Specialized blijft het gamma vernieuwen. Deze keer is de Rockhopper aan de beurt. De betaalbare hardtail werd stevig onder handen genomen. De Vado SL is een nieuwkomer en die lichte e-bike moet woonwerkfietsers soepel door de stad loodsen.

De naam Rockhopper gaat al een hele tijd mee in het gamma van Specialized, maar de budgetvriendelijke mountainbike werd voor modeljaar 2021 compleet vernieuwd. Tot voor kort had je de Rockhopper en de Pitch, twee aparte platformen voor man en vrouw, maar nu worden die verenigd in één Rockhopper, die wel verkrijgbaar is in zowel 29 als 27,5 inch. De meest betaalbare uitvoering is er zelfs in 26 inch, voor kleinere bikers. Er zijn op die manier ook niet minder dan acht maten. De nieuwe Rockhopper komt in vijf uitvoeringen, van 499 tot 1199 euro, waarbij de goedkoopste in de drie wielmaten komt, en de twee duurste (Elite met Deore 1x10 en Expert met SX Eagle 1x12) enkel als 29". Het verschil met de duurdere Specialized-hardtails, zoals de Chisel en de Epic HT, zit bijvoorbeeld in de afwezigheid van steekassen (we zien standaard steekassen) en de aanwezigheid van bevestigingspunten voor o.a. spatborden. De geometrie is wel geïnspireerd op de crosscountryfietsen en het aluminium frame uit A1 Premium Alloy buizen met twee verschillende wanddiktes per buis (om stijfheid met licht gewicht te verenigen) ziet er ook kwalitatief uit. 

LICHTE E-BIKE VOOR STADSMENSEN

Specialized gebruikt de lichte motor - amper 1,95 kg weegt de SL 1.1-motor - en batterij uit de Turbo Creo SL e-racefiets en de Turbo Levo SL e-mountainbike om een lichte commuterfiets te maken. De Vado SL weegt zo'n 15 kilo en dat is inderdaad een pak onder het gewicht van de meeste e-bikes. Met zijn soepele en natuurlijk aanvoelende aandrijving tot 240 watt en 35 Nm in de zwaarste modus biedt hij voldoende kracht en de batterij van 320 Wh moet goed zijn voor zo'n 130 kilometer in Eco-modus, uiteraard afhankelijk van de omstandigheden (rijdergewicht, hellingen, kwaliteit van de ondergrond, trapcadans, eigen geleverd vermogen ...). Wil je meer en verder, dan kan je de optionele Range Extender-batterij kopen om op de staande buis te bevestigen. Daarmee kan je zo'n 65 kilometer toevoegen. Wil je de fiets meenemen op het vliegtuig, dan kan je de standaard batterij verwijderen (wat noodzakelijk is om de fiets te mogen meenemen, maar daarvoor moet je wel eerst de motor uit de fiets halen om de batterij te kunnen bereiken) en de Range Extender in je handbagage meenemen om uiteindelijk enkel die batterij te gebruiken op je bestemming.

De Vado SL komt in twee uitvoeringen, waarbij de duurste profiteert van het comfort van de Future Shock 1.5 die we kennen uit de Roubaix en Diverge. Die demper onder de stuurpen filtert heel wat trillingen en schokken weg. De SL 5.0 heeft de kwalitatieve Deore XT 12-speed schakelonderdelen. Daarnaast kan je kiezen om de Vado SL als kale fiets (wel standaard met voor- en achterlicht) te kopen, of in de 200 euro duurdere Equipped-uitvoering met spatborden en bagagedrager. Dan daalt de maximale bandruimte wel van 42 naar 38 mm. Standaardprijzen zijn 2999 en 3999 voor de Vado SL 4.0 en 5.0. Je kan de Vado SL ontdekken via het filmpje - dat is opgenomen met de huidige sociale thema's als basis - bovenaan dit artikel!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het meinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en gaat de hete hangijzers niet uit de weg. Remco Evenepoel heeft het over de coronacrisis, motivatiebronnen en zijn BV-statuut, Erwin Vervecken kon uiteraard niet normaal op pad met Thomas De Gendt, maar ging wel zwiften met de hardrijder, en zes andere profrenners verklappen hun bezigheden in deze tijden. Verder: Dagboek van een wielerbelofte, 10 hoogtepunten uit het voorbije Giro-decennium, het wielersprookje van Alexander Richardson, de mooiste zomeroutfits van 2020, fietstest van de Specialized Allez Sprint Disc, het gravelproject met de Van Nicholas Rowtag en Campa Chorus, de fysieke gevolgen van corona, hoe je structuur en afwisseling in je coronatrainingen krijgt, 4 eenvoudige fietsherstellingen voor thuis, 5 moderne zadels (waaronder de 3D-geprinte fizik Adaptive) getest, en veel meer!