Rhino's, slicks, grifo's, baby Limus ...: je hoeft je niet te schamen als je het in Keulen hoort donderen wanneer deze namen voorbijflitsen in het kader van een discussie over crosstubes. Na het lezen van dit artikel echter wel, want we leggen van naaldje tot draadje uit hoe je de juiste bandenkeuze maakt.

Tegen de vlakte gaan in de eerste bocht? Check. Iedereen die dit ook kan afvinken, heeft waarschijnlijk professionele materiaalhulp nodig. Hoe kies je in godsnaam de juiste cyclocrossband voor jouw favoriete offroadpaden en hoeveel druk moet je erin pompen? Sven Nys schiet te hulp.

DROGE, ZANDERIGE PARCOURSEN: SLICK

Het eerste type is de slick, een band met een glad profiel. Hiermee kan je uitpakken op droge, zanderige en snelle omlopen. Het loopvlak bestaat uit kleine diamantjes met aan de zijkanten een lijntje of wat kleine noppen. Dit profiel zorgt ervoor dat je niet veel rolweerstand ondervindt en toch de nodige grip behoudt. "Op zandparcoursen is het belangrijk om het contactoppervlak zo groot mogelijk te maken. Hoe breder de band, hoe meer je het gevoel krijgt dat je over het zand 'zweeft'. Vergelijk het met een mes. Als je de scherpe kant in het zand gooit, zakt het er diep in. Leg je het mes er met de brede kant op, dan blijft het gewoon liggen. Hetzelfde geldt ook voor banden. Wie met te veel druk en te grove noppen door mul zand rijdt, zal zich ingraven. Wie hetzelfde doet met een gladde, bredere band en minder druk, zal erdoor rijden in plaats van erin te zakken", vertelt Nys, die gedurende zijn actieve carrière steevast voor slicks opteerde tijdens de 'zandcrossen' in Zonhoven en Koksijde. Bandenfabrikant Challenge heeft trouwens een apart model vernoemd naar Koksijde. Het is speciaal ontworpen om uit te blinken in het droge, mulle zand van de duinen.

PARCOURSEN MET GLADDE STROKEN: SEMI SLICK

Als slicks niet genoeg grip bieden, kan je kiezen voor semi slicks. "Je herkent ze aan het loopvlak dat bezaaid is met kleine diamantvormen en de zijkanten die afgewerkt zijn met grote, hoge noppen. Deze combinatie is ideaal voor ondergronden die er niet al te glibberig bij liggen, maar waar je toch wat profiel nodig hebt om niet onderuit te gaan in de bochten", klinkt het bij de kenner. "Semi slicks hebben een geringe rolweerstand, waardoor je niet veel kracht verspeelt op goed berijdbare stroken. Ze zijn een tikkeltje zwaarder dan slicks, maar het verschil blijft beperkt tot een tiental gram."

Lees het volledige artikel in de crossgids van cycling.be magazine, nu in de winkel, online te lezen via Blendle of te bestellen via onze webshop! Abonneer je HIER en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!