Shimano maakt niet alleen onderdelen voor WorldTour-renners, maar ook voor mensen die voor de eerste keer een fiets kopen. De topklasse van Dura-Ace van vandaag staat aan de wieg van de 105 van morgen. Die 'trickle-down-technologie'-aanpak van Shimano verdient wat meer uitleg.

Shimano legt graag uit wat het inhoudt om de technologie van de Dura-Ace-topgroepen toegankelijk te maken voor de Ultegra-, 105- en Tiagra-gebruikers - de zogenoemde trickle-down-technologie (waarbij de technologie van de topgroep naar beneden druipt, red.): "Het is gemakkelijk om een 105-groepset met 11 versnellingen als vanzelfsprekend te beschouwen, of de versnellingskabels van Tiagra die onder het stuurlint worden geleid, of het Di2-schakelen voor Ultegra. Maar nog niet zo lang geleden was dit een geavanceerde ontwikkeling, die wereldwijd voor de nieuwste Dura-Ace-producten werd gelanceerd. Draai de klok nog verder terug en je ziet dat drie jaar na de introductie van STI (Shimano Totaal Integratie) - schakelen en remmen in één hendel werd gecombineerd in de Dura-Ace groep in 1990 en ook beschikbaar was voor 105. De wonderen van het schakelen met 9 versnellingen, die in 1996 op Dura-Ace werden geïntroduceerd, werden in 2001 uitgerold naar Ultegra, 105 en vervolgens naar Tiagra. Ondertussen was Dura-Ace bezig met de ontwikkeling van de componententechnologie, klaar om in 2004 10 versnellingen uit te brengen. De ontwikkeling blijft niet stilstaan..."

OOIT REVOLUTIONAIR, NU DE STANDAARD

Kijk voor een vleugje nostalgie met Global Cycling Network naar wielrenrelikwieën en volg de trickle-down-technologie door de jaren heen:

REVOLUTIES EN OPENBARINGEN

"Hoewel technologieën misschien niet langer revolutionair zijn als ze eenmaal het niveau van de 105 of Tiagra bereikt hebben, toch kunnen ze een openbaring zijn voor fietsers die er voor het eerst gebruik van maken. Iedereen kan kennismaken met dat efficient schakelen, die lichtere wielset, die stijvere crankset en betere remmen; ze ervaren het op verschillende momenten."

"Dus wat maakt toptechnologie toegankelijk voor producten uit het midden- of instapsegment? Het eenvoudige antwoord is: de materiaalkeuze. De functionaliteit is hetzelfde, maar de productiemethoden verschillen. Hierdoor kan de technologie naar lagere prijsniveaus gebracht worden."

"Wanneer ingenieurs nieuwe Dura-Ace-componenten ontwikkelen, krijgen zij volledige vrijheid om het best mogelijke product te creëren; geen prijslimiet, er wordt geen middel onbeproefd gelaten. Zodra deze topproducten eenmaal op de markt zijn, is het tijd om dezelfde technologie te ontwikkelen op een bepaald prijsniveau. Dan worden eerst de Ultegra en vervolgens de andere series geüpgraded naar de nieuwe standaard. Het zijn de gebruikte materialen die deze prijsdaling mogelijk maken. Zo worden bijvoorbeeld carbonelementen van de Dura-Ace-serie door aluminium of staal vervangen (of de holle armen van de crankset vervangen door massieve armen bij de goedkoopste groepen, red.), waardoor de kosten van het product kunnen dalen. Naarmate het materiaal goedkoper wordt, wordt het zwaarder, en dat is waar het prestatieverschil echt merkbaar is. Bij de Dura-Ace-serie betaal je voor de allernieuwste technologieën in de lichtste functionele uitvoering. Naarmate het prijspunt daalt, betaal je voor oudere technologie in zwaardere uitvoeringen."

"Soms zijn de materiaal- en gewichtsverschillen tussen de groepsets minimaal en dat is geweldig! We zijn er trots op dat we vrijwel identieke functionaliteit bieden tussen de nieuwste Dura-Ace- en Ultegra-groepsets. Het gaat niet om het verlagen van het niveau van Ultegra, maar om van Dura-Ace de absolute top te maken - een puur wedstrijdproduct - en vervolgens Ultegra zo dicht mogelijk in de buurt te brengen binnen een bepaald prijsniveau. Niets wordt ooit naar een lagere kwaliteit gebracht. Elk product streeft ernaar Dura-Ace te zijn, en Dura-Ace streeft altijd naar nieuwe hoogtes. Het proces is altijd stijgend."

Deze informatieve video's van het Global Cycling Network nemen de nieuwste Dura-Ace, Ultegra en 105 groepsets onder de loep, met details over de verschillen en uitleg over een aantal van de gedeelde technologieën:


DELEN IS GROEIEN

"Zoals je ziet, blijft de trickle-down-technologie niet beperkt tot alleen wegcomponenten; het wordt in het hele bedrijf en in alle disciplines toegepast. Shimano Shadow RD-technologie is daar een perfect voorbeeld van. Het ontwikkelen van een achterderailleur die de kettingspanning verhoogt en bijna in de cassette zit, was een duidelijk voordeel voor mountainbikes, waar op ruw terrein de ketting klappert en componenten aan opspringende steentjes en ander materiaal worden blootgesteld. Maar waarom zou je die technologie beperken tot off-road componenten, terwijl de eisen van de kasseiklassiekers bijvoorbeeld voorschrijven dat de kettingen op kritieke momenten niet los mogen raken en de afstelling niet mag beschadigen als de keuze van een versnelling cruciaal is? En als deze mountainbiketechnologie met succes in de wedstrijdgerichte eisen van Dura-Ace kan worden geïntegreerd, waarom zouden wij die voordelen dan niet over alle groepsets verdelen, zodat iedereen van deze voordelen kan genieten?"

GEWICHT OF WACHTEN

"Dus, is het het wachten waard om de technologie naar beneden bij te stellen, of is het gewicht het waard om te investeren in het topniveau? Wel, die keuze is aan jou! Dura-Ace is ontworpen en ontwikkeld als een puur wedstrijdproduct. Dura-Ace wordt gedreven door innovatie en prestaties op het hoogste niveau, en het wordt door Shimano-sporters gereden op het topniveau van hun sport. Hoe lichter, hoe beter en sneller. Wij zijn er trots op dat we ditzelfde product op de algemene markt brengen en je het toppunt van de prestaties laten ervaren. Wij zijn er ook trots op dat de technologieën die zijn ontwikkeld om Dura-Ace te maken, niet beperkt blijven voor een paar bevoorrechte personen en dat de trickle-down-technologie betekent dat je wordt beloond als je wacht."

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het julinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en daarin kunnen we eindelijk concreet vooruitblikken op koers! Dat doen we met Tiesj Benoot, Primoz Roglic, Tim Declercq, vader Wim en zoon Mauri Vansevenant, en Andy Schleck. Om te weten hoe renners de coronaperiode zijn doorgekomen, spraken we trainers van Lotto Soudal en Deceuninck - Quick-Step, en wie zelf iets geks wil doen, krijgt tips van Paul Van Den Bosch over ultracycling. Verder: 10 formidabele fietsroutes in België, een fietstest van de nieuwe Cannondale Scalpel, de beste upgrades voor je racefiets, fietsen in Overijssel, alles over 'intermittent fasting', waarom ook je kind een topfiets verdient en hoe je hem of haar kan leren fietsen, en veel meer!