Je hoort soms verkondigen dat een gravelbike maar een veredelde crossfiets is. Toch verschillen ze van elkaar op meer dan één punt. We zetten de specifieke karaktertrekken van elk type fiets op een rij, zodat jij weet welk model het best bij jou past.

Als je het simplistisch wil uitdrukken, is een crossfiets gericht op een agressieve rijstijl die van pas komt op een licht offroadparcours met korte bochten, terwijl een gravelfiets je vooral met meer vertrouwen een technischer parcours wil laten afleggen, waardoor stabiliteit en comfort veel belangrijker zijn.

1. Stabiliteit
In een veldrit moet je fiets meteen reageren op elke impuls, maar van een gravelbike verwacht je eerder een stabiele wegligging. Een gravelfiets heeft dan ook een langere wielbasis. Meestal zorgt een breder stuur ervoor dat je toch snel genoeg kan sturen, volgens hetzelfde principe als een mountainbike. De naar buiten staande beugels van de typische gravelsturen versterken die MTB-invloed, want ze dienen om vooral bergaf meer controle te hebben over je fiets.

2. Comfort
Een crossfiets moet voornamelijk snel gaan, maar bij een gravelfiets is comfort wel van belang, aangezien velen dat soort fietsen gebruiken om lange avonturen aan te gaan. Bij de Canyon Grail zien we bv. alleen de buigzame zadelpen en de flexibele bovenkant van het stuur, maar de nieuwe Niner MCR heeft bijvoorbeeld vering voor- en achteraan.

3. Banden
Crossbanden zijn reglementair beperkt tot maximaal 33 millimeter, al kan je ze in principe ook uitrusten met breder rubber als je geen wedstrijden rijdt. Gravelbanden zijn meestal minstens 38 millimeter breed, waarbij de breedste exemplaren vlot de 50 millimeter halen. De jongste twee jaar is er meer en meer vraag naar bredere banden, waardoor 42 à 45 millimeter het nieuwe normaal is geworden. Bij sommige fietsmodellen kan je kiezen voor 650b-wielen, zodat je banden nog dikker kunnen zijn.

4. Versnellingen
Om je cadans telkens aan te passen aan het bochtige en veranderlijke parcours heeft een crossfiets normaal gezien versnellingen die dicht bij elkaar zitten, zodat de ketting geen al te grote sprongen hoeft te maken. Een gravelfiets heeft een groter versnellingsbereik om naar boven te kunnen kruipen op langere, steile beklimmingen en tegelijk voldoendevaart te kunnen maken op het asfalt. Ook op dat vlak leunt een crossfiets dichter aan bij een koersfiets en een gravelbike meer bij een MTB.

5. UCI-regels
Een gravelfiets is niet gebonden aan de UCI-reglementen, zodat de framevorm, geometrie en andere kenmerken kunnen afwijken. Kijk bijvoorbeeld maar naar het typerende dubbeldekkerstuur van Canyon Grail.

6. MTB met racestuur
De gravelbike kent verschillende gradaties. Je hebt de snelle, lichte modellen, maar je hebt ook de technisch onderlegde exemplaren die je over quasi dezelfde trails moeten kunnen leiden als een mountainbike. En dan heb je nog de specifieke avonturenfietsen, die voorzien zijn op de vele fietstassen die moeten worden meegesleurd.

7. Veel verder dan crossparcours
De gravelbike deelt dan wel karakteristieken met de crosser, toch heeft hij een ander doel. Hij wil je andere oorden laten ontdekken en weghouden van de soms gevaarlijke autowegen. Hoe moeilijk je het jezelf dan maakt, is je eigen keuze. De reeks specifieke gravelevents opent in ieder geval perspectieven en brengt nieuwe doelen en uitdagingen met zich mee.

Dit artikel verscheen in het oktobernummer van cycling.be magazine. Abonneer je HIER, mis geen enkele materiaaltest meer én krijg er een gratis en handig fietscadeau bovenop!

Ontdek de test van drie gravelbikes in het decembernummer van cycling.be magazine, vanaf 28 november in de winkel!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat kan uitpakken met een exclusieve blik achter de revalidatie van Wout van Aert. Verder: Zdenek Stybar, Yara Kastelijn, Ruben Apers over Bjorg Lambrecht en de veiligheidsproblemen, Erik Dekker, talentdetectie bij Telenet Baloise Lions, bikefitting voor rugpatiënten, De Streekrenner in Noord-Limburg, verantwoord snoepen en energiedips vermijden, een test van drie gravelbikes …