Fulcrum voegt een nieuw schijfremmodel toe aan de Racing Zero-familie. De CMPTZN DB is licht, modern, subtiel en razendsnel.

Toen de Racing Zero Concept in 2007 werd gelanceerd, was het de eerste wielset met aluminium spaken. Snel vergaarde het zijn reputatie als reactief, licht en betrouwbaar. Na een aantal updates kwam in 2017 de eerste disc-versie, met het jaar erop zelfs een carbon uitvoering. De Racing Zero CMPTZN DB (wat staat voor Competizione Disc Brake) is een lichtere aluminium variant met de meest minimalistische look van het hele gamma, bedoeld voor schijfremfietsen.

De nieuwe set verbergt in zijn naaf CULT-lagers (Ceramic Ultimate Level Technology) die gebruikmaken van een speciaal type staal voor de loopvlakken van de lagers. Dat materiaal is corrosiebestendiger, waardoor de lagers ingevet kunnen worden met een lichte laag olie in de plaats van vet. Door de afwezigheid van vet en de precieze afwerking verminderen deze keramische lagers de wrijving, zodat de wielen tot negen keer vlotter rollen dan standaard oplossingen. Zo zou je sneller moeten kunnen rijden en energie sparen, volgens Fulcrum.

Een ander belangrijk kenmerk zijn de spaken. De CMPTZN DB behoudt het typische 2:1-patroon van Fulcrum, met 14 spaken aan de kant met de grootste belasting en 7 aan de andere kant, waarbij het voor- en achterwiel een ander patroon aanhouden. Door dat ontwerp krijg je een symmetrisch gedrag in een asymmetrische structuur. Elke spaak is gemaakt van een aluminium staaf die is samengedrukt en gevormd om de spaakkop zijn speciale vorm te geven.

De achternaaf is gemaakt van één enkel stuk aluminium, wat zorgt voor een hoge torsiestijfheid en een efficiënte krachtoverbrenging garandeert. De voornaaf is niet blootgesteld aan de torsiekrachten van de aandrijving en kan dus van een lichter materiaal worden gemaakt. Daardoor zien we hier een carbon huls tussen de twee naafflenzen. Zowel voor- als achteraan krijgen we hoge naafflenzen.

Null

De aluminium velgen zijn volledig in Italië gemaakt en blinken uit met hun 30 mm hoog profiel - een ideaal compromis tussen gewicht en rijgedrag. Dankzij de 2-Way-Fit-technologie kan je zowel gewone als tubelessbanden monteren. Er zitten geen gaten in de velg, dus hoef je zelfs geen speciaal velglint te plaatsen. De spaaknippels worden met de Mo Mag-technologie via het ventielgat naar hun juiste plaats in de velg geleid met magneten. De binnenbreedte is 19 millimeter, zodat je moderne, brede banden kan leggen.

De hele wielset weegt 1570 gram, komt in versies voor Campagnolo-, Shimano- en XDR-cassettes, en moet 1.190 euro kosten (1.198 voor de XDR-versie). De Fulcrum Racing Zero CMPTZN DB is meteen beschikbaar in de vakhandel. De 'gewone' Fulcrum Racing Zero DB werd enkele maanden geleden voorgesteld en kost 950 euro.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het januarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en met de kampioenschappen in aantocht zijn onze schijnwerpers gericht op de cross, met Ceylin del Carmen Alvarado, het team achter Eli Iserbyt, een nuchtere babbel met Thibau Nys, Vooruitblik naar WK Dübendorf en BK Antwerpen, het waarom achter de Nederlandse veldritsuccessen, en Adrie van der Poel. Verder: het gravelavontuur van Wellens & De Gendt, bikepacking rond Girona, de mooiste offroadroute in Zeebrugge, 5 fietsdoelen voor 2020, trainingstips om je rijklaar te maken voor het nieuwe seizoen, een test van verschillende types fiets-gps'en, ...