Schijfremmen hebben hun nut intussen helemaal bewezen, zowel op de mountainbike als op de racefiets. Er is echter één nadeel aan: ze kunnen na een tijdje lawaai beginnen te maken. We zetten alle oorzaken en oplossingen op een rijtje!

VRAAG: "Ik rijd op een racefiets met Shimano-schijfremmen en een mountainbike met Sram-schijfremmen, maar ze maken beide lawaai. Op de koersfiets heb ik zelfs wat minder remkracht dan in het begin, terwijl de remblokjes nog lang niet 'op' zijn. Wat kan ik eraan doen? Hoe zorg je ervoor dat ze niet meer piepen tijdens het remmen?"

Voor het antwoord legden we eerst en vooral ons oor te luister bij Shimano. "We raden de lezer aan om zijn schijfremmen goed te ontvetten", vertelt Tom de Louw van Shimano Europe. "Normaal gesproken kan je het probleem daarmee oplossen. Mocht dat niet werken, dan kan hij best contact opnemen met een Shimano Service Center. Daar kunnen ze het best bepalen wat er gedaan moet worden om het euvel te verhelpen. Via www.shimanoservicecenter.com vind je de dealer locator met alle Shimano Service Centers."

Om nog wat extra oorzaken uit te sluiten, geven we je zelf graag volgende tips mee:
- Zijn je remblokken niet gewoon versleten? Check even of er nog genoeg materiaal op zit.
- Heb je de remmen wel goed 'ingeremd' voor je eerste rit? Indien niet, dan kunnen je remblokken verglazen, zullen ze nooit goed werken en zullen ze zelfs piepen. Heb je die fout gemaakt, haal de remblokken er dan uit en wrijf de bovenste, aangetaste laag weg met schuurpapier. Rem ze daarna zeker wél in.
- Heb je nog snelspanners in plaats van steekassen, kijk dan na of je wiel mooi recht in de vork zit.
- Is het geluid niet constant en versnelt / vertraagt het mee met jouw snelheid tijdens het rijden? Dan is de kans groot dat de remrotor niet meer helemaal recht is. Hef je wiel op en draai eraan. Je zou het moeten merken. Met een speciaal stuk gereedschap kan je de schijf opnieuw recht plooien, maar doe dat wel heel voorzichtig.
- Is er niets te merken aan de schijf, dan staat de remklauw misschien niet juist gepositioneerd. Draai de boutjes wat losser tot de klauw kan bewegen, druk de remhendel in - zodat de remklauw automatisch de juiste positie aanneemt - en draai de boutjes terug aan. Het is mogelijk dat je deze procedure eens moet herhalen om het helemaal juist te hebben.
- Is het geluid wél constant, dan is er waarschijnlijk wat vuil tot aan je remblokken geraakt. Door hun structuur nemen ze olie op en krijg je het bekende probleem. Werk ten eerste preventief: als je producten op je fiets spuit (kettingolie, vet, glansmiddel ?), zorg dan dat de nevel van dat product niet tot bij je remmen kan geraken door er een stuk karton of een vod achter te houden. Is het kwaad al geschied, dan kan je de remblokken opnieuw zuiver proberen te krijgen met reinigingsalcohol (isopropylalcohol). De schijfremreiniger die je in fietswinkels vindt, is bestemd voor de schijven zelf, maar je kan er de blokken wel eens een nachtje in laten weken. Is het verbeterd, maar nog niet helemaal weg, wrijf dan met de remblokjes over schuurpapier tot er een dun laagje verdwenen is. Er zijn ook oplossingen op basis van verwarming op hoge temperatuur, maar dat zijn al moeilijkere werkjes. Raakt het niet meteen opgelost, dan kan je de remblokken best gewoon vervangen.
- Tijdens wintertochten krijgen je remmen heel wat regen, vuil en modder te verwerken, wat voor (tijdelijk) gepiep kan zorgen. Rijd je door een modderplas en maken je remmen zich kenbaar, panikeer dan niet meteen. Heb je een bidon met gewoon water bij je, richt er dan een straal water op en rem daarna eens goed door. De kans is groot dat het lawaai verdwijnt. Maak hoe dan ook alles goed schoon na de rit.
- De remmen bleeden kan dan weer het remkrachtprobleem oplossen.

Dit artikel verscheen origineel in cycling.be magazine. Mis geen enkel artikel meer: abonneer je HIER en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat kan uitpakken met een exclusieve blik achter de revalidatie van Wout van Aert. Verder: Zdenek Stybar, Yara Kastelijn, Ruben Apers over Bjorg Lambrecht en de veiligheidsproblemen, Erik Dekker, talentdetectie bij Telenet Baloise Lions, bikefitting voor rugpatiënten, De Streekrenner in Noord-Limburg, verantwoord snoepen en energiedips vermijden, een test van drie gravelbikes …