De gravelfiets wint onmiskenbaar aan populariteit en we moeten toegeven: hoe meer we ermee rijden, hoe meer we zelf fan worden. Je ontdekt er nieuw terrein mee én je kan goed uit de voeten op zowel asfalt als offroad. Wij verzamelden vijf trendsetters in de gravelcategorie.

Een gravelfiets heeft een langere wielbasis dan een gewone racefiets en meestal zorgt een breder stuur ervoor dat je toch snel genoeg kan sturen, volgens hetzelfde principe als een mountainbike. De naar buiten staande beugels van de typische gravelsturen versterken die MTB-invloed, want daardoor krijg je een grotere hefboom. Comfort is belangrijk, aangezien velen dat soort fietsen gebruiken om lange avonturen aan te gaan. Gravelbanden zijn normaal minstens 38 millimeter breed, waarbij de breedste exemplaren vlot de 50 millimeter halen. De jongste twee jaar is er meer en meer vraag naar bredere banden, waardoor 42 à 45 millimeter het nieuwe normaal is geworden. Bij sommige fietsmodellen kan je kiezen voor 650b-wielen, zodat je banden nog dikker kunnen zijn.

Dankzij een ruim versnellingsbereik kan je naar boven kruipen op langere, steile beklimmingen en tegelijk voldoende vaart maken op het asfalt. Een gravelfiets is niet gebonden aan de UCI-reglementen, zodat de framevorm, geometrie en andere kenmerken kunnen afwijken. De gravelbike kent verschillende gradaties. Je hebt de snelle, lichte modellen, maar je hebt ook de technisch onderlegde exemplaren die je over quasi dezelfde trails moeten kunnen leiden als een mountainbike. En dan heb je nog de specifieke avonturenfietsen, die voorzien zijn op de vele fietstassen die moeten worden meegesleurd. Met deze vijf modellen krijg je in elk geval al een mooi idee van wat er op de markt is.

1. Specialized Diverge
2. Canyon Grail
3. Isaac Torus Xplore
4. Trek Checkpoint SL 7
5. Van Nicholas Rowtag

SPECIALIZED DIVERGE

Null

Wanneer de minder begane weg nog steeds te druk is, is er de Specialized Diverge. Deze fiets is gebouwd om de hele dag met hoge snelheden over ruwe wegen, paden en gravel te rijden. En door de Future Shock, de ruimte voor 42 mm-banden en de geometrie om elk terrein aan te vallen, worden jouw ritten alleen beperkt door je eigen verbeelding.

De Diverge begint al vanaf 1.049 euro met een alu frame, maar zonder Future Shock. Vanaf de Comp E5 krijg je die progressief ingestelde demper onder de stuurpen er wel bij en vanaf de carbon Comp krijgt het comfort nog een extra boost dankzij de typerende CG-R-zadelpen met zwanenhals. De Diverge heeft een relatief compacte wielbasis, waardoor hij zich ook op het asfalt snel laat hanteren, maar door de comfortelementen gedraagt hij zich ook voorbeeldig op offroadstroken. Wil je alle denkbare luxe op jouw avonturen, dan is er zelfs een S-Works Diverge in een flitsend kleurtje en met eTap AXS, carbon Roval-velgen en telescopische zadelpen.

Meer info over de Specialized Diverge vind je HIER.

Null

CANYON GRAIL

Null

Wil je opvallen met je gravelfiets, dan is de Grail een goede optie. Het 'dubbeldekstuur' zuigt alle aandacht naar zich toe en de nieuwe kleuren voor modeljaar 2020 doen de rest. Niet alleen het likje verf veranderde, want de Grail krijgt nu de gloednieuwe gravelgroep van Shimano omgegord. Daarmee zet deze Canyon nog een stap vooruit. Ondanks het typerende stuur heeft de Grail geen al te extreme geometrie. Hij is dan ook eerder gericht op het echte grind in plaats van op het zwaardere mountainbikewerk. Met een carbonframe van 1.040 gram voor de SL en een ongelofelijke 830 gram voor de duurdere SLX in combinatie met een vork die onder de 300 gram blijft, heb je al een leuke basis om het totaalgewicht laag te houden. Dat komt perfect overeen met de rijkwaliteiten van de Grail, die stabiel en precies genoeg is voor het technischere werk, maar die je met zijn stijfheid toch ook uitdaagt om recht op de pedalen te gaan staan. De Grail vindt het perfecte evenwicht tussen snelheid en comfort.

Het (vooral onderin de beugels) brede stuur laat je de controle behouden als er geconcentreerd gestuurd moet worden, en door de specifieke vorm met twee dwarsliggers boven elkaar krijg je een extra houvast als je het stuur stevig vastgrijpt midden in de beugels. De bovenkant van het stuur is ontworpen om extra flexibel te zijn. Achterin voel je ook de nodige doorbuiging dankzij de bekende zadelpen uit twee helften. Voor 2020 maakt Canyon meteen gebruik van de nieuwe, robuuste gravelwielen van DT Swiss. Een andere nieuwkomer op de Grail is de specifieke gravelgroep van Shimano. Het schakelen met deze GRX gebeurt op de typische Shimano-manier, al krijg je door de strakkere clutch-achterderailleurs net wat meer feedback. Dat hindert uiteraard niet, en je kan zelfs steil bergop vlot blijven bijschakelen. Er zijn trouwens ook eTap-versies van de Grail. Door dit uitgebalanceerde pakket komt de even goede als opvallende Grail in het nieuwe modeljaar nog meer tot zijn recht. Prijzen variëren van 1.199 euro voor een aluminium Grail met Tiagra tot 4.899 euro voor een CF SLX met Force/Eagle eTap AXS.

