Elke maand gaat cycling.be dieper in op typische vragen van fietsers en wielrenners. Zowel voeding, training als materiaal komen aan bod. Zit je zelf met fietsgerelateerde vragen? Surf naar www.cycling.be en gooi ze op tafel!

Mijn handen 'slapen' na een tijdje hard fietsen (na ongeveer drie kwartier). Kan dat liggen aan mijn handschoenen die iets afknellen of is er een onderliggend probleem?


Het gevoel van slapende handen is net zoals prikkelende voeten een zeer vervelend probleem. Je kunt niet meer evenveel kracht zetten zoals gewoonlijk en gaat je in alle mogelijke bochten wringen om toch maar af te raken van het irriterende gevoel. Die tintelingen kunnen voortkomen uit meerdere oorzaken en zijn soms een samenloop van foute keuzes.

TE BREED STUUR
Ten eerste is het mogelijk dat je te veel druk op je handen zet. Dit kan wanneer je stuur te laag staat ten opzichte van het zadel. Zo moet je diep overhangen en komt een groot deel van je gewicht terecht op je handpalmen, die als steunpunt worden gebruikt. Een andere oorzaak is dat je lichaamszwaartepunt te veel vooraan ligt op de fiets. Een negatieve zadeltilt of je zadel/stuur dat te ver naar voor staat, kan ook aan de basis liggen van slapende handen. Nog een andere veelgemaakte fout is rondrijden met een verkeerd stuur. Vooral wie een te breed stuur heeft, kan last ondervinden aan de handen. Zorg er dus voor dat je schouderbreedte wordt gemeten en je een stuur koopt dat op jouw maat is afgesteld. Al deze fouten kun je laten opsporen bij een fietspositionering om een meer efficiƫnte houding te bereiken zonder vervelende kwaaltjes.

OPGELET MET DE MANET
Ook de grips aan je stuur kunnen ietwat verrassend voor problemen zorgen. Je zou ervan versteld staan hoeveel aandacht er door de constructeurs wordt besteed aan de vormgeving hiervan. Het kan best zijn dat een ander merk beter bij de vorm en greep van je handen past. Naast de ergonomische vorm is ook de positie ervan zeer belangrijk. Iets te recht of wat te veel naar binnen gedraaid: een kleine aanpassing kan je last besparen. Bij deze, een nieuw spreekwoord: ?Heeft u last van uw manet? Dan is het best dat u hem verzet!? Slechts zelden ligt een structureel anatomische afwijking zoals het Carpaal Tunnel Syndroom aan de basis van het probleem. Hierbij wordt een zenuw gekneld ter hoogte van de overgang van je arm naar de pols. Dit zorgt voor een tintelend en slapend gevoel, maar wanneer je het ongemak enkel ondervindt tijdens het fietsen, is dit vaak niet de oorzaak. Is CTS wel de boosdoener, dan kun je opteren voor een behandeling die je tintelingen vaak snel verhelpt. Maar nogmaals: slechts zelden is zo?n onderliggende afwijking het knelpunt.

FIETSHANDSCHOENTJES
Daarnaast kun je nog een potentiƫle oorzaak heel eenvoudig testen: fietshandschoentjes. Misschien zijn de wantjes te klein, vallen ze in een vreemde plooi op een vervelende plek of hebben ze te weinig of net te veel gelpadding op de handpalm. Dit kun je makkelijk nagaan door op een veilig traject eerst zonder en erna met handschoenen te rijden. In veel gevallen kunnen ze net de klachten verminderen omdat ze fungeren als een soort schokdemper. Wat ook kan helpen, is een betere conditie. Het klinkt misschien als een rare link, maar wanneer je over een beter vormpeil beschikt, zal de druk op je handen sowieso verminderen. Hoe meer vermogen je kunt leveren, hoe meer lichaamsgewicht van de renner gedragen zal worden door de pedalen. De druk van dat lichaamsgewicht komt dus niet meer op het zadel en het stuur terecht. Zo zal je minder last ondervinden van pijnlijke handen, armen en een zere kont. Dit is meteen de reden waarom veel renners deze klachten eerder ervaren tijdens lange duurritten dan bij een stevige intervaltraining.

Met deze tips kun je eerst zelf proberen het probleem te verhelpen. Als je geen verbetering merkt, kun je een afspraak maken voor een fietspositionering. Dan ga je naar huis met professionele raad en aandachtspunten om je ongemakken te verhelpen door een aangepaste houding. En dan weer kilometers malen!

Meer tips vind je in het julinummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Zelf fietsvragen? Stel ze hier!