"Soms, als we trainen, moeten we gewoon op zoek naar de man met de hamer", zei Laurent Fignon ooit. Toch is het blind opvolgen van deze leuze niet altijd even wenselijk. "Al is overtraining zelden te wijten aan een te hoge trainingsload, maar eerder aan allerlei randzaken", weet Wim van Hoolst van Energy Lab.

"90% van de gevallen van overtraining die wij zien, hebben te maken met een verstoorde recuperatie. Dat kan verschillende oorzaken hebben. In de eerste plaats kan het te wijten zijn aan zaken die een directe impact hebben op je fysieke gestel, zoals op grote hoogte vertoeven, net een lange reis achter de rug hebben of nog met de naweeën van een ziekte kampen. Als je dan meteen zware trainingsblokken begint af te werken, zal je een lichaam dat niet fit is erg belasten. En misschien na een tijdje dus ook overbelasten."


KLASSIEKE VALKUIL

Een andere factor die als symptoom voor overtraining naar voren kan worden geschoven, is de eventuele heikele privésituatie van een renner. "Ook dat kan een negatieve impact hebben op het herstelvermogen, waardoor hij of zij minder fris aan zijn of haar volgende training zal beginnen. Op die manier stapel je steeds meer vermoeidheid op, wat uiteindelijk kwalijke gevolgen kan hebben. Bij profwielrenners kan de ongerustheid over het uitblijven van een nieuw contract bijvoorbeeld voor een dubbele 'overtrainingsprikkel' zorgen. In de eerste plaats is er de stress vanwege de onzekerheid, ten tweede is er de drang om zich te bewijzen, waardoor ze op training misschien net ietsje te ver willen gaan en het trainersadvies in de wind slaan."

Dat laatste kan jammer genoeg als een klassieker bestempeld worden in de wielersport, net zoals een slecht uitgevoerd dieet. "Hoewel ik het vaak herhaal, zie ik het soms toch nog gebeuren, maar bij deze dus nogmaals: diëten tijdens een zware trainingsperiode is not done! Als je altijd maar dingen uit een koelkast neemt zonder ze aan te vullen, dan is die koelkast op een dag leeg. Dat geldt ook voor een lichaam. Veel training vergt veel energie. Die moet aangevuld worden met de juiste voeding en bovenal met voldoende voeding. Als het lichaam zijn energie niet meer uit voedingstoffen kan halen, zal het die ergens anders proberen te gaan roven, door bijvoorbeeld de spieren af te breken. Eens je in die fase belandt, kunnen de gevolgen van overtraining nog lang aanslepen. In het geval van een slecht dieet spreken we dan bijvoorbeeld over een half jaar en langer."

Lees het volledige artikel in het novembernummer van cycling.be magazine, nu in de winkel, online te lezen via Blendle of te bestellen via onze webshop! Abonneer je HIER en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!