Meer info over de Canyon Grail vind je HIER.

Null

ISAAC TORUS XPLORE

Null

Het carbon frame (1160 gram in maat 55) van de Isaac Torus Xplore heeft een strakke snit en dat zorgt voor een clean uiterlijk, wat we zeker kunnen appreciëren. Maar verwar dat strak niet met simpel, want de interne zadelpenklem geeft de zadelpen meer ruimte om door te buigen, terwijl de dunne poten van de voorvork eveneens voor extra comfort moeten zorgen. Hetzelfde geldt voor de dunne en gebogen buizen van de achtervork. Combineer dat met een soepele Challenge-band en je krijgt een redelijk comfortabele gravelbike. De geometrie van de Torus plaatst hem dan weer in het snellere segment van de gravelfietsen.

Heel handig is de configurator van Isaac. Je kiest zelf welke groep van SRAM of Shimano (een nieuwe GRX of een standaard racegroep) je wil monteren en combineert die met een wielset van DT Swiss of Fore, het eigen wielenmerk van Tehava (waartoe ook Isaac behoort) dat we na een test als uitstekend konden bestempelen. Prijzen starten vanaf 3.727 euro.

Meer info over de Isaac Torus Xplore vind je HIER.

Null

TREK CHECKPOINT SL 7

Null

Fietsen zoals deze Trek Checkpoint SL 7 bewijzen waarom de gravelfietsenhype allicht niet van snel voorbijgaande aard is. De beste modellen, waartoe deze Trek behoort, verenigen het beste van een crossfiets en een hardtail. Je kan zulke brede banden (vlot tot 45 mm) monteren dat je toch echt wel ver kan gaan tijdens je offroadavonturen. Dankzij de montagepunten voor spatborden en tassen kan je dat avontuur meerdere dagen laten duren, terwijl het comfort relatief hoog blijft dankzij het 500 Series OCLV Carbon frame met Treks typische IsoSpeed Decoupler. Met de Stranglehold Dropouts kan je de geometrie eenvoudig aanpassen of singlespeed gaan rijden.

De uitrusting van deze SL 7 is niet min: SRAM Force/XX1 eTap AXS 1x12 draadloze elektronische aandrijving met groot-bereik cassette, krachtige flat-mount hydraulische schijfremmen, Bontrager Aeolus OCLV Carbon wielen met 12 mm steekassen, 40 mm brede Bontrager GR1 Team Issue Tubeless Ready gravelbanden die zorgen voor extra grip en stabiliteit, en een comfortabel Bontrager Pro IsoCore OCLV-stuur. Bovendien wordt het moeilijk om een gravelbike te vinden die meer klasse uitstraalt dan deze SL 7 in het bordeaux.

Meer info over de Trek Checkpoint SL 7 vind je HIER.

Null

VAN NICHOLAS ROWTAG

Null

Van Nicholas vond dat het tijd werd voor een nieuw soort gravel-racefiets. Een stijlvolle titanium fiets waarmee je alles kan: Race, MTB én Toer. Uit die gedachte ontstond de Rowtag, een opvallende cross-over gravelracer. De Rowtag is de eerste fiets van Van Nicholas in de 'Adventure'-categorie. De fiets heeft diverse bevestigingspunten voor fiets- of frametassen, een drager en spatborden, zodat de gravelfanaat zelf kan bepalen hoeveel uitrusting hij wil meenemen of hoe vies zijn fiets mag worden na een dag buiten. De vele bevestigingspunten (twee op de bovenbuis en onderaan de onderbuis, evenals drie op de zitbuis en bovenop de onderbuis) bieden ontelbare mogelijkheden. De gravelspecifieke voorvork is volledig van carbon en heeft tevens bevestigingspunten, zodat elk laatste beetje ruimte nog benut kan worden.

De uitgebalanceerde geometrie van de fiets is bedoeld om vertrouwen te wekken, ongeacht het terrein. Het frame is geoptimaliseerd om een dropper-zadelpen (met geïntegreerde kabel) toe te voegen. Je kan tevens kiezen uit een breed scala aan aandrijfsystemen en mechanisch of elektronisch schakelen. De Rowtag is door zijn vele opties een veelzijdige fiets voor de echte 'avonturier' en kan HIER volledig samengesteld worden naar de individuele eisen van elke gebruiker.

De Rowtag is als compleet samengestelde fiets vanaf eind januari leverbaar in de maten XS t/m XL voor een totaalprijs vanaf 3.449 euro. Het frame, inclusief volledige carbon gravelvoorvork, is leverbaar voor 2.099 euro.

Meer info over de Van Nicholas Rowtag vind je HIER.

Null

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat kan uitpakken met een exclusieve blik achter de revalidatie van Wout van Aert. Verder: Zdenek Stybar, Yara Kastelijn, Ruben Apers over Bjorg Lambrecht en de veiligheidsproblemen, Erik Dekker, talentdetectie bij Telenet Baloise Lions, bikefitting voor rugpatiënten, De Streekrenner in Noord-Limburg, verantwoord snoepen en energiedips vermijden, een test van drie gravelbikes …