Het langverwachte Classified-schakelsysteem werd onlangs met veel bombarie geïntroduceerd. Onze materiaalkenner nam deze bijzondere Belgische innovatie grondig onder de loep, als onderdeel van de aerodynamische Ridley Kanzo Fast.

Toen we tijdens de presentatie de indrukwekkende kleurenschema's van de showmodellen zagen, waren we al verlekkerd op zo'n mooi exemplaar voor onze test, maar we kregen jammer genoeg de grijze standaardkleur toegestuurd. Even rondsurfen leerde ons dat wij ons hadden laten verleiden door een Pure Line Fade-design, wat normaal een meerprijs van 350 euro betekent. Door die lichte teleurstelling richtten we onze aandacht dan maar op het Classified-schakelsysteem. Je hebt ongetwijfeld al gehoord dat Tom Boonen zijn schouders onder dit project heeft gezet en er maar al te graag aan toevoegt dat hij met zo'n Classified-naaf niet geparkeerd zou hebben gestaan aan de voet van de Taaienberg in zijn laatste Ronde van Vlaanderen.

BESTE VAN TWEE WERELDEN

Het is voor fietsconstructeurs verleidelijk om de voorderailleur gewoon te vergeten: er is meer ontwerpvrijheid en banden krijgen extra ruimte zonder dat de wielbasis langer moet worden. Toch heeft het extra bereik van een dubbel tandwiel vooraan nog zijn nut. Niet iedereen apprecieert de grote sprongen van zo'n cassette die typisch wordt gecombineerd met een enkel voorblad - zeker niet als je in een relatief vlakke regio woont. Bij een dubbel kan je nog gewoon een cassette met dichter op elkaar aansluitende versnellingen plaatsen. Maar wat als je de voordelen van beide systemen nu eens met elkaar kon combineren? Dat is exact wat Classified ambieert.

Het is een systeem dat er heel onopvallend uitziet, want de draadloze communicatie gebeurt via een 'snelspanner' aan de steekas voor het achterwiel die niet zoveel groter is dan een normaal exemplaar. De naaf zelf is evenmin groter, maar binnenin zit een planeetwielmechanisme dat je laat kiezen voor de normale overbrenging of de kleinere versnelling met een overbrenging van 0,7. Zo krijg je 2x11 versnellingen op een fiets met enkel tandwiel vooraan. In dit geval was dat het voorste tandwiel van 48 of het virtuele tandwiel van 33 à 34 tandjes (48x0,7=33,6).

Lees het volledige artikel in de crossgids van cycling.be magazine, nu in de winkel, online te lezen via Blendle of te bestellen via onze webshop! Abonneer je HIER en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!