk aan comfort.

Dit artikel verscheen origineel in cycling.be magazine. Abonneer je HIER, mis geen enkel artikel meer EN krijg er een gratis fietscadeau bovenop!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het julinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en daarin kunnen we eindelijk concreet vooruitblikken op koers! Dat doen we met Tiesj Benoot, Primoz Roglic, Tim Declercq, vader Wim en zoon Mauri Vansevenant, en Andy Schleck. Om te weten hoe renners de coronaperiode zijn doorgekomen, spraken we trainers van Lotto Soudal en Deceuninck - Quick-Step, en wie zelf iets geks wil doen, krijgt tips van Paul Van Den Bosch over ultracycling. Verder: 10 formidabele fietsroutes in België, een fietstest van de nieuwe Cannondale Scalpel, de beste upgrades voor je racefiets, fietsen in Overijssel, alles over 'intermittent fasting', waarom ook je kind een topfiets verdient en hoe je hem of haar kan leren fietsen, en veel meer!