Een racefiets kopen in het mondaine prinsdom Monaco? Lijkt niet eenvoudig, maar sinds kort kan het in 'The Bike Shop by Philippe Gilbert'. Eigenaar Philippe Gilbert glundert wanneer we hem in zijn zaak ontmoeten voor een fietstochtje in en rond Monaco.

Langs de Middellandse Zee volgen we de kustlijn richting Italië tot in Menton. Op een boogscheut van de Italiaanse grens begint daar de Col de la Madone, de berg van Lance Armstrong, die hem gebruikte om zijn conditie te testen en scherper te stellen. De Trek Madone, Armstrongs fiets en ook het exemplaar waarvan ik nu op het topmodel 7 rijd, is genoemd naar deze berg. Philippe neemt ons mee naar de plek waar de meeste renners hun chrono begint te lopen. De berg oogt steil en Philippe wijst enkele kilometers verder naar een grote antennemast. "Als je daar binnen de vijftien minuten passeert, ben je goed bezig. Dat is een eerste indicatie."

Gebruik jij ook vaak de Madone als test?
"Af en toe, maar het is vooral een heel rustige, smalle weg met constant erg mooie vergezichten op de Middellandse Zee. Vanaf dat je twee kilometer van de kust weg bent, zie je geen enkele auto meer en kun je de hele weg gebruiken om door te trekken. Froome heeft trouwens in april de recordtijd van Armstrong verbroken met een halve minuut."

Terwijl ik meer en meer in zuurstofnood kom en af en toe naar de 27 schakel passeren we de antennemast die als indicatie kan dienen, maar de tijd loopt ver boven de 15 minuten. Philippe oogt heel relaxed en ziet dat ik afzie. Hij stelt voor om in Saint Agnes, halfweg de klim, te stoppen op een klein terras met een prachtig uitzicht. Het lijkt wel een adelaarsnest boven de Middellandse zee. De cola en citroentaart, het handelsmerk van Menton, doen wonderen: binnen de kortste keren ben ik helemaal gerecupereerd.

Stop je hier vaak tijdens training?
"Bijna nooit. Het gebeurt wel eens op een rustige dag, als ik ga losrijden. In de winter kom ik hier trouwens nooit, want dan is het op deze hoogte (de top van de Madone ligt op 1000 meter, red.) te koud. Ik ben hier deze winter nog met de familie geweest en toen zag je helemaal niks door de mist."

Na Saint Agnes is het nog een kilometer of zeven klimmen naar de top, maar hier is de col gelijkmatiger en kan ik terugschakelen naar de 23 of 21. Op de 23 ratelt de ketting achteraan een beetje. Philippe toont me in een paar seconden hoe je dat van op de fiets kan bijregelen bij de Shimano Di2: een kleine druk op de knop onder mijn stuurpen en enkele seconden later klinkt de ketting weer als vanouds.

Van op de top volgt dan een snelle afdaling via La Turbie. Ook hier is het mooi trainen met de nabijgelegen Col d'Eze, bekend van Parijs-Nice, en het mooie achterland van Monaco en Nice.

"Als ik goed moet doortrainen, vind ik hier makkelijk parcours waar je nauwelijks auto's tegenkomt. Laatst was ik vertrokken en had ik na 3,5 uur quasi voortdurend geklommen zonder veel auto's tegen te komen. De terugtocht richting Monaco bergaf is ideaal om los te rijden. De mogelijkheden zijn hier onbeperkt."

FIETSEN IN MONACO

De training die we met Philippe deden, kun je hier downloaden. Het eerste stuk, langs de Middellandse Zee tot in Menton, is vrij druk, maar wel wondermooi. Vanaf Menton is het heel rustig en dat blijft zo tot in La Turbie, waar je terug langs de kustweg komt. De 46 km die we reden is goed voor een hoogteverschil van 1667 meter. Qua trainingsmogelijkheden is Monaco ideaal. Landinwaarts is het heel rustig met steile klimmen richting Italiaanse grens en zachtere, glooiende hellingen richting Nice. Ook in Italië zijn er tal van mooie klimmetjes, zoals de bekende beklimmingen uit Milaan-Sanremo.

Lees het volledige interview in het augustusnummer van cycling.be magazine, nu in de winkel!