Specialized had met de Diverge al een populaire gravelfiets, maar heeft hem nu veel meer ruimte voor dikke banden gegeven, een nog modernere geometrie en de nieuwste Future Shock uit de Roubaix.

Net zoals bij de Roubaix steelt de vernieuwde Future Shock de show. De Future Shock 1.5 verschijnt vanaf de aluminium Comp E5 (de twee goedkoopste E5-modellen doen het zonder demper) en biedt 20 mm vering onder het stuur, waardoor je een hoop extra controle en comfort krijgt zonder dat de efficiëntie eronder lijdt. De duurdere modellen (vanaf de Comp Carbon) beschikken over Future Shock 2.0. Die voegt een hydraulische demper toe aan het systeem, waardoor je zowel compressie als rebound-demping krijgt. Bovendien kan je met een draaiknop de vering aan- en uitschakelen. Achteraan moet de nieuwe en lichte Terra-zadelpen voor het nodige comfort zorgen door vooral aan de bovenkant goed door te buigen.

Ook de geometrie werd stevig onder handen genomen, want de Epic-hardtail diende daar als inspiratie. De bovenbuis is nu 13 millimeter langer (bij maat 56), waardoor je met een kortere stuurpen kan werken om het trage stuureffect door de dikkere banden teniet te doen. Die 'progressieve' geometrie biedt meer stabiliteit voor meer vertrouwen op moeilijk terrein, maar biedt toch een scherp stuurgedrag. De vlakkere balhoofdhoek en de grotere vorksprong - beide eigenschappen zetten het voorwiel verder vooruit - zorgen eveneens voor een uitgebalanceerd stuurgedrag. Het bracket lag bij de vorige Diverge extreem dicht tegen de grond, maar dat is nu 6 mm verhoogd (tot een BB-drop van 80 mm): nog altijd laag in vergelijking met andere merken, maar niet meer zo extreem.

Null

Een ander puntje waardoor de oudere Diverge rijp was voor een update was de ruimte voor de banden. Nu kunnen er banden van maar liefst 47 mm breed (of 2,1" bij 650b-wielen) in worden gemonteerd met nog altijd 6 mm speling. Om dat doel te bereiken zonder een lange achterbrug is er een plat carbon plaatje gebruikt op de plek waar de band en het voorste tandwiel het dichtst bij elkaar in de buurt komen. Verder onderging de Diverge enkele aerodynamische upgrades, waardoor hij ook sneller is geworden.

Redelijk indrukwekkend is het gewicht: de S-Works blijft net onder de kilo voor het frame, waardoor de complete fiets zo'n 8 kilo weegt. Het FACT 9r carbon frame (bij Comp, Expert en Pro) weegt 100 gram meer, de FACT 8r (bij Base en Sport Carbon) voegt daar nog zo'n 200 gram aan toe. De twee duurdere frame-uitvoeringen hebben bovendien de SWAT-opening in de onderbuis, waardoor je er bv. een jasje kan opbergen.

Null

In totaal zijn er elf uitvoeringen van de Diverge, aluminium en carbon, maar ook twee Evo-uitvoeringen met een plat stuur - een fiets die ons verdacht veel doet denken aan een ouderwetse MTB, maar dan op een goede manier... Prijzen lopen van 1099 tot 9999 euro - voor elk wat wils, dus.

Samen met de Diverge stelt Specialized de nieuwe Rhombus-band (49,99 euro) voor. Die dient vooral voor lossere ondergronden en vervolledigt dus het gamma gravel- en crossbanden bij de Amerikaanse fabrikant.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het meinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en gaat de hete hangijzers niet uit de weg. Remco Evenepoel heeft het over de coronacrisis, motivatiebronnen en zijn BV-statuut, Erwin Vervecken kon uiteraard niet normaal op pad met Thomas De Gendt, maar ging wel zwiften met de hardrijder, en zes andere profrenners verklappen hun bezigheden in deze tijden. Verder: Dagboek van een wielerbelofte, 10 hoogtepunten uit het voorbije Giro-decennium, het wielersprookje van Alexander Richardson, de mooiste zomeroutfits van 2020, fietstest van de Specialized Allez Sprint Disc, het gravelproject met de Van Nicholas Rowtag en Campa Chorus, de fysieke gevolgen van corona, hoe je structuur en afwisseling in je coronatrainingen krijgt, 4 eenvoudige fietsherstellingen voor thuis, 5 moderne zadels (waaronder de 3D-geprinte fizik Adaptive) getest, en veel meer!