We kregen bij cycling.be deze bekend in de oren klinkende lezersvraag binnen: "Als ik fiets, hoor ik een vervelend mechanisch getik tussen mijn benen. Wat kan ik doen om dit op te lossen?" Johan van Rijwielen Smets helpt je weer op weg met deze checklist!

Een tikkend of krakend geluid impliceert dat er iets 'beweegt' dat niet hoort te bewegen. Tussen je voetzool en het frame bevinden zich een aantal onderdelen die een ongewenst geluid kunnen produceren. De oorzaak van het euvel situeert zich vaak in de trapas. Je crankstel draait namelijk op twee rollagers, die meestal in een bracketbus zitten, die op zijn beurt in het kader is geschroefd of geperst. De geperste lagerbussen veroorzaken weleens problemen. Als de tolerantie tussen de binnenkant van je frame en de buitenkant van de bus niet optimaal is, kan dat auditieve gevolgen hebben. Vergeet ook niet dat de lagers tiptop in orde moeten zijn. Als er speling of slijtage op zit, kan dat eveneens tot een vervelend getik of gekraak leiden. Bekijk zeker eerst onderstaande checklist om andere mogelijke oorzaken uit te sluiten. Heb je al deze stappen overlopen, maar zonder succes? Dan kan je met de nodige kennis en het juiste materiaal aan de slag!

BEZINT EER GE BEGINT

Maak de as, het bracket, de lagers en de binnenkant van het frame schoon, breng opnieuw vet aan en zet alles vast. Als het geluk aan jouw kant staat, is het probleem opgelost. Als het geluid blijft opduiken, moet je bracket eruit. Let heel goed op met wat je doet en gebruik enkel het juiste gereedschap. Een schroefbracket kan je opnieuw vastzetten met behulp van kopervet, anti-seize-vet of gewoon vet. Je kan zelfs een PTFE-afdichtingstape (een teflontape) rond de schroefdraad draaien, zodat eventuele foute toleranties worden opgevangen. Voor een Pressfit gebruik je gewoon vet. Als dit niets uithaalt, moet je een borgmiddel gebruiken (bijvoorbeeld Loctite 609, 641 of Park Tool RC-1). Maakt het vervelende geluid je nog steeds gek? Dan kan je een speciaal bracket aanschaffen dat de twee delen in elkaar schroeft en voor een stijver geheel zorgt. Onder andere CeramicSpeed en Wheels Manufacturing hebben dit in hun gamma. Een mogelijk nadeel: het kan dat je crankset met 30mm-as niet meer bruikbaar is. Maar hé, als je bracket eenmaal goed geplaatst is, heeft het geen onderhoud nodig. Zie je het zelf niet zitten, stap dan gewoon naar de fietsenmaker!

CHECKLIST
Carbon frames zijn echte klankkasten en maken het vaak lastig om de locatie van het euvel te achterhalen. Overloop volgende punten, want ook hier kan het geluid vandaan komen:
- Pedalen: staan ze goed vast? Is de schroefdraad ingevet?
- Schoenplaatjes: zijn ze niet versleten?
- Zadel: is er voldoende (carbon) montagepasta aangebracht? Zijn de contactpunten ingevet met kopervet?
- Stuur: Is de balhoofdset aangedraaid? Kraakt het stuur of de stuurpen als je eraan wringt?
- Voor- en achterpat: breng wat licht vet aan.
Als je fiets nog binnen de garantieperiode valt en je hebt alle voorwaarden gerespecteerd, dan is het best om de verkoper te contacteren zonder er zelf aan te beginnen prutsen. Een professional kan dit zeker oplossen, dus je kan op beide oren slapen.

Dit artikel verscheen eerder in cycling.be magazine. Abonneer je HIER, mis geen enkel artikel meer én krijg er een gratis en handig fietscadeau bovenop!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het januarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en met de kampioenschappen in aantocht zijn onze schijnwerpers gericht op de cross, met Ceylin del Carmen Alvarado, het team achter Eli Iserbyt, een nuchtere babbel met Thibau Nys, Vooruitblik naar WK Dübendorf en BK Antwerpen, het waarom achter de Nederlandse veldritsuccessen, en Adrie van der Poel. Verder: het gravelavontuur van Wellens & De Gendt, bikepacking rond Girona, de mooiste offroadroute in Zeebrugge, 5 fietsdoelen voor 2020, trainingstips om je rijklaar te maken voor het nieuwe seizoen, een test van verschillende types fiets-gps'en, ...