Specialized heeft met de Turbo Creo SL een enorm licht e-racefiets ontwikkeld. Met de introductie van de nieuwe Comp-uitvoeringen is die ietsje minder onbereikbaar geworden. Voor de gravelfanaten is er ook een Evo-versie.

De Turbo Creo SL is volgens Specialized de lichtste e-bike in zijn klasse. Het lichte en stijve FACT 11r carbon frame is licht, maar inspireert ook om op de pedalen te dansen. De lichte SL 1.1-motor verdubbelt je inspanningen met maar liefst 240 watt aan stille en krachtige ondersteuning. Het responsieve koppel van de motor levert vermogen dat afgestemd is op je normale cadans en biedt geen weerstand als je de ondersteuning uitzet. De interne batterij gaat tot wel 130 kilometer lang mee en de optionele range-extender zorgt voor 65 kilometer extra.

Door verbinding te maken met de Mission Control-app, kan je de SL 1.1-motor afstemmen op jouw rijstijl, ritten opnemen en de batterij diagnosticeren. De app kan ook automatisch de accu beheren, zodat de batterij net zo lang meegaat als nodig. De motor heeft zelfs een ingebouwde powermeter die met een ANT+ display kan verbinden. Wil je geen verbinding maken? Geen probleem, want de Turbo Connect Unit (TCU) op de bovenbuis geeft je alle controle die je nodig hebt om te rijden.

Met de Future Shock 2.0-demper onder de stuurpen voel je minder vermoeidheid, ongeacht het terrein. De nieuwe Smooth Boot, Top cap en Future-stuurpen zorgen ook voor strakke overgang van het balhoofd naar de balhoofdbuis naar de stuurpen. De geometrie is geschikt voor man en vrouw, en is comfortabel en pittig op de weg, maar beschikt toch over alle kenmerken die je van een goede gravelfiets verwacht: een lange wielbasis, raked-out vork en lage trapas die de Turbo Creo SL EVO (de gravelversie) stabiel houdt bij hoge snelheden en zorgt voor controle in de bochten.

De Turbo Creo SL Comp is uitgerust met Shimano GRX 800, Boost-naven met DT R470-velgen, en in het geval van de Evo zelfs met een X-Fusion Manic telescopische zadelpen. De prijs is zowel voor de gewone Comp als de Comp Evo 6.499 euro.

Null

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat kan uitpakken met een exclusieve blik achter de revalidatie van Wout van Aert. Verder: Zdenek Stybar, Yara Kastelijn, Ruben Apers over Bjorg Lambrecht en de veiligheidsproblemen, Erik Dekker, talentdetectie bij Telenet Baloise Lions, bikefitting voor rugpatiënten, De Streekrenner in Noord-Limburg, verantwoord snoepen en energiedips vermijden, een test van drie gravelbikes …