Eddy Merckx Cycles stelde dinsdagavond een nieuwe fiets voor. Geen carbon exemplaar maar wel een stalen meesterwerk van 7,7 kilo. De Faema-kleuren zijn klassiek maar de staalsoort en de onderdelen zijn modern.

De Eddy70 zal vanaf 28 januari om 19u exclusief kunnen worden besteld via Eddy70.com en zal 14.000 euro kosten. Deze eersteling - waarvan slechts 70 exemplaren zullen worden gemaakt - is de voorbode van een nieuwe Heritage-collectie, die vanaf september beschikbaar zal zijn bij een selectie van fietsenwinkels. Met The Heritage Line grijpt Eddy Merckx Cycles terug naar het verleden, maar dan enkel op het vlak van design en kleurzetting, want de nieuwe stalen fietsen zijn in niets te vergelijken met de racemachines uit Eddy's gloriejaren.

De Eddy70 werd volledig naar de wensen van Eddy Merckx gebouwd en hij kreeg dan ook het eerste exemplaar - dat nummer 70 draagt - overhandigd ter ere van zijn 70ste verjaardag. Wie een exemplaar bestelt, kan zijn nummer (tussen 1 en 69) kiezen, alsook de plaats waar Merckx zijn handtekening op het staal mag noteren. In de maanden die volgen op de bestelling, kunnen ze het gehele productieproces volgen via de Facebookpagina van Eddy Merckx Cycles om uiteindelijk te worden uitgenodigd hun persoonlijke stalen ros in Faema-kleuren te komen ophalen bij hun lokale Eddy Merckx Cycles Dealer. Hierbij krijgen zij ook een uniek fotoboek overhandigd dat door Merckx gesigneerd werd. Leuk detail: de eerste fietsen zullen worden geleverd op 17 juni, zijnde Eddy's verjaardag.

LICHT STAAL

Voor het stalen kader van de EDDY70 werd gebruik gemaakt van de nieuwste Columbus XCr naadloze stalen buizen. Dit ultralichte en rigide RVS (roestvrij staal) leent zich immers perfect voor de productie van racefietsen. Het staal wordt in de ateliers van Eddy Merckx Cycles TIG-gelast en voorzien van een Columbus-voorvork in carbon, waarna het frame wordt gelakt. De fiets wordt vervolgens voorzien van een Campagnolo Super Record groep en Campagnolo Bora Ultra 35-wielen; beide met unieke EDDY70-signatuur. Hetzelfde icoon werd ook aangebracht op de cockpit, de zadelpen en het zadel van Cinelli.

"Iedereen weet dat ik nog steeds maniakaal bezig was met het materiaal waarmee ik reed. Dat is nog steeds zo. En dus wilde ik enkel de beste en modernste materialen en grondstoffen voor deze fiets. Het was absoluut de bedoeling er een performante hedendaagse fiets van te maken en geen replica van mijn oude racefiets", aldus Merckx.

Koop of abonneer je nu op cycling magazine

Hij ligt in de winkel: de nieuwe CYCLING! Ontdek het februari-/maartnummer en voel de polsslag van het wielerpeloton. Op de cover niemand minder dan Wout van Aert en Mathieu van der Poel en binnenin het ultieme dubbelportret mét eveneens een duel tussen hun Cervélo en Canyon. Verder: Het wielerjaar 2021 in 15 vragen, verkenning van Omloop Het Nieuwsblad met Bert De Backer, Lotte Kopecky, columnist Oliver Naesen, de fiets van Cavendish en veel meer!