Elke maand gaat cycling.be dieper in op typische vragen van fietsers en wielrenners. Zowel voeding, training als materiaal komen aan bod. Nu: slaapproblemen voor een granfondo. Zit je zelf met fietsgerelateerde vragen? Gooi ze op tafel!

VRAAG: Telkens ik een grote rit of een granfondo heb gepland, slaap ik de nacht voor de start heel slecht. Ook heb ik last om mijn zenuwen onder controle te houden terwijl ik aan de startlijn sta te wachten tot het verlossende schot. Wat kan ik daaraan doen?

ANTWOORD: In tegenstelling tot wat je zou vermoeden, is het niet zo erg als je één nacht wat minder goed slaapt. Het is pas negatief voor je vorm op de dag zelf als je twee nachten niet goed doorkomt. Maar natuurlijk is een goede nachtrust belangrijk. Om te beginnen blijven de klassieke regels gelden: leg je gsm niet naast je bed, blijf niet kijken naar de tv of werken op je laptop tot net voor je gaat slapen, en drink 's avonds geen koffie of cola.

Even belangrijk als de voor de hand liggende tips is ervoor zorgen dat je gemoedsrust niet wordt ondermijnd. Maak daarom een lijstje met wat je nodig hebt voor de rit of koers, leg alles ruim op tijd klaar en natuurlijk moet je fiets in optimale conditie verkeren. Het bezoek aan de fietsenmaker moest al een tijdje geleden zijn gebeurd, maar een laatste check-up kun je de dag voordien zelf doen.

Je koolhydraat- en watervoorraad moet je goed aanvullen, maar je gaat beter niet met een volle blaas slapen. Dat bespaart je een nachtelijke trip naar het toilet. 's Morgens drink je dan weer wat extra. Ga je op hotel, neem dan oordopjes mee, zodat je het gesnurk van je fietsmakker niet hoort. Zorg voor voldoende koeling in de kamer - desnoods kun je voor je gaat slapen de airco opzetten.

Als je voor die ene keer kiest voor een slaappil, vraag vooraf voldoende informatie bij je apotheker en kies een licht middel waarvan je 's anderendaags niet slaperig blijft. Neem je een pilletje, ga dan snel slapen en blijf niet praten met je vrienden, anders raak je (bij bepaalde middelen) in een soort roes.

Wanneer je dan uiteindelijk aan de start staat te wachten, hou je je het best bezig met jezelf en niet met anderen. Stuur bijvoorbeeld nog een sms naar het thuisfront om je af te leiden. Hoor je het startschot, maar kun je door een verre startplaats niet meteen vertrekken, wind je niet op. Je kunt er toch niets aan verhelpen en je hebt nog tijd genoeg tijdens de rit om plaatsjes op te schuiven. Denk vooral aan het genot van het fietsen en niet aan de mogelijke obstakels, dan kun je des te meer genieten van je inspanning.

Lees de antwoorden over 'superfoods' en 'zweten' in het augustusnummer van cycling.be magazine, nu in de winkel!